تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دومین ساختمان بلند دنیا در مالزی قد برافراشت

یک آسمان خراش ۱۱۸ طبقه در کوالالامپور قدبرافراشته که نوک آن به ارتفاع ۶۷۹ متری از سطح پایتخت مالزی می رسد.

«مردکا ۱۱۸» که با تکمیلش در سال آینده به دومین ساختمان بلند دنیا بدل خواهد شد، در حال حاضر از برج ۶۳۲ متری شانگهای بلندتر و تنها از برج خلیفه ی دبی کوتاه تر است.

اسماعیل صبری یعقوب، نخست وزیر مالزی، در مراسمی که هفته ی گذشته به مناسب تکمیل نوک این آسمان خراش برگزار شد اظهار کرد مردکا ۱۱۸ در آینده به برجی به یادماندنی بدل خواهد شد.

او همچنین گفت این برج نه تنها دستاورد بزرگی در حوزه ی مهندسی است، بلکه جایگاه مالزی به عنوان یک کشور مدرن و توسعه یافته را بیشتر تثبیت می سازد.

مجموع مساحت طبقات این برج ۲۸۷،۹۹۹ متر مربع  است و بیشتر طبقات آن کارکرد اداری خواهند داشت. مردکا ۱۱۸ قرار است فروشگاه،  مسجد، هتل و بلندترین سکوی تماشا در جنوب شرق آسیا را هم داشته باشد. این برج دارای فضاهای عمومی و یک پارک در طبقه ی همکف نیز خواهد بود.

این آسمان خراش که در بخش تاریخی شهر کوالالامپور واقع شده، به ورزشگاه مردکا مشرف است، جایی که تونکو عبدالرحمن، نخست وزیر سابق مالزی در سال ۱۹۵۷ استقلال این کشور را اعلام کرد. اسماعیل صبری، که در ماه اوت به عنوان نخست وزیر مالزی انتخاب شد، در مراسم هفته ی گذشته گفت طراحی تندیس گونه ی این برج تصویر رحمان را به خاطر می آورد که شش دهه قبل دست خود را بالا آورد و فریاد زنان گفت: «مردکا!» (این کلمه در زبان مالایی به معنای “استقلال” است).

شرکت معماری استرالیایی سازنده ی این پروژه، فندر کاتسالیدیس، گفته صفحات شیشه ای سه گوشی که در نمای ساختمان به کار رفته اند، با الهام از الگوهای موجود در هنرها و صنایع دستی مالزی طراحی شدند. به گفته ی این شرکت، طراحی برج مردکا ۱۱۸ به شکلی نمادین بیانگر ترکیب فرهنگی غنی ای است که مردم این کشور را تعریف می کند.

به گفته ی کارل فندر، یکی از مؤسسان این شرکت معماری، این بنا با هدف غنی کردن انرژی اجتماعی و بافت فرهنگی شهر کوالالامپور ساخته شده است.

او در ادامه گفت: «محقق شدن ساخت دومین برج بلند دنیا پاسداشت سال ها برنامه ریزی، حل مسأله، همکاری و تلاش انسانی لازم برای ساخته شدن ساختمانی به این پیچیدگی است. دستیابی به چنین امر مهمی خود پاداشی جداگانه محسوب می شود.»

کلنگ ساخت این پروژه ۵ سال قبل به زمین خورد، علیرغم نگرانی هایی که از سوی برخی گروه های طرفدار آثار تاریخی نسبت به اثر احتمالی آن بر بافت تاریخی این منطقه از شهر کوالالامپور وجود داشت.

گرچه انتظار می رفت این ساختمان امسال افتتاح شود، اما در مارس ۲۰۲۰ به خاطر وضع محدودیت های کرونایی از سوی دولت مالزی، پروژه برای مدتی متوقف شد.

افق شهر کوالالامپور در دهه های اخیر به دلیل سربرافراشتن آسمان خراش ها بسیار تغییر کرده و پایتخت مالزی حالا سیزدهمین شهر بلند دنیا محسوب می شود. برج های دوقلوی ۴۵۲ متری پتروناس از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ بلندترین ساختمان های دنیا بودند، تا آنکه برج تایپه ۱۰۱ تایوان این عنوان را از آن ها ربود.

در سال ۲۰۱۹، برج ۱۰۶ طبقه ی اکسچنج ۱۰۶ به بلندترین آسمان خراش آن زمان کولالامپور و همینطور جنوب شرق آسیا بدل شد.

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

ثبت امتیاز

میانگین امتیازها 1 / 5. تعداد رای: 1

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دومین ساختمان بلند دنیا در مالزی قد برافراشت»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..