تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ارتباط شورا با مجلس و دولت باید دوچندان شود/ بی‌توجهی نیروگاه به ابلاغیه‌های محیط زیست

ساعت: 13:06 منتشر شده در مورخ: 1400/09/17 شناسه خبر: 1790609

شب گذشته جلسه فوق‌العاده شورای شهر تبریز با حضور اکثریت اعضا برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، در دستور جلسه نخست جلسه شب گذشته شورای شهر تبریز جزئیات گزارش سفر اعضای شورای اسلامی‌کلانشهر تبریز به تهران توسط اعضا بررسی شد که  فریدون بابایی اقدم در این خصوص عنوان کرد: در این سفر، در دیدار با معاون مسکن وزارت راه و‌شهرسازی در خصوص نحوه استفاده از ظرفیت‌‌‌های دولتی در قالب سیاست جهش تولید مسکن برای بهبود وضعیت مشکلات حاشیه نشینی  و بافت‌‌‌های فرسوده شهری تبریز و رفع معضلات بدمسکنی تبادل نظر شد.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده، اضافه کرد: استفاده از تسهیلات بانکی ۴۰۰ میلیونی با دوره بازپرداخت ۲۰ ساله، زمین ۹۹ ساله و تسهیلات با کارمزد ۵ درصد و سیاست اجاره داری حرفه ای از اهم پیشنهادات معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی بود.

عضو شورای شهر تبریز ادامه داد: وضعیت نامناسب مناطق حاشیه نشین و ناکارآمد شهری و اختصاص تمامی‌سهم مسکن تبریز برای ساخت در شهرهای جدید از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسات بشمار میرفت.

وی همچنین گفت: در این جلسه معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی از الزام اختصاص ۵۰ درصد مساکن احداثی طرح جهش ملی تولید مسکن در اراضی درون شهری در قالب احداث مسکن و تسهیلات خودمالکی خبر داده و خواستار استفاده حداکثری از ظرفیت‌‌‌های مدیریت شهری در این راستا شد.

بابایی‌اقدم ادامه داد: در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی‌شهر تهران جلسه‌ای در خصوص اینکه تبریز میزبان کمیسیون‌‌‌های شهرسازی و معماری کشورباشد، داشتیم و قرار شد جزییات برگزاری آن و محور موضوعات جلسات را صحبت کرده و تاریخ مشخصی برای برگزاری اعلام شود،  پیشنهاد ما هفته اول ماه آینده است که با حضوروزیر راه و شهرسازی ویا معاونان این وزارت همراه خواهد بود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا با بیان اینکه همچنین در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی‌نگرانی هایی در مورد مکان یابی  طرح ملی جهش مسکن  مطرح  شد تا مشکلات مسکن مهر مجددا تکرار نشود، گفت: باید سیاست‌‌‌های مسکن دولت جدید را به سمت اصلاح بافت‌های مساله دار تبریز سوق دهیم.

پیشنهاد استقرار شهرداری منطقه ۹ در باسمنج

وی در ادامه اظهار داشت: موضوع بعدی که در تهران مورد بررسی قرار گرفت، موضوع الحاق بخش باسمنج که در واقع دغدغه شورای اسلامی‌شهر تبریز و همچنین کمیسیون شهرسازی و معماری است مطرح شد.

بابایی اقدم با بیان اینکه جلسه خوبی در حضور نمایندگان مجلس در وزارت کشور پیرامون باسمنج داشتیم، ادامه داد: پیشنهاد مشخص برای ابطال مصوبه و الحاق باسمنج به تبریز این بود که شهرداری منطقه ۹ را در شهرداری باسمنج مستقر کنیم.

وی تصریح کرد: در این خصوص کارگروهی تشکیل شد و مقرر شد اعضا این کارگروه نمایندگان معاونت عمرانی و سیاسی امنیتی وزارت کشور و شورای شهر و استانداری باشند.

عضو شورای شهر تبریز همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بازدید از شهر جدید پردیس وپروژه ساخت مسکن مهر اظهار داشت: این منطقه به لحاظ توپوگرافی، شرایط مشابهی با مناطق حاشیه نشین شهر تبریز دارد و بخاطر همین موضوع باید پیش از شروع به ساخت مسکن در این مناطق تهمیدات لازم برای جلوگیری از  نشست زمین  درشرایط مشابه صورت گیرد.

