تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




افزایش ظرفیت به تنهایی ضامن دسترسی مردم به پزشک نیست

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا؛‌ محمد رئیس زاده با اشاره به جلسه روز گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت:‌ روز گذشته در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه‌ای چالشی با رویکرد مثبت برگزار شد. در این جلسه وزیر بهداشت و معاون آموزشی او، حضور داشتند. نمایندگان حوزه سلامت معتقد بودند اولاً این معیاری که در رسانه‌ها به عنوان سرانه پزشک به جمعیت مطرح شده یکی از 50 معیار و شاخص سازمان بهداشت جهانی برای تصمیم‌گیری در حوزه سلامت است و به هیچ عنوان معیار کامل و جامعی نیست و اینکه فقط بر اساس این معیار در نظام سلامت تصمیم گیری کنیم، کار اشتباهی است.

وی افزود: همه اعضا در جلسه قبول داشتند که ما در برخی مناطق محروم کشور در دسترسی به پزشک متخصص مشکل داریم اما این اشکال در دسترسی، در وهله اول ناشی از توزیع نادرست و کمبود زیرساخت‌های لازم برای حضور پزشک در این مناطق است بنابراین ما باید همه زیرساخت‌ها را فراهم کنیم تا بتوانیم حضور پزشکان در این مناطق را تسهیل کنیم.

افزایش ظرفیت هیچ وقت متوقف نشده است

وی ادامه داد: نکته بعدی این بود که افزایش ظرفیت هیچ وقت متوقف نشده و وزارت بهداشت در طی این سال‌ها افزایش ظرفیت را در دستور کار خود قرار داده است و تمام آمارها این موضوع را تایید می‌کند. افزایش ظرفیت پزشکی متناسب با توان آموزشی و حفظ کیفیت آموزشی و نیاز کشور در حال انجام است بنابراین ما مخالف افزایش ظرفیت نیستیم بلکه آن را اعمال خواهیم کرد اما با افزایش بی‌رویه ظرفیت بدون توجه به الزامات و زیرساخت‌هایی مانند اعضای هیئت علمی، خوابگاه‌، کتابخانه‌ها و سالن‌های تشریح و نسبت تخت و بیمار موافق نیستیم.

افزایش پزشک به تنهایی ضامن دسترسی مردم به پزشکان نخواهد بود

رئیس‌زاده گفت: افزایش پزشک به تنهایی ضامن افزایش دسترسی مردم به پزشکان نخواهد بود بلکه افزایش بی رویه پزشک، جامعه پزشکی را نیز به سرنوشت سایر رشته‌هایی که در وزارت علوم داریم دچار خواهد کرد و تعداد زیاد پزشک بدون اینکه بتوانیم آنها را به شکل منطقی بکار بگیریم منجر به خروج پزشکان بی‌کیفیتی می‌شود که بر سر سلامت مردم دچار رقابت‌های معیشتی می‌شوند.

خروجی جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی

رئیس کل سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: در نهایت آقای عاملی جمع‌بندی بسیار خوبی ارائه کردند مبنی بر این که همه ما قبول داریم دسترسی به پزشک به ویژه پزشک متخصص در برخی مناطق کشور دچار مشکل است و دوم اینکه سیستم توزیع عادلانه باید فراهم شود و نکته سوم اینکه ظرفیت باید متناسب‌سازی شود و متناسب با زیرساخت‌ها و نیازهای کشور باید ظرفیت رشته پزشکی افزایش یابد.

رئیس‌زاده با بیان اینکه شأن شورای انقلاب فرهنگی باید در حد سیاست‌گذاری‌های کلان باقی بماند، تأکید کرد: باید جزئیات مسائل اجرایی را به وزارت بهداشت بسپاریم و وزارت بهداشت هم اعلام آمادگی کرد که مشکل رشته‌های تخصصی را با ایجاد تسهیلاتی دنبال خواهد کرد تا مشکل کمبود متخصص در برخی مناطق کشور هم حل شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت:‌ در حال حاضر بالغ بر 30 هزار نفر پزشک عمومی داریم که اگر زیرساخت‌های لازم برای بکارگیری آنان فراهم شود حدود 20 تا 25 هزار نفر از آنها می‌توانند در سیستم ارجاع و نظام پزشک خانواده مشغول به کار شوند و 5000 نفر هم اگر شرایط دوره دستیاری را تسهیل کنیم وارد این دوره می‌شوند که بدین ترتیب می شود مشکل کمبود پزشک عمومی و 4 سال بعد مشکل کمبود متخصص را حل کنیم.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «افزایش ظرفیت به تنهایی ضامن دسترسی مردم به پزشک نیست»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..