تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




علیرغم مشکل کمبود تراشه، میزان عرضه کارت گرافیک ۲۵ درصد افزایش یافته است

براساس اعلام شرکت تحلیل بازار JPR، عرضه‌ی کارت گرافیک‌های مجزا درطول سال جاری حدود ۲۵ درصد افزایش یافته است. حال این سؤال به‌وجود آمده است که باوجود کمبود کارت گرافیک و سخت بودن دسترسی به خرید این قطعه، واحدهای اضافه‌ی عرضه شده به دست چه کسانی رسیده است؟

دو شرکت انویدیا و AMD در سال جاری ۱۲٫۷ میلیون کارت گرافیک به‌بازار عرضه کرده‌اند که در مقایسه با سال ۲۰۲۰ بیش از یک میلیون واحد افزایش داشته است. این آمار فقط برای بردهای افزودنی (AIB) است؛ این یعنی کارت گرافیک‌های اختصاصی مورد استفاده در رایانه‌های شخصی رومیزی، سرورها، ورک‌استیشن‌ها، ابزارهای علمی و مزارع استخراج رمز‌ارز با کارت گرافیک‌های یک‌پارچه که معمولا در سیستم‌های سطح پایین دیده می‌شود، شامل آمار ذکر شده نیست.

به گزارش دیجیتال ترندز، افزایش فروش کارت گرافیک در بازه‌ی زمانی سه‌ماهه نیز قابل مشاهده است. به‌عنوان مثال فروش کارت گرافیک نسبت به سه‌ماهه‌ی قبل نزدیک ۱۱ درصد افزایش یافته است. این میزان همچنان نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه سال گذشته کم‌تر است زیرا در سه‌ماه‌ی مشابه سال قبل، میزان افزایش فروش کارت گرافیک نسبت به سه‌ماهه‌‌ی قبل‌اش ۱۷ درصد افزایش داشته است.

AMD در میزان فروش فصل‌به‌فصل، نسبت به انویدیا در جایگاه بالاتری قرار گرفته است، اما انویدیا نیز در بازه‌ی زمانی سال‌به‌سال، فروش بیشتری را تجربه کرده است. میزان فروش کارت گرافیک دسکتاپ توسط AMD در مقایسه با سه‌ماهه‌ی قبل ۱۷٫۷ افزایش داشته که نشان‌دهنده‌ی افزایش فروش ۲۰٫۸ درصدی نسبت به بازه‌ی زمانی سال گذشته است. رشد فروش کارت گرافیک دسکتاپ توسط انویدیا نسبت به سه‌‌ماهه‌ی قبل ۹٫۳ درصد بوده که البته نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه سال گذشته ۲۷٫۱ درصد بیشتر است.

در سال گذشته دسترسی به کارت گرافیک برای خریداران بسیار دشوار بوده است. اگرچه بسیاری از افراد در خرید کارت گرافیک با مشکل کمبود دسترسی به این قطعه مواجه شده‌اند، اما ظاهرا تعداد کافی کارت گرافیک وجود دارد. برخی از محبوب‌ترین پردازنده‌های گرافیکی مثل RTX 3080 تا ۳۰۰ درصد بیشتر از قیمت اصلی خود به‌فروش می‌رسند. خرده‌فروشی‌ها نیز گاها این کارت گرافیک‌ها را با قیمت‌های مناسب خریداری و ذخیره می‌کنند ولی پس از آغاز فروش، موجودی این کارت‌ها فقط در چند ثانیه تمام می‌شود.

قطعا کمبود جهانی تراشه‌ها در کاهش دسترسی به کارت گرافیک‌های جدید نقش دارد اما با افزایش تعداد واحدهای عرضه شده بازار، به‌نظر می‌رسد مشکل کار به همین‌جا ختم نمی‌شود. اگر این کارت گرافیک‌ها با قیمت موردنظر به بازار مصرف عرضه نمی‌شود، پس مقصد این کارت‌ها کجا است؟ پاسخ سؤال ظاهرا ساده است؛ کارت‌ گرافیک‌های عرضه شده از کارخانه‌های سازنده، بیشتر به دست استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال و اسکالپرها (Scalpers) رسیده است.

مقاله‌ی مرتبط:

برکسی پوشیده نیست که بسیاری از کارت گرافیک‌های جدید بلافاصله پس از عرضه شدن در فروشگاه‌ها، توسط ربات‌ها و اسکالپرها خریداری می‌شود و سپس با قیمت بیشتر به دست مشتریان نهایی خواهد رسید. این امر باعث شده بسیاری از تولیدکنندگان رایانه‌های شخصی، برای خرید این کارت‌ها هزینه‌های گزافی صرف کرده یا به‌طور کلی آن را دریافت نکنند. استخراج‌کنندگان رمزارز به سرمایه‌گذاری روی خرید کارت گرافیک‌ ادامه می‌دهد زیرا باوجود نوسان زیاد در دنیای رمزارزها، فرایند استخراج همچنان سودآوری دارد.

کارشناسان اینتل، انویدیا و AMD همگی اعلام کرده‌اند که احتمالا کمبود پردازنده‌های گرافیکی حداقل یک سال دیگر ادامه خواهد داشت. می‌توان امیدوار بود که با عرضه‌ی کارت‌ گرافیک‌های جدید از هر سه شرکت یاد شده، حداقل برخی از این کارت‌ها به دست کاربران واقعی رایانه‌های شخصی برسد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «علیرغم مشکل کمبود تراشه، میزان عرضه کارت گرافیک ۲۵ درصد افزایش یافته است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..