تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نیاز جامعه به مسئله محور شدن پایان نامه‌های دانشگاهی

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، تولید مقالات و پایان نامه نویسی هنوز هم آنظور که باید نتوانسته اند جایگاه اصلی خود را در رفع نیاز‌های کشور پیدا کنند و به همین علت کارایی زیادی در این زمینه ندارند.

روسای دانشگاهی و مسئولان آموزش عالی معتقد هستند که پایان نامه‌ها به عنوان ارکان مهم در جهت حل معضلات کشور به شمار می‌آیند؛ بنابراین لازم است تا جامعه دانشگاهی در نوشتن آن‌ها تمام تلاش خود را بکار بگیرند تا بتوانند متناسب با جامعه آن‌ها را مسئله محور کنند.

با این حساب زلفی گل، وزیر علوم هم نسبت به مسئله محور شدن پایان نامه ها توجه ویژه ای دارد و به لزوم کارآفرین شدن آن ها تاکید دارد. 

پایان نامه ها باید به صورت کارآفرینی عمل کنند

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حرکت به سمت دانشگاه های کارآفرینی اظهار کرد: دانشگاه‌های ما باید در مسیر کارآفرینی حرکت کنند و ارتباط صنعت با دانشگاه ها باید به صورت عملیاتی صورت گیرد و موسسات آموزش عالی ما باید براساس ماموریت‌های تخصصی خود اقدامات کنند و پایان نامه‌ها باید مسئله محور باشند و به صورت کارآفرینی عمل کنند.

برخی از مسئولان دانشگاهی هم معتقد هستند که مسئله محور شدن پایان نامه ها می تواند به عنوان یک اتفاق خوب در دانشگاه ها رخ دهد و به نفع آن ها خواهد بود و گفتنی است که ویروس کرونا باعث آسیب جدی به فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها شده است و هماهنگی و ارتباطات دو سویه و چهره به چهره استادان و دانشجویان را بعد از شیوع این بیماری دچار اختلال کرده است.

استادان و دانشجویان هر دو باید در زمینه مسئله محور شدن پایان نامه‌ها تلاش کنند و برخی استادان پیگیر این موضوع هستند و دانشجویان هم بنا بر دلایلی و البته شاید به علت شیوع ویروس کرونا اهتمام ویژه‌ای به هدفمند شدن پایان نامه‌ها نداشته باشند و در مقابل گاهی اوقات دانشجویان در این زمینه عملکرد خوبی از خود به نمایش می‌گذارند، ولی بعضی از استادان با توجه به شرایط گوناگون نمی‌توانند پیگیر جدی داشته باشند.

نیاز جامعه به مسئله محور شدن پابان نامه‌های دانشگاهی

دانشجویان متناسب با مشکلات جامعه به پایان نامه نویسی اقدام کنند 

عباس احمدی مدیر امور آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مسئله محور شدن پایان نامه‌ها گفت: مسئله محور شدن پایان نامه‌ها اتفاق خوبی برای دانشگاه‌ها خواهد بود.

او افزود: در ابتدا باید دید که چه میزان مسئله در کشور وجود دارد تا متناسب با تعداد آن‌ها از دانشجویان تحصیلات تکمیلی یعنی ارشد و دکتری درخواست کنیم که به نوشتن پایان نامه مرتبط با مشکلات جامعه اقدام کنند.

احمدی گفت: مسئله محور شدن پایان نامه‌ها هدف ایده آلی است که به نفع دانشگاه‌ها خواهد بود و از گذشته‌های دور به دنبال تحقق این موضوع بوده ایم.

مدیر امور آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: شاید نتوان همه پایان نامه‌ها را در بدو ورود مسئله محور کرد، اما می‌توان به تدریج مسائل موجود در کشور را شناسایی کرد تا دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری متناسب با آن‌ها به نوشتن پایان نامه اقدام کنند به اینصورت باعث کاهش مشکلات جامعه شوند.

احمدی درباره ارزیابی وضعیت پایان نامه‌های دانشجویی گفت: از آنجایی که دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سطح کشور معتبر است؛ بنابراین از لحاظ علمی تمامی فعالیت‌ها به خوبی انجام می‌شوند و برخی‌ها هم از نظر تئوری جایگاه بالایی دارند.

