تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




جابجایی دام‌های بدون پلاک، قاچاق است/ توزیع ۱۴۰ هزار تن علوفه دامی در خراسان شمالی

ساعت: 14:40 منتشر شده در مورخ: 1400/09/16 شناسه خبر: 1790332

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی:

محمد محمدزاده با بیان اینکه هر گونه جابه‌جایی دام‌ بدون پلاک قاچاق محسوب می‌شود، گفت: به همین منظور تمامی دامداران نسبت به پلاک‌گذاری دام های خود اقدام کرده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد محمدزاده، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفتگو با عصراترک اظهار داشت: حدود ۱۰۰ درصد دام‌های این استان شامل گاو، گوسفند، بز و شتر پلاک‌کوبی و هویت‌گذاری شده و تنها تعداد محدودی از دام‌های تازه متولد شده هویت‌گذاری نشده‌اند.

وی با بیان اینکه هر گونه جابه‌جایی دام‌ بدون پلاک قاچاق محسوب می‌شود، گفت: به همین منظور تمامی دامداران نسبت به پلاک‌گذاری دام های خود اقدام کرده اند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در استان یک میلیون و ۹۷۰ هزار راس دام سبک وجود دارد ،گفت: گفتنی است که از این تعداد یک میلیون و ۶۶۶ هزار و ۵۳۰ راس گوسفند و بره و مابقی بز و بزغاله است.

وی گفت: همچنین در این استان ۸۲ هزار راس دام سنگین وجود دارد که ۷۹ هزار و ۷۵۸ راس گاو و گوساله و ۲ هزار و ۴۹۱ نفر شتر است.

محمد زاده اظهارداشت: داشتن آمار جمعیت دامی و توزیع هدفمند نهاده های دامی، برآورد میزان تولیدات از جمله اهداف طرح پلاک کوبی و هویت گذاری دام است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: در راستای قانون نظام دامپروری کشور و اجرای شیوه نامه ضوابط اختصاصی حمل و نقل و نگهداری دام زنده، مبارزه با قاچاق کالا و ارز طرح ملی پلاک کوبی و هویت گذاری دام از اواخر سال ۹۷ به استان ها ابلاغ شده است.

محمدزاده اظهار داشت: با ثبت اطلاعات دامداران در سامانه جامع مرکز، یک کد گله و یک شناسه به هر دامدار اختصاص دارد و تمام دام های پلاک کوبی شده با این کد شناسایی و به راحتی ردیابی می شوند.

وی گفت: همچنین شناسنامه دار شدن دام سبب جلوگیری از قاچاق دام خواهد شد زیرا مشخصات تمام دام ها در سامانه اصلاح نژاد دام کشور ثبت می شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه برای توزیع نهاده های دامی نیز سامانه ای ایجاد شده است، گفت: تمامی اطلاعات دامداران در این سامانه وجود دارد.

وی افزود: در هشت ماه سال جاری ۱۴۰ هزار تن انواع علوفه دامی شامل کنسانتره، جو و کنجاله ذرت و سویا به منظور تغذیه دستی دام‌ها بین دامداران این استان توزیع شد.

محمدزاده اظهار داشت: از مجموع این میزان نهاده دامی ۱۱۰ هزار تن کنسانتره و ۳۰ هزار تن نیز نهاده دامی به صورت خام بین دامداران این استان در سال جاری توزیع شده است.

وی افزود: این میزان نهاده دامی در دو مرحله بین دامداران استان توزیع شد که بخشی به پروش دهندگان دام سبک در مرحله اول به ازای هر دام یک کیلوگرم و در مرحله دوم به ازای هر دام پنج کیلوگرم اختصاص یافت و بخشی از نهاده ها نیز بین دامداران صنعتی استان توزیع شد.

محمدزاده با بیان اینکه ۴۲ هزار و ۳۸۱ بهره بردار استان در بخش دام فعالیت دارند اظهار داشت: بیشتر دامداران استان سنتی هستند و همراه نگهداری دام، کشاورزی خرده مالکی نیز دارند.

وی بر اشتغال پایدار دامداران تاکید کرد و افزود: دامداران استان بیشتر به صورت سنتی فعال هستند و بخش بیشتر دام سبک استان در اختیار خانوارهای عشایری است که خشکسالی به مرانع آسیب زده است و هم اینک باید برای تغذیه دامی به این بهره برداران کمک کنیم تا بتوانند دام خود را در چرخه تولید نگهداری کنند.

این مقام مسئول گفت: در سال های عادی تنها در فصل کوچ عشایر در فروردین ماه و در زمستان نیز در سه تا چهار ماه بعضا علوفه دستی به دامداران اختصاص می یافت اما در سال جاری حتی در فصل بهار نیز بهره برداران، بخش بیشتری از نیاز خوراک دام را با تعذیه دستی جبران کردند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «جابجایی دام‌های بدون پلاک، قاچاق است/ توزیع ۱۴۰ هزار تن علوفه دامی در خراسان شمالی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..