ارتباط شورا با مجلس و دولت باید دوچندان شود

روح الله رشیدی دیگر عضو شورای اسلامی‌شهر تبریز هم در ادامه این جلسه بیان کرد: مدیریت شهری باید با مجلس و دولت به صورت مستمر در ارتباط باشد، ما نیز باید همچون سایر شهرها که دائما در حال رفت و آمد به مجلس هستند این ارتباط را دوچندان کنیم.

وی در خصوص سهمیه اتوبوس کلانشهر‌ها اظهار کرد: در این رابطه گفتیم که تعداد قابل توجهی از این وسایل نقلیه به تبریز اختصاص یابد، با توجه به اینکه هنوز ساز و کار توزیع اتوبوس‌ها مطرح نشده و حتی خریداری هم نشده، فعلا موضوع روشن نیست اما ما خواستار سهم تبریز شدیم که لازم است پیگیر موضوع باشیم.

در ادامه علیرضا نوای باغبان تاکید کرد: جلسه مشترک غیررسمی‌با شورای باسمنج داشته باشیم، یک حلقه مفقوده است که باید انجام شود آنها هم موافق هستند.

وی اضافه کرد: لازم است که شورا و شهرداری موضوع را به شکل جدی در جلسه با استاندار پیگیر باشند. هرچقدر صدای واحد از استان خارج شود وزارت کشور هم به موقع تصمیم می‌گیرد.

عضو شورای اسلامی‌شهر تبریز گفت: باید در جلسه غیر رسمی‌با شورای باسمنج صحبت شود نکته نظرات منتقل شود در چند جلسه با هماهنگی نظرات این عزیزان را بشنویم، شاید با تصمیم مشترک بتوانیم پنجاه درصد موضوع را حل کنیم.پیگیری موضوعات و نظرات را پیگیر شویم و نگذاریم که به فراموشی سپرده شوند.

حجت الاسلام رسول برگی، رییس شورای اسلامی‌شهر تبریز هم در ادامه این جلسه اظهار کرد: ظاهرا در پیش نویس پیشنهادی برای نوسازی وسایل نقلیه و به سازی حمل و نقل عمومی‌در بودجه سال جاری این لایحه حذف شده که این موضوع می‌تواند باعث افزایش ضرر و مشکلات مالی شهرداری‌ها در شرایط اقتصادی فعلی شود.

وی بیان کرد: شهرداری‌ها به حد کافی گرفتاری مالی دارند، پیشنهاد دادیم که در این راستا اعتراضی به سازمان برنامه و بودجه داده شود.

جایِ خالی همسان سازی حقوق کارکنان در بودجه ۱۴۰۱

در دستور جلسه دوم سیاست‌های بودجه سال ۱۴۰۱ شورای اسلامی  شهر تبریز مورد بررسی قرار گرفت که باغبان در این راستا اظهار کرد: امسال باید از ظرفیت‌های اوراق مشارکت استفاده کنیم؛ اوراق مشارکت سال ۹۹ را گرفته‌ایم که باید سال ۱۴۰۰ را هم بگیریم.

حکیمه غفوری، دیگر عضو شورای اسلامی‌شهر تبریز هم گفت: در مورد همسان‌سازی حقوق کارکنان که مطرح شده بود اعتباری در بودجه نیاورده شده است.

یاسین بجانی، سخنگوی شورای اسلامی‌کلانشهر تبریز هم در این خصوص اظهار کرد: طرح الزام شهرداری تبریز به حمایت از جانبازان و معلولین که چند روز پیش به شورا ارائه شد می‌تواند بار مالی داشته باشد که بهتر است این موضوع نیز در بودجه مدنظر قرار گیرد.

وی بیان کرد: در تهران وقتی با معاون وزیر نشستی داشتیم طرح خوبی ازسوی دولت تخت عنوان مسکن اجاره‌ای ارئه شد در این طرح آمده بود که به شهرداری زمین و تسهیلات داده شود و ساخت از شهرداری باشد تا با قیمت مناسب در اختیار شهروندان قرار گیرد.