او افزود: برخی از پایان نامه‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر با عنوان کاربردی شناخته می‌شوند؛ چرا که جزو دانشگاه‌های فنی هستیم و دانشجویان به مسائل کاربردی می‌پردازند و در این زمینه فعالیت و تمرکز می‌کنند، یعنی ترکیب و تلفیقی از مسائل تئوری و کاربردی در پایان نامه‌ها نشان داده می‌شود؛ بنابراین باید کاری کنیم تا مسائل کشور سوژه رسیدگی دانشجویان در قالب پایان نامه شوند و دانشگاه‌های معتبر دنیا هم در قالب پایان نامه نویسی کم و بیش همانند ما عمل می‌کنند.

مدیر امور آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیرگفت: با توجه به کاهش آمار‌های مبتلایان یا فوتی‌های کرونایی و ورود تهران به شرایط زرد و نزدیک شدن به واکسیناسیون ۸۰ درصدی جامعه امیدواریم که فعالیت‌های پژوهشی تا حدودی وضعیت بهتری پیدا کنند و دیگر در این مسئله مشکل نداشته باشیم.

پایان نامه ها باید مرتبط با نیازهای صنعت و جامعه باشند تا بتوانند به صورت مسئله محوری در جامعه عمل کنند و مقام معظم رهبری هم در این زمینه تاکید زیادی داشته اند و به مسئولان دانشگاهی آن را تذکر داده اند. 

نیاز جامعه به مسئله محور شدن پابان نامه‌های دانشگاهی

لزوم ارتباط دو سویه میان پایان نامه های دانشگاهی با صنعت 

منصور انبیا رئیس دانشگاه علم و صنعت  در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره ارتباط پایان نامه‌های دانشگاهی با نیاز‌های جامعه و تاکید وزیر علوم روی این مسئله اظهار کرد: این حرف تنها وزیر علوم نبوده و همه مسئولان مملکت روی این مسئله تاکید دارند.

او افزود: شخص اول کشور ما که مقام معظم رهبری هستند به استادان دانشگاهی فرموده اند که قبل از اینکه موضوع پایان نامه دانشجویی ارشد یا موضوع رساله دکتری را تعریف کنیم اول کارفرمای آن پروژه را باید پیدا و مشخص کنیم؛ بنابراین ایشان شخصیتی هستند که تمام نیاز‌ها و مشکلات کشور را می‌دانند و بایستی به حرفشان عمل کرد.

انبیا تصریح کرد: تا زمانی که در سمت رئیس دانشگاه یا استاد فعالیت می‌کنم، تلاش خواهم کرد تا این فرهنگ را به میزان بسیار کافی در دانشگاه علم و صنعت نمایان کنم. به عنوان یک استاد سعی می‌کنم که تا حد امکان موضوعات پایان نامه و رساله دانشجویان ارشد و دکتری مرتبط با مشکلات صنعت و جامعه باشد.

رئیس دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه نباید به سراغ تحلیل پایان نامه‌هایی برویم که هیچ ارتباطی با صنعت ندارند، تاکید کرد: فعالیت‌هایی که برای پایان نامه‌های مرتبط با صنعت می‌کنم چاپ می‌شوند که این موضوع شدنی است؛ بنابراین برخی‌ها می‌گویند که مقالات ناشی از فعالیت در صنعت چاپ نمی‌شوند در صورتی که می‌توان از فعالیت در صنعت مقاله چاپ کرد.

انبیا بیان کرد: مقاله از ضروریات کاری و بحث ارتقای کاری استادان دانشگاهی است؛ بنابراین چاپ مقاله بعد از فعالیت در صنعت شدنی است و این اندیشه را دارم با کمک خدا جهت دانشگاه علم و صنعت را به رفع مشکلات صنعت و جامعه سوق دهم و ارتباط دو سویه میان آن‌ها را حفظ کنم.

گزارش از نادیا عابد 

انتهای پیام/ 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نیاز جامعه به مسئله محور شدن پایان نامه‌های دانشگاهی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..