تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




امیرعبداللهیان: بدون لغو تمامی تحریم‌ها راهی برای احیای برجام وجود ندارد

سرویس سیاسی-
وزیر خارجه ایران در مصاحبه
با روزنامه روسی «کامرسانت» گفت: راهی برای بازگشت ایالات‌متحده آمریکا به برجام بدون رفع تحریم‌ها وجود ندارد.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه‌ای با یک رسانه روسیه‌ای گفت: تهران آماده انجام گفت‌وگوهای نتیجه‌محور برای رفع تحریم‌ها است.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در مصاحبه با روزنامه کامرسانت گفت: ایران حُسن‌نیت دارد و آماده انجام گفت‌وگوهای موفق است.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: «به رغم آن‌که غرب تعهداتش را اجرا نمی‌کند ایران برای نشان دادن حُسن‌نیت و با هدف رفع تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی بازهم آماده گفت‌وگوهایی نتیجه‌محور برای رسیدن به یک توافق خوب است. ایران حسن نیت دارد و آماده انجام گفت‌وگوهای موفق است.»
این دیپلمات ارشد ایران تصریح کرد که وضعیت مربوط به برنامه هسته‌ای ایران به این دلیل ایجادشده که «آمریکا از هیچ تلاشی برای نابود کردن برجام فروگذار نکرده است.»
وی گفت: «ایران در نقطه مقابل، بیشترین تلاش را برای زنده نگاه‌ داشتن این توافق انجام داده است.»
باقری: دو پیشنهاد ایران
می‌تواند روند گفت‌وگوها را
به سمت جلو هدایت کند
علی باقری، معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان نیز دیروز سه‌شنبه در مسکو با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار آخرین تحولات مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ در وین، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
دو طرف در این دیدار بر ضرورت تداوم رایزنی‌ها و مشورت‌ها در زمینه موضوعات بین‌المللی و مذاکرات آتی ایران و ۱+۴ در وین تأکید کردند.
معاون وزیر خارجه بعد از این دیدار در مصاحبه‌ای درباره روابط ایران و روسیه گفت: مناسبات ایران و روسیه ممتاز است و در عرصه‌های متنوع و مختلفی امتداد دارد. ما در زمینه‌های مختلف با روسیه رایزنی، مشورت و همکاری داریم.
باقری که با خبرگزاری صداوسیما گفت‌وگو می‌کرد درباره گفت‌وگوهای وین نیز بیان کرد: درباره گفت‌وگوهای وین، همان‌طور که اطلاع دارید از قبل هم با مقام‌های روسیه مشورت‌هایی را داشتیم و بعد از این‌که گفت‌وگوهای وین در دور جدید شکل گرفت، به طرق مختلف با طرف روسی رایزنی داشتیم، برای این‌که با ابتکارات جدید و مؤثر وارد عرصه گفت‌وگو شویم. البته همین تعامل را با طرف چینی هم داشتیم.
این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: در این مقطع که وارد مرحله مهمی از گفت‌وگوها شدیم، چون پیشنهاداتی که جمهوری اسلامی ایران در دو موضوع رفع تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای به طرف مقابل ارائه کرد، این‌ها پیشنهادها و ابتکارات بسیار مفید و سازنده‌ای بود و می‌تواند روند گفت‌وگوها را به‌طور جدی به سمت جلو هدایت کند.
ازسرگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها از پنج‌شنبه
باقری اعلام کرد: برای این‌که ما در این مقطع بتوانیم گفت‌وگوها را با یک شتاب بیشتری داشته باشیم، ما هم در وین با طرف‌های مختلف در این دوره در سطح کارشناسی تعامل و رایزنی داریم، ولی من لازم دیدم در این مقطع با مقامات روسیه نیز در این زمینه رایزنی کنیم تا این‌که در روز پنجشنبه بتوانیم با فضای سازنده و روبه‌جلو گفت‌وگوها را ادامه دهیم.
رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین درباره این‌که آیا در دو پیش‌نویس ایران موضوعاتی خارج و فراتر از برجام طرح شده است؟ خاطرنشان کرد: دو پیش‌نویس طرح و سند جدید نبود. در 6 دور گفت‌وگوهای وین، طرفین به چند متن رسیدند که ما درباره دو متن، آخرین دیدگاه‌ها و اصلاحات و یا جاهایی که احساس می‌کردیم نسبت به توافق سال ۱۳۹۴ کاستی دارد، ما آن کاستی‌ها را جبران کردیم و آنجایی که نیاز به اصلاح و تکمیل و ترمیم داشت، آن‌ها را در متن وارد کردیم.
دو سندی که ارائه کردیم،
مبتنی بر مبانی مشترک دو طرف بود
وی افزود: گفت‌وگو و مذاکره این است که دو طرف دیدگاه‌های خودشان را روی میز می‌گذارند و به اشتراک می‌گذارند و باهم صحبت می‌کنند، تا به یک نتیجه مشترک برسند. مهم این است که این گفت‌وگو مبنا داشته باشد. اگر این گفت‌وگو مبنا داشته باشد، تبدیل به مذاکره می‌شود و مذاکره مسیری است که طرفین را به سمت توافق هدایت می‌کند. دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: ما اصلاحات و پیشنهادهایی که درباره ۲ متن پایانی وین ۶ ارائه کردیم، مبتنی بر مبانی مشترک دو طرف بود. این دو متن بر اساس یک انتظارات یا مطالبات بدون مبنا نبود، بلکه بر اساس اسنادی بود که مورد توافق ما و ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) است.