صدور پروانه ارزان برای حمایت از مسکنِ نیازمندان

غلامرضا احمدی، در این خصوص گفت: سیاست حمایت از مسکن ارزان قیمت برای اقشار نیازمند شهر در بودجه لحاظ شود. صدور پروانه ارزان قیمت برای شهروندان تحت حمایت نهادهای حمایتی باید در بودجه پیش بینی شود.

نائب رییس شورای اسلامی‌شهر تبریز در خصوص طرح انتقال زندان تبریز یادآور شد: طرحی در خصوص انتقال تبریز هم کار می‌شود که نیازمند اعتبار است که باید مد نظر باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: بهتر است در بودجه ۱۴۰۱ برای تداوم ثبات قیمت بلیط اتوبوس و مترو در طول سال اعتبار یا سوبسیت لازم در نظر گرفته شود.

احد صادقی هم بر ضرورت توجه ویژه به بدهی سالهای قبلی تاکید کرد و گفت: باید تمام ماموریت‌ها اجرا شود تا مازاد درآمد نداشته باشیم.

وی در ادامه اظهار کرد: نظم و انضباط بودجه ای حتما باید دقیق، شفاف و کامل ارائه شده و کلی نباشد، ریز و جزییات موارد نیز هم مطرح شود.

صادقی افزود: در حوزه فرهنگی دو موضوع خانواده محوری در برنامه‌‌‌های اجرایی و توجه به محلات و ایجاد مجموعه‌‌‌های عمومی‌خانواده محور بهتر است مورد توجه قرار گیرد.

دغدغه حقوق پرسنل باید از بین برود

محمد حسن اسوتچی؛ خزانه دار شورای اسلامی‌شهر تبریز هم در ادامه این جلسه اظهار کرد: در سیاستهای بودجه‌ای ناچارا طرح همسان‌سازی مطرح می‌شود، امیدوارم در بودجه ۱۴۰۱ مشخص شود.

وی با بیان اینکه تفاوت‌های نامعقول بین پرسنل با عنوان تبعیض مطرح می‌شود واین موضوع در شهرداری ساری و جاری است، ادامه داد: حداقل کاری کنیم که دغدغه پرسنل کمتر شود.

شهرام دبیری هم در ادامه بیان کرد: در ارتباط با پروژه‌های عمرانی مطالعات کامل و جامع در اسرع وقت انجام شود تا زمان کاری را از دست ندهیم و برای آنها برنامه زمانبندی داشته باشیم.

وی در ادامه اظهار کرد: از شهردار می‌خواهیم که در مورد امکانات رفاهی و چگونه پرداخت به کارکنان برنامه ریزی متناسبی انجام دهند. برنامه‌ریزی برای افزایش مشارکت مردم بخصوص در مباحث فرهنگی و ورزشی نیز در دستور کار قرار گیرد.

این عضو شورای اسلامی‌شهر تبریز با بیان اینکه موقعی میتوانیم بگوییم موفق عمل کرده‌ایم که مسالمت مردم را افزایش دهیم، ادامه داد: در ارتباط با سیاست‌های کاربری و مسیرگشایی نیز باید سیاست‌های تشویقی داشته باشیم.

سید کاظم زعفرانچی لر، دیگر عضو شورای اسلامی‌شهر تبریز هم اظهار کرد: در بودجه سال جاری هیچ اشاره به موضوع گردشگری نشده که باید در این خصوص نیز اقداماتی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه از طریق گردشگری در دنیا میلیاردها دلار جذب منابع می‌شود، ادامه داد: اماکنی داریم که در خصوص آنها گزارشی خواهم داد باید به بحث گردشگری توجه کند.

نیروگاه به ابلاغات ما توجهی ندارد

دستور جلسه بعدی بررسی وضعیت آلودگی هوای تبریز بود که حسن عباس نژاد با بیان اینکه معتقدیم پدیده‌های زیست‌محیطی پدیده‌های فرسایشی هستند، گفت: وضعیت محیط زیستی شهر، مربوط به یکی دو سال نیست از سالها قبل اقدام به توسعه و رشد کرده ایم بدون اینکه موارد زیست‌محیطی را در نظر بگیریم.

