تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آیا استفاده از فویل و یا ظروف آلومینیومی سرطان زاست؟

به گزارش حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یو اس‌ای تودی، شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که آیا استفاده از ظروف آلومینیومی خطر دارد و سبب بیماری‌هایی نظیر سرطان می‌شود.

پایگاه آمریکایی «یو اس‌ای تودی» در گزارشی به تاریخ ۲۳ ژوئن ۲۰۲۰ با عنوان «بررسی واقعیت قرار گرفتن در معرض آلومینیوم از طریق غذا سبب ایجاد مشکلات عصبی یا سرطان نمی‌شود» به این مسأله پرداخته است.

در این گزارش آمده که ادعا شده است گرما سبب می‌شود تا آلومینیوم به غذا نفوذ کرده و سبب زوال عقل، آلزایمر، پارکینسون و سرطان می‌شود. یک مقاله بدون تاریخ از وبسایتی با نام «راز‌های زیبایی طبیعی» در حال گردش در شبکه‌های اجتماعی است و هشدار داده که پخت و پز در آلومینیوم سبب می‌شود این ماده وارد غذا شده و سبب سرطان و دیگر بیماری‌های عصبی از جمله زوال عقل، آلزایمر، و اختلالات اوتیسمی می‌شود.

یو اس‌ای تودی در ادامه نوشت آلومینیوم در بسیاری از محصولات خانگی، از وسایل و ظروف آشپزی گرفته تا فویل غذا، بیکینگ پودر و حتی دارو‌های بی نسخه وجود دارد آلومینیوم، رایج‌ترین فلز در روی زمین است که ۸ درصد از جرم زمین را تشکیل می‌دهد و به همین دلیل، آلومینیوم به معنای واقعی کلمه در همه جا وجود دارد؛  آب نوشیدنی، برخی میوه ها مانند مرکبات، آلومینیوم بیشتری به نسبت بقیه دارند.

ظروف آلمینیومی

به شکل طبیعی، به ندرت آلومینیوم به شکل فلزی آن دیده می‌شود معمولا آلومینیوم در محیط زیست به شکل نمک‌های آلومینیوم یا دیگر ترکیباتی مانند «سیترات آلومینیوم» یافت می‌شود این مواد در محیط و شبکه غذایی به گردش در می‌آید افراد بزرگسال به شکل طبیعی بین ۳۰ تا ۵۰ میلی گرم آلومینیوم در هر زمانی در بدن خود دارند.

در ادامه این گزارش آمده است  آلومینیوم یک ماده غذایی نیست؛ اما در افزودنی‌های غذایی، ترکیبات آلومینیومی به عنوان نگهدارنده، رنگ  یا خمیر نان بدون مخمر استفاده می‌شود سخنگوی سازمان غذا و داروی آمریکا در ایمیلی تأیید کرد این سازمان استفاده از آلومینیوم را در غذا، آماده سازی غذا و دارو بی خطر می‌داند.

تحقیقات در خصوص صحت تأثیر آلمینیوم بر سلامتی بزرگسالان

در حالی این مطلب صحیح است زمانی که در فویل آلومینیومی غذایی را می‌پزید یا با ظروف آلومینیومی غذایی را تهیه می‌کنید، مقداری آلمینیوم وارد غذا می‌شود؛ اما این مطلبی نادرست است که استفاده از آلومینیوم عوارض جانبی بر سلامت افراد بزرگسال دارد.

بدن شما کمتر از یک درصد از آلومینیوم پس زمینه را در غذا  یا آب نوشیدنی جذب می‌کند و ۹۵ درصد آن توسط کلیه‌ها پاکسازی می‌شود بیشتر آلومینیوم‌های محیطی که در معرض آن هستید، ظرف ۲۴ ساعت از سیستم بدنی شما خارج می‌شوند.

یک فرد بالغ تقریبا ۷ تا ۹ میلی گرم روزانه آلومینیوم می‌خورد و این مقدار می‌تواند بر حسب محیط زیست فرد و یا نوع رژیم غذایی و ابزار پخت و پز، متفاوت باشد با این حال، نه «سازمان غذا و داروی آمریکا» (FDA) و نه «سازمان ایمنی غذای اتحادیه اروپا» (EFSA) هیچ کدام به این نتیجه نرسیده اند که این میزان قرار داشتن در معرض آلومینیوم به قدری است که سبب ایجاد مشکلاتی در افراد بزرگسال شود.

ظروف آلمینیومی یکبار مصرف

درست است که در معرض آلومینیوم قرار گرفتن با برخی بیماری‌ها از جمله زوال عقل، اختلالات عصبی و تحریک ریه مرتبط است؛ اما این موارد با کار‌های روتین و روزانه و نیز رژیم غذایی و پخت و پز معمولی که افراد دارند، اتفاق نمی‌افتد.

به نوشته این گزارش، زوال عقل و انسفالوپاتی مرتبط با آلومینیوم در افراد سالمندی دیده شده که دارای اختلال در عملکرد کلیه هستند باید گفت این موارد گاهی اوقات (به شکل نادر) زمانی که محلول دیالیز توسط آلومینیوم آلوده شده است، اتفاق می‌افتد در واقع زمانی که کلیه‌ها کار نمی‌کنند، آلومینیوم رژیم غذایی می‌تواند در بدن انباشته شود و باعث زوال عقل شود. دیالیز قرار است سبب از میان بردن چیز‌هایی شود که یک کلیه مشکل دار و نارسا قادر به حذف آن نیست؛ بنابراین اگر محلول دیالیز توسط آلومینیوم آلوده شود، این امر سریعتر اتفاق می‌افتد.

همچنین موارد دیگری که آلومینیوم سبب مشکلات در سیستم عبی می‌شود نیز خیلی نادر است؛ به مانند زمانی که کارگران در معرض مقدار کم و یا زیاد غبار و یا دود آلومینیوم در مکان‌هایی مانند کاخانه جات آلمینیوم و یا معادن آلمینیوم قرار گیرند.

همچنین اگرچه گفته می‌شود که میان آلزایمر و اختلالات اوتیسمی با آلومینیوم ارتباط وجود دارد؛ اما در هیچ موردی، مدرکی قطعی مبنی بر اینکه آلومینیوم سبب این موارد شده است، وجود ندارد.

همچنین این ادعا که آلومینیوم باعث سرطان می‌شود نیز غلط است. نقش آلومینیوم در ایجاد سرطان هرگز ثابت نشده است. اگرچه کارگران کارخانه ذوب آلومینیوم در خطر بالاتری از ابتلا به سرطان قرار دارند؛ اما این به دلیل آن است که آن‌ها در معرض دیگر مواد شیمیایی در آنجا قرار دارند.

نتیجه پایانی

پایگاه یو اس‌ای تودی در انتها نوشت بر اساس تحقیقات ما این ادعا که آلومینیوم از طریق گرما وارد غذا می‌شود و سبب آلزایمر، اوتیسم، زوال عقل و سرطان می‌گردد «تقریبا نادرست» است. با اینکه این مطلبی درست است که غذا و آب اغلب دارای آلومینیوم است و سطح آلومینیوم در غذا در گرما و شرایط اسیدی افزایش می‌یابد؛ اما این که بودن در معرض این آلومینیوم با عوارض و پیامد‌های جانبی سلامتی در افراد بزرگسال همراه است، نادرست است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آیا استفاده از فویل و یا ظروف آلومینیومی سرطان زاست؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..