تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تصاویر نادر رنگی از اوج قدرت آلمان نازی / عملیات خلیج خوک‌ها / هشت اتفاق تاریخی مهم کریسمس / ابر تورم چیست؟ / کراکوف از فراز آسمان

بسته ویدیویی «تابناک»؛ مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.


تصاویر نادر رنگی از اوج قدرت آلمان نازی

پیش از آنکه آلمان تحت پیشوایی هیتلرجنگ جهانی دوم را آغاز کند دوره شکوفایی و قدرتی داشت که تصاویر این ویدیو نشانی از آن دوران است. در بخشی از این ویدیو مراسم اهدای پرچم طلایی به کارخانه هواپیماسازی سیبل فلوگزگورک در هاله را خواهید دید. در دوره ناسیونال سوسیالیسم (نازیسم) به آن دسته از واحدهای عملیاتی جبهه کارگری آلمان (ده آ اف) که بیش از 200 عضو داشتند پرچم رسمی داده می‌شد. این پرچم‌ها پیش‌زمینه سرخی داشتند که در مرکز آن سمبل دا آ اف قرار داشت. (یک چرخ‌دنده سیاه با 14 دندانه که درون آن یک صلیب شکسته بود)از ابتدا هم بسته به نوع واحد این پرچم‌ها اندکی با یکدیگر تفاوت داشتند اما در سال 1936 هیتلر برای افزایش بهره‌وری بنگاه‌های اقتصادی عنوان ناسیونال سوسیالیسم الگو را معرفی کرد. این عنوان به شرکت‌هایی داده می‌شد که توانسته باشند به بهترین شکل سبک زندگی نازی که رژیم هیتلر پروپگاندای آن را تعریف کرده بود پیاده کنند.اضافه بر این عنوان در اول می هر سال این واحد این امتیاز را پیدا می‌کرد که به عنوان یک شرکت الگو پرچم طلایی دا آ اف را داشته باشد که یک پرچم خاص به شمار می‌رفت. این پرچم تنها به مدت یک سال به آن شرکت داده می‌شد و در سال بعد شرکت الگو دوباره انتخاب می‌شد.

عملیات خلیج خوک‌ها

پس از پیروزی انقلاب کوبا علیه رژیم باتیستا روابط بین کوبا و آمریکا که حامی باتیستا بود تیره شد. آمریکا که درگیر جنگ سرد با شوروی بود از اینکه یک کشور کمونیستی نزدیک به خاک آمریکا روابط خوبی با شوروی داشته باشد دلخوش نبود و از این رو در زمان آیزنهاور سی‌آی‌ای نقشه حمله‌ای برای براندازی دولت کاسترو را طراحی کرد که بعدها با اجازه کندی اجرا شد. برنامه این بود که افراد تبعید شده وفادار به باتیستا تجهیز شده و آموزش داده شوند و در قالب شورشی به کوبا حمله کنند. هواپیماهای بی-26 را به رنگ هواپیماهای کوبا رنگ‌آمیزی کردند و قرار بود مدعی شوند که خلبان از نیروهای خود کاسترو است که خیانت کرده است. اما نقشه به آن شکل که انتظار می‌رفت پیش نرفت. خلیج خوک‌ها که به عنوان محل ورود نیروها انتخاب شده بود زمینی مردابی داشت و نیروهای شورشی که تیپ 2506 نام داشتند در آن زمین‌گیر شدند و نهایتا بعد از 3 روز جنگ شکست خورده و تسلیم شدند. آمریکا به شدت نقش خود در این حمله را انکار کرده بود اما کوبایی‌ها با سربازانی که اسیر شده بودند به صورت زنده در تلویزیون مصاحبه کردند و اعترافات آن‌ها را پخش کردند. حمله به خلیج خوک‌ها یکی از بدترین شکست‌های تاریخ آمریکا است. بسیاری از مقامات سی‌آی‌ای که در این عملیات نقش داشتند اخراج شدند یا مجبور به استعفا شدند. این حمله روابط کوبا و شوروی را نزدیک‌تر کرد که خود نهاتا منجر به بحران موشکی کوبا شد. ویدیو مربوط به این بحران دوران جنگ سرد را نیز می‌توانید در بخش ویدیو تابناک مشاهده کنید.


هشت اتفاق تاریخی مهم کریسمس

کریسمس روزی است که مسیحیان در آن به دنیا آمدن عیسی مسیح را جشن می‌گیرند. این روز که در سرتاسر دنیا روز شادی و جشن است مصادف با وقایع گوناگون و تلخ و شیرینی در تاریخ دنیا بوده است که لیست هشت اتفاق مهم‌تر آن را در این ویدیو همراه با تصاویر جالب از آن وقایع می‌توانید ببینید.


ابر تورم چیست؟

«اَبَرتورم / Hyperinflation» یکی از واژه‌های هراس آور نه صرفاً برای اقتصاددان‌ها، بلکه برای عموم مردم است و جزو واژه‌های نسبتاً شناخته شده است. ابرتورم به معنای تورم عظیم و لجام گسیخته است. چه می‌شود که دیگر اضافه کردن صفر به اسکناس‌ها بی‌نتیجه خواهد بود؟ مثالی ساده درباره این پدیده شوم اقتصادی آشنا شوید.

کراکوف از فراز آسمان

«کراکوف / Krakow» یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین شهرهای کشور لهستان است. این شهر پس از ورشو دومین شهر بزرگ لهستان و در جنوب این کشور قرار گرفته و تا سال 1609 پایتخت لهستان بود. کراکوف در کنار رودخانه ویسلا واقع شده و یکی از مهم‌ترین شهرهای فرهنگی اروپای مرکزی به‌شمار می‌آید و یکی از زیباترین شهرهای اروپا است و به آن لقب «فلورانس لهستان» نیز داده شده‌است. مرکز شهر کراکوف در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و کراکوف در سال 2000 عنوان پایتخت فرهنگی اروپا در آن سال را دریافت کرد. کراکوف را از فراز آسمان در قاب 4K در تابناک می‌بینید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تصاویر نادر رنگی از اوج قدرت آلمان نازی / عملیات خلیج خوک‌ها / هشت اتفاق تاریخی مهم کریسمس / ابر تورم چیست؟ / کراکوف از فراز آسمان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..