تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




انتشار کرونا نسخه «بوتسوانا»، سویه خطرناک‌تر با سرعت رشد بسیار


به گزارش «تابناک»؛ انتشار نسخه‌ای جدید از کرونا از مبدا «بوتسوانا»، کشوری کم جمعیت در جنوب آفریقا، موجبات نگرانی شدید جهانیان را فراهم آورده است تا جایی که برخی کشور‌ها تصمیم به لغو پرواز‌ها از مبدا قاره آفریقا گرفته‌اند و سازمان بهداشت جهانی در نشستی اضطراری، بررسی شیوع این سویه جدید را در دستور کار قرار داده است.

انتشار کرونا نسخه «بوتسوانا»، سویه خطرناک‌تر با سرعت رشد بسیار زیاد


بروز وضعیتی مشابه آنچه روز‌های ابتدایی شیوع ویروس کرونا در جهان شاهد بودیم، بهترین نشانه وخامت اوضاع و شدت نگرانی‌های جهانی از شیوع این سویه جدید است که هنوز نامی ندارد و در محافل علمی با کد B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می‌شود؛ سویه‌ای که خطرناکترین سویه کرونا معرفی می‌شود.


البته درباره این سویه جدید اطلاعات چندان زیادی در دست نیست، اما شواهد حکایت از سرعت بسیار بالای این نسخه جهش یافته جدید در انتقال دارد، تا جایی که به سرعت در حال جابجایی در قاره آفریقاست و به نظر می‌رسد، پتانسیل لازم برای عبور از مصونیت‌های ایجاد شده با واکسن را هم داشته باشد.


آن گونه که گزارش‌های علمی نشان می‌دهد، این نسخه جدید ویروس در پروتئین اسپایک (شاخک‌های روی سطح این ویروس که موجب شده در تصاویر دو بعدی، این ویروس ظاهر تاج مانند پیدا کرده و «کرونا» یا تاجدار نام بگیرد) جهش‌های زیادی را تجربه کرده و این همان خطری است که نگرانی‌های بسیاری به دنبال داشته است.

انتشار کرونا نسخه «بوتسوانا»، سویه خطرناک‌تر با سرعت رشد بسیار زیاد


اهمیت این جهش زمانی خودنمایی می‌کند که بدانیم این ویروس به کمک پروتئین اسپایک به غشای سلول‌ها می‌چسبد، این سد سلولی را می‌شکند و با تزریق آر. ان.‌ای به آنها، فرایند تکثیر خود را آغاز می‌کند. فرایندی که برای جلوگیری از انجامش، برخی واکسن‌ها اقدام به جعل پروتئین اسپایکِ ویروس می‌کنند و جهش در این ویروس ممکن است منجر به بی اثر شدن آن واکسن‌ها یا کاهش اثرگذاری شان شود.


این همان خطری است که از ماه‌ها پیش خودنمایی می‌کرد، اما چندان جدی گرفته نشد. خطر کندی شدید واکسیناسیون در قاره آفریقا که معلوم بود منجر به بروز جهش‌های فراوان در ویروس و شکل گیری سویه‌های جدید آن خواهد شد و به مانند الگوی اولیه نشر این ویروس، به سرعت راهش را به سراسر کره خاکی باز خواهد کرد و به سویه غالب در جهان بدل خواهد شد.


درست مسیری که سویه‌های «آلفا» و «دلتا» و بعدتر «بتا» پیش گرفتند و به رغم واکسیناسیون وسیع در بسیاری از کشورها، آن‌ها را چالش‌های شدیدی دست به گریبان کردند. راهی که سویه جدید در ابتدای آن قرار دارد؛ اما با سرعت شگرفی در حال طی کردن آن است، تا جایی که حتی نمونه‌هایی از آن در هنگ کنگ در جنوب چین هم شناسایی شده است؛ خطری که باید دید در کشورمان هم بروز و نمود خواهد یافت و در تصمیمات متجلی خواهد شد یا خیر!

انتشار کرونا نسخه «بوتسوانا»، سویه خطرناک‌تر با سرعت رشد بسیار زیاد



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «انتشار کرونا نسخه «بوتسوانا»، سویه خطرناک‌تر با سرعت رشد بسیار»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..