تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




پاره کرده برجام سخت تر از آن چیزی است که ترامپ فکرش را می کند

به گزارش افکارنیوز،

دور شدن از این توافق که در سال گذشته منعقد شد ممکن است فقط اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند عربستان سعودی را خشنود کند که می گویند نمی توان به ایران اعتماد کرد، اما تحلیلگران می گویند که این اتفاق می تواند رابطه نزدیک آمریکا با متحدان اروپایی، چین و احتمالا روسیه را بر هم بزند. با وجود بی میلی برخی از اعضای با نفوذ جمهوری خواه کنگره نسبت به این توافق، آن ها گفته اند که از لغو آن در حال حاضر استقبال نمی کنند.

استفان هادلی، مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش است می گوید تعداد زیادی از تحلیلگران که از سیاست های ایران حمایت نمی کنند و منتقد آن هستند از توافق هسته ای حمایت می کنند و معتقدند پاره کردن آن نتایج مخربی برای دولت آمریکا در پی خواهد داشت.

سال گذشته مذاکرات هسته ای ایران با ایالات متحده و پنج قدرت جهانی در نهایت منجر به لغو تحریم های بانکی و انرژی جمهوری اسلامی در ازای محدود شدن برنامه هسته ای ایران شد. طرفداران این معامله استدلال می کنند که این توافق با وجود نواقصش می تواند، توانایی ایران برای ساخت سلاح هسته ای را برای حداقل یک دهه به تعویق بیندازد. آنها می گویند که فروپاشی این توافق به معنای این است که ایران به سرعت برنامه های هسته ای خود را از سر می گیرد. از سوی دیگر دور شدن از این توافق توانایی ایالات متحده برای اعمال تحریم های جدید بر ایران را از بین می برد چرا که متحدان اروپایی ایالات متحده مجددا با این کشور علیه ایران همراهی نخواهند کرد.

ایوو دالدر نماینده شیکاگو و سفیر سابق آمریکا در ناتو معتقد است: در حال حاضر لغو توافق به معنی رویارویی مستقیم و فوری با کشورهایی که از این توافق حمایت کرده اند. در این صورت این کشورها از همراهی با سیاست های آمریکا در دوران ترامپ سر باز خواهند زد. جان برنان کارشناس سازمان اطلاعات مرکزی بریتانیا معتقد است مه پاره کردن این توافق می تواند نقطه اوج حماقت دولت آینده ایالات متحده باشد.

سناتور جمهوری خواه باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، ماه گذشته به سی ان ان گفت که او فکر نمی کند ترامپ توافق اتمی با ایران را برهم بزند. کورکر پیش از این از مخالفان توافق اتمی با ایران بود. وی به عنوان نامزد بالقوه برای وزیر امور خارجه ترامپ شناخته شده است. انتقاد جمهوری خواهان از توافق با ایران به یک جزء اصلی از سخنرانی های انتخاباتی شان تبدیل شده بود و در بحث های سیاست خارجی برجسته شده بود.

ترامپ در یک سخنرانی در کمپین هوادارانش در ماه اکتبر گفت: این توافق یکی از اشتباهترین توافقاتی بود که تا کنون منعقد شده است. او در کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل نیز گفته بود اولویت اشماره یک من از بین بردن این توافق زیانبار با ایران است. در روز پنج شنبه، مجلس سنای آمریکا با اکثریت مطلق (۹۹ رأی موافق-صفر رأی مخالف) تمدید قانون تحریم‌ها علیه ایران را برای یک دوره ۱۰ ساله دیگر تصویب کرد. پیش از این، مجلس نمایندگان آمریکا نیز تمدید قانون تحریم‌های ایران را با اکثریت آرا برای یک دوره ۱۰ ساله دیگر به تصویب رسانده بود. بر اساس قانون تحریم‌های ایران که در سال ۱۹۹۶ میلادی به تصویب رسید، سرمایه‌گذاری بالاتر از ۲۰ میلیون دلار در ایران ممنوع است. این قانون در سال ۲۰۰۶ به مدت ۱۰ سال تمدید شد. این مصوبه برای اجرایی شدن به تایید باراک اوباما نیز نیاز دارد.

هنگامی که دولت اوباما با ایران توافق کرد، مقامات دولت وی قول دادند که برای جلوگیری از تحریم های علیه برنامه هسته ای ایران تلاش کنند. جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفت که دولت اوباما این لایحه را بررسی خواهد کرد و درصورت لزوم برای توقف آن از حق وتو استفاده خواهد کرد.

دست آویز اصلی منتقدان این توافق حمایت مالی مستمر ایران از حزب الله و گروه هاش شبه نظامی حامی اش و ​​توسعه موشک های بالستیک بوده است. جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه در ماه جولای گفت ایالات متحده نگرانی های مهمی در مورد برنامه های موشکی ایران دارد که می تواند موجب متزلزل شدن توافق هسته ای شود.

مقامات ایرانی نیز انتقادات خود در مورد توافق را مطرح کرده اند چراکه معتقدند شرکت های اروپایی و بانک ها با احتیاط درمورد ارتباط گرفتن با ایران برخورد می کنند و این امر ناشی از این است که آنها گرفتار محدودیت های باقی مانده از قبل و نگرانی از فشارهای آتی آمریکا هستند.

جیمز ماتیس نامزد ترامپ برای وزیر دفاع، عمیقا به ایران مشکوک است، ایران را بزرگترین تهدید برای ثبات در خاورمیانه می داند. با این حال، در حالی که او معتقد است توافق اتمی با ایران ناقص است، او در یک سخنرانی در آوریل اعلام کرد که بر هم زدن آن موجب منزوی شدن آمریکا در جهان خواهد شد. در حال حاضر، تمرکز جمهوریخواهان بر روی اقدامات جدیدی برای مجازات ایران به عنوان یک ناقض حقوق بشر و حامی کلیدی بشار اسد رئیس جمهور سوریه، است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «پاره کرده برجام سخت تر از آن چیزی است که ترامپ فکرش را می کند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..