تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




شهرداریها موظف به مناسب سازی مبلمان شهری هستند/ راه اندازی ۶ باجه خدمات رسانی به نابینایان و کم بینایان در بانکها

ساعت: 10:01 منتشر شده در مورخ: 1400/09/17 شناسه خبر: 1790475

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان زنجان:

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان زنجان با اشاره به خدمات ارائه شده توسط بهزیستی به معلولان، گفت: ۶ باجه خدمات رسانی به نابینایان وکم بینایان در بانک ها راه اندازی شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گل‌نساء آقامحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار کرد: توجه به افراد دارای معلولیت و درک نیازهای ویژه آنان در راستای بهبود وضعیت زندگی و تلفیق اجتماعی و مشارکت اجتماعی این افراد، یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه یافتگی جوامع به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: در راستای رویکردها و سیاستهای مبتنی بر احقاق حقوق شهروندی و توانمندسازی افراد دارای معلولیت بازنگری قانون جامع حمایت از حقوق معلولان مصوب 1383 مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفت و در نهایت این قانون در اسفند ماه 1396 در مجلس شورای اسلامی تصویب و در اردیبهشت ماه 1397  توسط مقام محترم ریاست جمهور در ده فصل و 34 ماده به  دستگاههای ذیربط ابلاغ گردید.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان زنجان با اشاره به قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت تصریح کرد: بر اساس ماده 2 قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت کلیه وزارتخانه، سازمانها و موسسات و شرکت های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمانها و اماکن عمومی ،  ورزشی و تفریحی، معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل نمایند که امکان دسترسی و بهره مندی از آن ها برای افراد دارای معلولیت همچون سایر افراد فراهم گردد و این اقدامات در چارچوب بودجه مصوب سالانه خود عملیاتی نمایند.

وی با اشاره به ماده 3 این قانون، خاطر نشان کرد: سازمان بهزیستی به عنوان متولی امور معلولین و سالمندان، به منظور نظارت و هماهنگی جهت مناسب سازی همچنین نظارت بر اجرای ماده 2 این قانون، جلسات ستاد مناسب سازی کشور را به ریاست وزیر محترم کشور و دبیری رئیس سازمان بهزیستی کشور و در استانها به ریاست استانداران محترم و دبیری مدیرکل بهزیستی و در شهرستانها به ریاست فرمانداران و دبیری روسای بهزیستی شهرستانها تشکیل داده و وضعیت موجود، پیشرفت مناسب سازی اماکن عمومی و محیط های شهری را مورد ارزیابی قرار می دهد.

آقا محمدی تاکید کرد: بر اساس ماده 4 قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت شهرداری ها مکلفند صدور پروانه احداث و بازسازی و پایان کار برای تمامی ساختمانها و اماکن با کاربری عمومی از جمله مجتمع های مسکونی، تجاری، اداری، درمانی و آموزشی را به رعایت ضوابط و استاندارد های مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مشروط نمایند.

وی تاکید کرد: وزارتخانه های راه و شهرسازی و کشور و شهرداریها مکلفند حسب مورد نسبت به مناسب سازی و دسترس پذیری کلیه پایانه ها، ایستگاهها و ناوگان حمل و نقل درون شهری و برون شهری و سامانه های حمل و نقل عمومی برای دسترسی افراد دارای معلولیت اقدام کنند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه شهرداریها مکلفند جهت امکان تردد افراد دارای معلولیت شدید سامانه های حمل و نقل ویژه ایجاد نمایند افزود: استفاده افراد دارای معلولیت شدید از سامانه حمل و نقل درون شهری دولتی و عمومی رایگان است.

وی با بیان اینکه در تبصره 3 ماده 5 مجازاتی برای متخلفین در این حوزه در نظر گرفته شده است ابراز کرد: متخلفان از رعایت ماده ماده 5، حسب مورد به مجازات تعزیری جزای نقدی درجه پنج  تا هشت موضوع ماده 19 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392/2/1، انفصال موقت یا دائم از خدمت عمومی، تنزل مقام و یا محرومیت از انتصاب به پست های حساس و مدیریتی و اخراج از نهاد یا سازمان متبوع محکوم می شوند.

آقامحمدی با بیان اینکه علی رغم اینکه ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد معلول جسمی حرکتی مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری از سال 1368در دسترس بوده تصریح کرد: از سال 1383بر اساس ماده 2 قانون جامع حمایت از حقوق معلولین تمام دستگاهها مکلف به رعایت مناسب سازی شده اند.