وی خاطرنشان کرد: به همین جهت تأکید داریم و طرف مقابل هم به این نکته اذعان دارد که هر طرف این اختیار را دارد که بر اساس منافع، سیاست‌ها و اهداف خودش، ولی بر مبنای مشترک موردقبول دو طرف، بتواند پیشنهادها یا ابتکارات خودش را ارائه کند که این بتواند مسیر را برای ادامه گفت‌وگو و حصول نتیجه باز کند.
اولیانوف: ایران خواهان راه‌حلی جامع است نه موقت
از سویی طرف روسی نیز ضمن حمایت از مطالبات ایران در مذاکرات وین، موضع جمهوری اسلامی درباره توافق موقت را حق قطعی ایران دانست.
«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در واکنش به اظهارات اخیر «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران درباره توافق موقت تصریح کرد که حق قطعی ایران است که مواضع خود را تعیین کند. ایران انتظار دارد بدون هرگونه تعویقی، یک راه‌حل جامع حاصل شود.
لازم به ذکر است که امیرعبداللهیان روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه درخصوص پیشنهادات طرف مقابل برای یک توافق موقت تصریح کرد: «ما توافق موقت را توافقی خوب برای کشورمان نمی‌دانیم. توافق باید جامع باشد و توافقی باید باشد که جمهوری اسلامی ایران و مردم به‌صورت ملموس از مزایای اقتصادی برجام و رفع تحریم‌ها استفاده کنند. با همین رویکرد تیم ما در روزهای آینده به وین برمی‌گردد، بخش عمده تیم ما هم در حال حاضر در وین حضور دارد و مباحث کارشناسی خودشان را ادامه می‌دهند.»
اولیانوف در واکنش به این اظهارات رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران گفت: «قطعاً، هیچ منافاتی بین توافقات موقت و جامع وجود ندارد اما این حق مسلم و قطعی ایران است که موضع خود را تعیین کند. احتمالاً این نشان می‌دهد که تهران انتظار دارد که بدون وقفه یک راه‌حل جامع پیدا شود».
سئول: قویاً از تلاش‌ها برای تداوم مذاکرات وین حمایت می‌کنیم
خبر دیگر هسته‌ای آنکه، «چوی جانگ کان» معاون وزیر خارجه کره جنوبی در توییتی از گفت‌وگو با «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران خبر داد و نوشت: «با رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران درباره مذاکرات در وین برای احیای برجام صحبت کردم. تلاش‌های دیپلماتیک سخت اما درنهایت پرثمر هستند.»
این مقام ارشد کره جنوبی افزود: ما قویاً از تلاش‌های شرکت‌کنندگان برای حفظ مذاکرات وین حمایت
می‌کنیم.
مدیر سیا: شواهدی مبنی بر تصمیم ایران
برای ساخت سلاح هسته‌ای وجود ندارد
گفتنی است در حالی که رژیم صهیونیستی و طرف‌های غربی با بازگردانی آمریکایی‌ها در تلاش هستند تا با اخلال در روند مذاکرات این‌گونه القا کنند که جمهوری اسلامی به دنبال بمب هسته‌ای است، یک مقام آمریکایی به نبود جنبه‌های تسلیحاتی در برنامه هسته‌ای ایران اعتراف کرد!
ویلیام برنز، مدیر سازمان جاسوسی آمریکا سیا در نشستی که در روزنامه وال‌استریت‌ژورنال برگزار شد، با تکرار ادعاهای مقامات غربی گفت: ایران اکنون مذاکرات هسته‌ای را جدی نگرفته است و به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد. به‌زودی خواهیم دید ایرانی‌ها چقدر در مذاکرات جدی هستند اما آنچه هفته گذشته مشاهده کردیم دلگرم‌کننده نبود.
مدیر سازمان سیا همچنین با اشاره به اینکه شواهدی از تصمیم ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای وجود ندارد گفت: ما تاکنون ندیده‌ایم که ایرانی‌ها تصمیمی برای تبدیل برنامه هسته‌ای به سلاح اتخاذ کنند.
ادامه کارشکنی غربی‌ها
همچنین در ادامه فرافکنی کشورهای اروپایی درباره بسته‌های پیشنهادی ایران در مذاکرات وین که مبتنی بر مفاد برجام است، وزارت خارجه فرانسه مدعی شد که این پیشنهادات پایه معقولی برای هیچ توافقی نیست.
به گزارش فارس به نقل از شبکه الجزیره، وزارت خارجه فرانسه در تازه‌ترین واکنش به مذاکرات ایران و 4+1 در وین گفت: پیشنهادات ارائه‌شده ایران درخصوص پرونده هسته‌ای پایه معقولی برای هیچ توافقی نیست.
لازم به یادآوری است که یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان هم روز دوشنبه مدعی شد که پیشنهادات ایران درخصوص برنامه هسته‌ای‌اش قابل‌قبول نیست و افزود که برلین همچنان مایل است مسیر دیپلماتیک را در این زمینه دنبال کند اما زمان رو به اتمام است.
گفتنی است هفتمین دور مذاکرات وین بین ایران و گروه 4+1 هفته گذشته در وین برگزار شد. جمهوری اسلامی ایران در این دور از مذاکرات دو سند با موضوع رفع تحریم‌ها و موضوع هسته‌ای را به طرف مقابل ارائه داد و بنابر درخواست اروپایی‌ها مقرر شد طرف‌ها بعد از مشورت با پایتخت، هشتمین دور مذاکرات را
از سر بگیرند.
بر اساس اعلام علی باقری، رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران روز پنجشنبه این گفت‌وگوها در شهر وین مجدد از سر گرفته خواهد شد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «امیرعبداللهیان: بدون لغو تمامی تحریم‌ها راهی برای احیای برجام وجود ندارد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..