تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آخرین وضعیت از اشتغال اتباع خارجی در ایران

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،  کمتر از ۱۰ درصد از اتباع افغانستانی در استان‌های قم، اصفهان و خراسان جنوبی در مناطق روستایی زندگی می‌کنند که این میزان، کمترین درصد روستانشینی اتباع افغانستانی را شامل می‌شود.

تعداد اتباع عراقی ساکن در مناطق شهری بر اساس آمار‌های ارائه شده برابر با ۳۱ هزار و ۹۱۰ نفر و تعداد اتباع عراقی ساکن در مناطق روستایی برابر با ۲ هزار ۶۲۱ نفراست.

بیشترین تعداد اتباع عراقی در مناطق شهری در استان قم برابر با ۸ هزار و ۳۳۳ نفر و کمترین تعداد آن‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد با ۴ نفر تبعه عراقی است. در بین استان‌های کشور بیشترین میزان روستانشینی اتباع عراقی مربوط به استان‌های زنجان و لرستان است. در مجموع ۴/۹۲ درصد از اتباع عراقی در کشور، در مناطق شهری و ۶/۷ درصد در مناطق روستایی سکونت دارند.

وضعیت اشتغال اتباع خارجی در ایران و تعداد شاغلان خارجی مرد و زن در ایران برابر با ۵۳۸ هزار و ۶۴۶ نفر و تعداد بیکاران خارجی مرد و زن ۲۱ هزار و ۳۹۴ نفر است. در مجموع نرخ اشتغال نیروی کار خارجی در کشور ایران، ۱/۹۶ درصد، نرخ بیکاری ۹/۳ و نرخ مشارکت اقتصادی نیروی کار اتباع خارجی برابر با ۴۴ درصد است.

بیشترین نرخ اشتغال نیروی کار اتباع خارجی در استان بوشهر با ۱/۹۸ درصد و کمترین نرخ آن متعلق به استان کرمانشاه با ۴/۶۸ درصد است.

همچنین نرخ مشارکت اقتصادی نیروی کار اتباع خارجی در استان‌های زنجان با ۶/۷۱ درصد بیشترین و استان‌های کرمانشاه و قم کمترین نرخ را به خود اختصاص داده اند.

بیشترین میزان روستانشینی در استان گلستان با ۶/۵۳ درصد است.

پناهندگان افغانستانی و عراقی در ایران

جمعیت اتباع افغانستانی و عراقی در چهل سال گذشته با فراز و فرود‌هایی همراه بوده است. از سال ۱۹۷۹ که آمار‌های پناهندگان درایران دردسترس است بیشترین پناهندگان ثبت شده در ایران مربوط به کشور‌های افغانستان وعراق است.

روند ورود و ثبت پناهندگان افغانستانی اغلب از سال ۱۹۷۹ آغاز شده و در دهه ۱۹۹۰ به اوج خود می‌رسد. به صورت مثال در سال‌های ۱۹۹۰-۱۹۹۱ بیش از سه میلیون پناهنده افغانستانی در ایران حضور داشته اند. پس از آن تعداد پناهندگان افغانستانی ساکن در ایران روند کاهشی داشته و از سال ۲۰۰۴ به بعد تاکنون در حدود یک میلیون نفر ثابت مانده است. بیشترین پناهنده عراقی نیز در اوایل دهه ۱۹۹۰ در ایران حضور داشته است، اما از اواسط این دهه تعداد آن‌ها کاهش یافته و از سال ۲۰۰۵ به بعد جمعیت آن‌ها کمتر از ۵۰ هزار نفر بوده است.

از مجموع ۹۸۰ هزار پناهنده افغانستانی ساکن در ایران کمتر از ۳۰ هزار نفر آن‌ها در مهمانشهر‌ها ساکن هستند. به عبارتی دیگر حدود ۹۷ درصد پناهندگان در ایران در شهر‌ها و یا مناطق روستایی زندگی می‌کنند و ۳ درصد آن‌ها در ۲۰ مهمانشهر ساکن هستند.

مهمانشهر‌های فعال در ۱۲ استان کشور قرار دارند که مهمترین آن‌ها در استان‌های کرمان، خراسانرضوی، مرکزی، سمنان و یزد هستند که اغلب آن‌ها میزبان پناهندگان افغانستانی است.

بزرگترین مهمانشهر در ایران از نظر جمعیت در سال ۲۰۱۸، مهمانشهر رفسنجان در کرمان با ۵۳۸۰ نفر پناهنده است. بخشی از مهمانشهر‌ها نیز که در گذشته میزبان مهاجران و پناهندگان عراقی بوده است پس از بازگشت پناهندگان این کشور جمعیت بسیار اندکی را میزبانی می‌کنند که عمدتا در استان‌های غربی کشور مانند آذربایجان غربی و کرمانشاه واقع شده اند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آخرین وضعیت از اشتغال اتباع خارجی در ایران»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..