تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




شاعران چه وظیفه ای در مقابل جنگ نرم دارند؟

به گزارش افکارنیوز،

محمد رسولی شاعر بسیجی پیرامون تجلی بسیج در شعر و ادبیات امروز گفت: من در پاسخ به شما به جای تجلی بسیج از لفظ تجلی تفکر و روحیه بسیجی در شعر امروز استفاده می‌کنم. بسیجی‌بودن به صرف اینکه فردی عضو سازمانی این نهاد مبارک باشد یا اینکه حتما ظاهری داشته باشد که به او لفظ بسیجی اطلاق شود، نیست. ما امروز در شعر جوانان شاعر انقلابی مضامینی را می‌بینیم که کاملا منطبق بر تفکر بسیجی و انقلابی است. امروز شاعرانی در گوشه و کنار کشور فعالیت می‌کنند که بدون ادعا و حضور در ساختار سازمانی بسیج، مشغول نشر تفکر و روحیه بسیج هستند و در واقع شاعر بسیجی محسوب می شوند. مثلا وقتی رهبر انقلاب می‌فرمایند که شاعران جوان باید نسبت به اهداف انقلاب و جهان اسلام واکنش نشان دهند و بخش عظیمی از این شاعران با دغدغه عمل به این منویات وارد گود می‌شوند و شعرهای فاخری می‌سرایند که در راستای اهداف انقلاب است، در واقع همان تجلی بسیج در شعر اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: امروز رهبری می‌فرمایند شاعر باید نسبت به اتفاقات روز واکنش سریع نشان دهد و ما می بینیم، وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد تعداد زیادی شعر فاخر سروده و منتشر می‌شود. این‌ها همه همان تفکر بسیجی است. علاوه بر شعر کلاسیک امروز دیده می‌شود که دریچه تازه‌ای به روی شعر انقلاب گشوده شده و آن هم ترانه‌های انقلابی است که با استقبال فراگیر در جامعه  مواجه شده و خیلی از شاعران هم به این بستر جدید روی آورده‌اند.

این شاعر در بخش دیگری از گفتگو در پاسخ به این سوال که آثار شاعر و نویسنده بسیجی و ولایت‌مدار باید چه ویژگی‌‌هایی داشته باشد تا از آثار دیگر شاعران متمایز شود، اظهار داشت: آثاری که به عنوان شعر انقلاب عرضه می‌شود؛ اولا باید مضامین و اهداف انقلاب را هنرمندانه و به دور ازشعارزدگی بیان کند تا بتواند تاثیر خود را روی مخاطب عام بگذارد. اگرشعری صرفا محدود به شعار شود، هم تاثیر آن اندک می‌شود و هم تاریخ مصرف داشته و فراموش می‌شود.

وی در ادامه گفت: ثانیا شعر انقلابی باید شعریت داشته باشد و ساختار، محتوا، فرم، زبان و...  همه از لحاظ ادبی غنی باشد؛ چراکه اگر غیر این باشد به راحتی مورد هجمه قرار می‌گیرد و آن شعر قابل دفاع در بین محافل و اساتید شعر نخواهد بود. ثالثاً آثار شعر انقلاب باید آزادگی خود را حفظ کند و وابسته به جریان های سیاسی نباشد. 

وی اظهار داشت: خاصیت شعر این است که زبان صریحی دارد. اگر شاعری وابسته به جریانی شد، دیگر نمی‌تواند آزادانه حرف خود را در شعرش بزند و ناگزیر است مصالح دیگری را در نظر بگیرد. این ضربه زننده است. این آثارعلاوه بر اینکه باید درخصوص مسائل روز دغدغه‌مند باشد، باید اهداف بلندمدت انقلاب را نیز درنظر بگیرد .شعر انقلاب باید هدف غایی‌اش بیان وتهییج مخاطب برای پیروزی نهایی مظلوم بر ظالم در سراسر جهان باشد.

رسولی در پایان پیرامون رسالت شاعران بسیجی در جنگ نرم خاطرنشان کرد: شاعر بسیجی در مقابله با جنگ نرم دشمن، ابتدا باید اهداف دشمن را در این نبرد شناسایی کرده و سپس تاکتیک ها و روش‌های آن‌ها را برای ضربه زدن به انقلاب و اعتقاد مردم پیدا کند. همچنین شاعر باید آگاهی و دانش خود راعمق دهد و سپس نقطه مقابل نقشه دشمن را هدف بگیرد. سپس با زبان شاعرانه وهنرمندانه در همان عرصه‌ای که دشمن وارد شده ورود کرده و با این نقشه ها مقابله کند. به عنوان مثال وقتی شاعر فهمید یکی از برنامه های دشمن به فرموده رهبری، سست کردن اعتقاد جوان ها در فضای مجازی است؛ باید اولا جدای از فضای شعر مبانی اعتقادی خود را تقویت کند و سپس با زبان شعر این مبانی را بیان کرده و در همان بستر فضای مجازی نشر دهد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «شاعران چه وظیفه ای در مقابل جنگ نرم دارند؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..