وی با بیان اینکه متاسفانه اقدامات قابل توجهی در خصوص مناسب سازی در سطح کشور شاهد نبودیم ادامه داد: خوشبختانه با تاسیس دبیرخانه مناسب سازی درکشور و حمایتهای وزارت کشور در طی چند سال اخیر تحولی در حوزه مناسب سازی ایجاد شده که استان زنجان نیز با برگزاری منظم جلسات ستاد مناسب سازی به ریاست استانداری و دبیری اداره کل بهزیستی و در شهرستانها با حضور فرمانداران، دستگاههای عضو، تشکلهای معلولین و پیگیری مصوبات جلسات، همواره جزء سه استان برتر در سطح کشور قرار دارد.

معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه با پیگیری های صورت گرفته موضوع مناسب سازی محیط های شهری برای معلولین و کم توانان جسمی و حرکتی در سر فصل اعتبارات متمرکز شهرداریهای لحاظ شده است عنوان کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان از سال 1395 موضوع مناسب سازی را در شرح موافقتنامه های تعمیرات عمرانی دستگاههای اجرایی لحاظ نموده و جزء استانهای پیشرو در زمینه اختصاص این اعتبار به دستگاهها در سطح کشور است.

وی با بیان اینکه با توجه به پیگیرهای انجام شده مناسب سازی راه آهن زنجان از سال 93 در دستور کار کمیته تخصصی استان قرار گرفت تاکید کرد: مناسب سازی این نهاد به صورت کامل انجام شد.

 آقا محمدی با بیان اینکه از دیگر اقدامات دبیرخانه مناسب سازی برگزاری جلسات تخصصی و بازدیدهای میدانی کمیته فنی و تخصصی مناسب سازی استان از ساختمانهای در حال احداث ادارات، پروژه های عمرانی دستگاهها، پروژه های شهرداری در معابر و پارکها است عنوان کرد: پیرو بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر استفاده نابینایان از تمام خدمات بانکی بطور مستقل و بدون نیاز به کمک، شش باجه خدمات رسانی به نابینایان و کم بینایان مجهز به سامانه برجسته نگار و گویا در بانکهای زنجان راه اندازی شد که راه اندازی این سامانه میتواند کمک شایانی به ارتقاء سطح امنیت در مبادلات بانکی این مشتریان داشته باشد.

وی با بیان اینکه بدون شک اختصاص شاخص های ارزیابی مناسب سازی ساختمانهای اداری در جشنواره شهید رجایی یکی از بزرگترین موفقیت های ستاد مناسب سازی بوده است افزود: به این جهت که دستگاههای اجرایی الگویی برای مناسب سازی در کل جامعه به شمار می روند و بر اساس نتایج حاصل از ارزیابی های انجام شده می توان اذعان نمود که مناسب سازی در جامعه در حال پیشرف و نهادینه شدن است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه ادارت و نهاد های دولتی و عمومی استان زنجان از نظر مناسب سازی ارزیابی شده اند عنوان کرد: تعزیرات حکومتی، آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، تعاون روستایی، مرکز تحقیقات کشاورزی، اداره غله و خدمات بازرگانی، اوقاف و امور خیریه، اداره تعاون، اداره کار و رفاه اجتماعی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنعت معدن و تجارت جزو ضعیف ترین ادارات در حوزه عملکردی مناسب سازی هستند.

وی خاطر نشان کرد: دیدگاه موجود در خصوص اهمیت مناسب سازی فضاهای شهری این است که مناسب سازی فقط مختص افراد دارای معلولیت نیست بلکه این مشکل طیف گسترده‌ای از افراد جامعه نظیر سالمندان، کودکان و زنان باردار و تمام افرادی که به طریقی از آسیب و کم توانایی در زمینه های حرکتی و بینایی را در جامعه تشکیل می دهند، شامل می شود.

آقامحمدی با اشاره به درخواست های بهزیستی استان زنجان، تصریح کرد: ادارات و نهاد های عمومی قبل از تایید طرحهای عمرانی در سطح استان توسط شهرداریها و شوراها، رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی و ومعماری برای افراد دارای معلولیت توسط کمیته تخصصی ستاد مناسب سازی استان بررسی گردد.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات عمده معلولین در امر درمان مناسب نبودن مراکز درمانی و مطب پزشکان است که از استاندار محترم تقاضا داریم برای حل مشکل مطب پزشکان و یا جابجایی پزشکان به ساختمانهای مناسب و دسترس پذیر راهکاری ارائه فرمایند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «شهرداریها موظف به مناسب سازی مبلمان شهری هستند/ راه اندازی ۶ باجه خدمات رسانی به نابینایان و کم بینایان در بانکها»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..