تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بروکراسی اداری؛ سنگی پیش پای شرکت‌های دانش‌بنیان/ افزایش سهم دانشجویان گلستان از واحدهای فناور

ساعت: 15:25 منتشر شده در مورخ: 1400/08/01 شناسه خبر: 1778492

غفاری گفت: بروکراسی اداری سنگی پیش پای شرکت‌های دانش بنیان است و برای کاهش بروکراسی اداری با دستگاه‌های مرتبط تعاملات دوجانبه و چند جابه ایجاد می‌کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از گلستان ما؛ در دهه‌های اخیر، تغییرات تکنولوژیکی و نوآوری‌ها آنقدر به سرعت پیش رفته که همگام سازی جامعه با این تغییرات برای دولت‌ها به عنوان یک اولویت قرار گرفته است.

برای بالا رفتن از نردبان توسعه و رسیدن به کشورهای توسعه یافته، سیاستگذاران باید به مراکز رشد و واحدهای فناور توجه کنند وگرنه نیازمند به واردات تکنولوژی به کشور خواهند شد.

یکی از فرصت‌های پیش روی واحدهای فناور، حضور در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد به شمار می‌رود؛ پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد نه تنها در ارتباط با فناوری‌های نوین فعالیت دارند، بلکه فعالیت آنها در ارتباط با ارائه خدمات پیشرفته، فرآیندهای تحقیق و توسعه، انتقال فناوری، تجاری سازی ایده های تحقیقاتی و بازاریابی نیز حائز اهمیت است.

مراکز رشد یکی از ابزارهای رشد اقتصادی به شمار می روند که به منظور حمایت از کارآفرینان تحصیل کرده تأسیس شده است.

در استان گلستان طی دو سال اخیر اقدامات خوبی را مجموعه پارک علم و فناوری گلستان در راستای ارائه امکانات و تسهیلات عمومی در زمینه پا گرفتن شرکت‌های جدید فراهم کرده که این مسئله باعث شد به سراغ مهدی غفاری، رئیس پارک علم و فناوری استان گلستان برویم و با وی در این زمینه گفتگو کنیم.

چه اقداماتی در حوزه شکل گیری اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری گلستان صورت گرفته است؟
به دنبال ایجاد اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری در استان گلستان هستیم و در نتیجه باید عناصر این اکوسیستم که شامل تامین فضای فیزیکی، تامین مالی، آموزش و راهبری‌ها و سهولت تسهیل فرآیندها و مجوزها می‌شود، مورد توجه قرار گیرد.

در حوزه تامین زیرساخت‌ها، با توجه به اینکه کشور از نظر بودجه‌ای در شرایط خاصی قرار دارد، تلاش کردیم از فضاهای بلا استفاده موجود در استان که در تملک دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی بود، با برقراری تعاملات دو سویه مناسب، برای شکل‌گیری اکوسیستم یاد شده استفاده کنیم.

در سال ۹۸، تنها دو هزار مترمربع فضای فیزیکی در اختیار اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی استان گلستان بود که با تلاش‌های انجام شده طی این دو سال، در حال حاضر بالغ بر ۱۶ هزار مترمربع  فضا در اختیار هسته‌ها و واحدهای فناور عضو پارک علم و فناوری گلستان قرار دارد.

برای بهره گیری از ظرفیت دانشگاه‌های گلستان و افزایش سهم دانشجویان از واحدهای فناور دانشگاه‌ها چه اقدامی انجام شده است؟

تعاملات خوبی طی این دوسال با دانشگاه‌های سراسر استان از جمله علوم پزشکی، گنبدکاووس، گلستان، پیامنور، فنی‌وحرفه‌ای، آزاد و علمی و کاربردی شکل گرفته است و با راه‌اندازی و یا فعال کردن مراکز رشد مشترک، درصدد حضور حداکثری دانشجویان و اساتید در این مراکز هستیم.

با مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی، اداره کل پست، اداره کل فنی‌و‌حرفه‌ای، اداره کل اوقاف و تعدادی از دستگاه‌ای اجرایی دیگر نیز که از همکاران غیردانشگاهی ما به شمار می‌روند در حال همکاری هستیم و زیستبوم یکپارچه‌ای با مدیریت پارک علم و فناوری در استان در حال شکل‌گیری است.

آخرین وضعیت کارخانه نوآوری گرگان؟
بزرگترین اتفاق در استان راه‌اندازی کارخانه نوآوری گرگان است که در فضایی به وسعت هشت هزار مترمربع در نظر گرفته شده و با حمایت معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به مرحله بهره‌برداری رسیده است؛ تنها در فاز نخست راه‌اندازی این پروژه، تعداد ۲۴۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده است.

در این مرکز، علاوه‌بر استقرار شتابدهنده ملی «علی بابا»، شتابدهنده و هلدینگ «به‌بان شیمی» نیز در مستقر شده است و نوید یک کارخانه نوآوری فاخر در آینده نزدیک را می‌دهد.

به لحاظ تامین مالی، بخش قابل توجه بودجه پارک را برای استارتاپ‌ها و استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص دادیم و سال گذشته دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان حمایت مستقیم داشتیم که با حمایت صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی استان این عدد به چهار میلیارد تومان رسید.


چه حمایتی از سوی پارک علم و فناوری و صندوق پژوهش و فناوری گلستان از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان رقم خورده است؟

ایجاد صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی استان گلستان، گام بسیار مهمی بود که با حمایت بخش خصوصی صورت گرفت و به جهت راه اندازی این صندوق، قریب به ۳۰ میلیارد تومان خط اعتباری در سالجاری از صندوق نوآوری کشور و معاونت علمی رئیس جمهور برای حمایت استارتاپ‌ها دریافت کردیم و شاهد آن هستیم که تامین مالی جدیدی در استان ایجاد شده و دغدغه ما را کم کرده است.

در سال ۱۴۰۰ نیز تاکنون دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به استارتاپ‌ها و شرکت‌ها تسهیلات  پرداخت شده و هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیز در حال پرداخت است و در تامین مالی اقدامات موثری انجام شده است.

در حوزه آموزش و راهبری  و مشاوره نیز تلاش می‌کنیم بازیگران بخش خصوصی به ما کمک کنند چرا که فضای کسب و کار را بخش خصوصی بهتر از بخش دولتی مدیریت می‌کند و لذا شتابدهنده‌ها را وارد اکوسیستم فناوری خواهیم کرد.

به زودی، استارتاپهای ما به تعداد زیادی از واحدهای مشاوره دسترسی پیدا می‌کنند و  پارک علم و فناوری نیز از استارتاپ‌ها برای دریافت این خدمات مشاوره‌ای حمایت می‌کند.

 

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بروکراسی اداری؛ سنگی پیش پای شرکت‌های دانش‌بنیان/ افزایش سهم دانشجویان گلستان از واحدهای فناور»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..