وی  تصریح کرد: پدیده‌های مختلفی باعث آلودگی شهر تبریز می‌شود و عمده کانون‌‌‌های آلودگی هوای تبریز وسایل حمل و نقل، مازوت سوزی نیروگاه و… است، در فصل سرد با وارونگی هوا، اثرات آلودگی بیشتر دیده می‌شود.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان با بیان اینکه  مصرف مازوت مصوبه شورای عالی امنیت ملی است، اضافه کرد: نیروگاهی که مازوت می‌سوزاند و پتروشیمی‌باید از شعاع ۳۰ کیلومتری شهر خارج باشند.

وی تاکید کرد: وضعیت هوای شهر تبریزهم اکنون برای گروههای ناسالم حساس است، تاکید کردیم که در صورت مصرف مازوت، ملاحظات صورت گیرد که نمی‌گیرد.

این مقام مسئول بیان کرد: مصرف مازوت مصوبه شورای عالی امنیت ملی کشور است تنها استانی که نسبت به مصرف مازوت اعلام جرم شده، استان آذربایجان شرقی است.

عباس نژاد اظهار کرد: هم اکنون پرونده در شعبه ۲۳ بازپرسی در جریان است باید ملاحظات زیست‌محیطی را در مصرف مازوت در نظر بگیرند، باید از فیلتر استفاده کنند که نمی‌کنند.

برای محیط زیست کاری انجام نشده است

بابابی اقدم، عضو شورای اسلامی‌شهر تبریز در این رابطه با بیان اینکه ما ناگزیر مواردی را در صحن شورای اسلامی  مطرح می‌کنیم، گفت: طبق وظایفی که قانون به عهده ما گذاشته است با استناد به ماده وظایف قانونی شوراها و مشخصا بندهای دو ۱۹ ۲۰ و ۲۱ شورا در خصوص بهداشت شهر که در اختیار اعضا شورا قرار گرفته و مبحث سلامتی از وظایف من شورای شهر اسبه این موضوع ورود پیدا کردم.

وی ادامه داد: ما شورای شهریم، کارمند و مدیر شهرداری نیستیم! در کنار نظارت‌ها محیط زیست  مجموعه‌ها نیز میتواند در برخی از مفاد قانونی در حوزه  محیط زیست  ورود کنند.

بابایی اقدم با بیان اینکه موضوعات مختلفی از جمله زباله‌‌‌های بیمارستانی، آبیاری سبزی کاریها که با آب فضالاب انجام می‌شود، ابراز داشت: چرم شهر و فاضلاب صنعتی در سبزیکاری و کاشت‌ها استفاده می‌شود و کلی موضوعات دیگر که برای رفع مشکلات این مکان‌ها شاهد اقدامی‌نبوده ام.

این عضو شورای اسلامی‌شهر تبریز گفت: تا اینجا نشنیده ام که محیط زیست سهم آلایندگی اتوبوس‌ها به شهراری را گوشزد کن، در سایت پایش شاهدم که نه تنها شهر تبریز بلکه در مناطق مختلف نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: مباحثی در خصوص تابلوهای نشان دهنده آلایندگی وجود دارد که متاسفانه برخی از این تابلوها درست نشان نمی‌دهند این موضوع با سلامت شهروندان ارتباط دارد و باید حساسیت در این زمینه داشته باشیم.

باغبان، دیگر عضو شورای اسلامی‌شهر تبریز هم در ادامه بیان کرد: کاش ابعاد محتلف قضیه مشخص میشد و به شهروندان در خصوص حقایق مختلف این موضوع سخن می‌گفتیم.

وی گفت: این امر به قدری مورد اهمیت بوده که هر چقد سریع برای این مورد هزینه کنیم بسیار جایز است و اصلا مبلغ‌‌‌های مطرح شده محل صحبت ندارد.

دبیری، دیگر عضو شورای اسلامی‌شهر تبریز هم عنوان کرد: حدودا ۷۰ درصد آلایندگی مربوط به منابع متحرک است و ضریب خطرها اعمال نشده و منابع متحرک و ساکن مشخص شود.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ارتباط شورا با مجلس و دولت باید دوچندان شود/ بی‌توجهی نیروگاه به ابلاغیه‌های محیط زیست»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..