تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




توصیه‌هایی برای تق&#1608

سلامت نیوز: آیا اغلب فراموش می‌کنید چه می‌خواستید بگویید؟ آیا فراموش می‌کنید برای چه کاری به آشپزخانه آمدید یا چه چیزی می‌خواستید از فروشگاه بخرید؟ آیا تا به حال شده تاریخ‌های مهم یا کار‌های مهم را فراموش کنید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، مغز شما از اطلاعات اشباع شده و دست به شورش‌زده است! اما خوشبختانه شما می‌توانید با یک سری از عادت‌ها و تمرین‌ها حافظه کوتاه مدت خود را تقویت کنید.
ما دو نوع حافظه داریم: حافظه کوتاه‌مدت و حافظه بلندمدت. حافظه کوتاه مدت ما برای ذخیره کردن اطلاعات اخیر به کار می‌رود؛ مثلاً اسم کسی که اخیراً با او آشنا شده‌اید. ظرفیت حافظه کوتاه مدت ما محدود است.

ما از حافظه‌ی بلندمدت خود برای کار‌هایی استفاده می‌کنیم که نیاز به تمرکز یا تلاش بیشتری دارند، مثلاً یک آزمون یا چیزی که هر روز انجامش می‌دهیم.

اگر می‌خواهید حافظه کوتاه مدت‌تان کارآمدتر و قوی‌تر باشد، توصیه‌های زیر را به کار ببرید:
همزمان چند کار انجام ندهید
پیش از هر چیز باید در هر زمان فقط روی یک کار تمرکز کنید. طی چند سال گذشته، فلسفه مولتی‌تسکینگ یا انجام چند کار به طور همزمان که می‌گوید ما می‌توانیم همزمان چند کار را انجام دهیم باب شد اما این درست نیست. هرچند ممکن است بتوانیم حین انجام یک کار، همزمان یک یا دو کار دیگر هم انجام بدهیم و به اصطلاح در وقتمان صرفه‌جویی کنیم و زودتر کار‌ها را به پایان برسانیم اما واقعیت این است که قادر نیستیم همزمان روی دو کار یا بیشتر تمرکز کنیم.
حالا چرا نه؟ همیشه یک کاری هست که دقت و تمرکز شما را صرف خودش کند و شما نتوانید کار‌های دیگر را درست انجام دهید، حتی شاید همان کاری که توجه‌تان را گرفته هم به درستی و کامل انجام نشود. مغز ما زمانی بهتر کار می‌کند که در یک زمان فقط روی یک چیز متمرکز شود.

از انجام بازی‌های فکری لذت ببرید
شما با روش‌های بی‌شماری می‌توانید حافظه کوتاه مدت خود را قوی‌تر کنید. مغز شما می‌تواند به محرک‌ها و تمرین‌ها همان طور جواب دهد که عضلاتتان به محرک‌ها و تمرین‌ها پاسخ می‌دهند.
وقتی چیز جدیدی یاد می‌گیرید، مغز شما مسیر‌های عصبی جدیدتری می‌سازد و از این رو ارتباطات بیشتری ایجاد می‌کند، درست مانند یک سیستم مترو.
از آنجایی که مغز شما می‌تواند مسیر‌های جدیدی بسازد، پس مهم است که به آن مواد اولیه‌ای بدهید که این کار را بکند و بتواند ریل‌هایی را که افکارتان را به هم ارتباط می‌دهند ایجاد نماید. حالا چطور می‌توانید این کار را بکنید؟ با کمک بازی‌های فکری، پازل و دیگر بازی‌های مشابه.

از تمام حس‌هایتان استفاده کنید
شما فقط با استفاده از چیز‌هایی که چشم‌هایتان می‌بیند خاطره ایجاد نمی‌کنید؛ مثلاً مطمئناً شما با یک بو یا رایحه از دوران کودکی‌تان هم خاطره‌ای دارید، مثلاً نان‌های خوشمزه‌ای که مادربزرگتان می‌پخت یا مثلاً آهنگی که مادرتان وقتی می‌ترسیدید برایتان زمزمه می‌کرد. شما می‌توانید حالا به عنوان یک بزرگسال از تمام حس‌هایتان سود ببرید و حافظه‌تان را تقویت کنید.
اگر در یادآوری نام اشخاص مشکل دارید، چند بار آن‌ها را با صدای بلند تکرار کنید. با این کار، گوش شما هم در به خاطر سپردن آن‌ها وارد عمل می‌شود؛ اگر می‌خواهید دستور پخت غذایی را به خاطر بسپارید، طعم و بوی مواد آن را با کمک زبان و بینی‌تان آگاهانه و با دقت حس کنید.

از یادیارها استفاده کنید
این تکنیک شامل کلمات، تصاویر و یا جملات مرتبط می‌شود که به تقویت حافظه کوتاه مدت کمک می‌کنند. «ریتم» هم می‌تواند کمک بزرگی به حافظه‌تان بکند. همچنین می‌توانید با استفاده از اطلاعات شخصی که راحت‌تر یادتان می‌ماند، قوانین خاص خودتان را بسازید، مثلاً اولین حروف اسامی اعضای خانواده یا افرادی که برایتان مهم‌اند؛ از ترکیب‌هایی استفاده کنید که تکرارشان برای شما ساده‌تر است. این کار را در کودکی هم انجام دادیم مثل حفظ کردن رنگ‌های رنگین‌کمان به ترتیب که با عبارت "بناس زنق" یا "قنزسانب" به خاطر سپردیم.

تقسیم‌بندی و ساماندهی کنید
وقتی مجبورید یک شماره تلفن یازده رقمی را حفظ کنید، اگر بخواهید همه‌ی رقم‌ها را ردیفی حفظ کنید به راحتی فراموشش خواهید کرد. اما اگر رقم‌ها را به دو یا سه و یا چهار قسمت تقسیم نمایید، راحت‌تر می‌توانید آن را حفظ کرده و بعداً هم به یاد بیاورید. دسته رقم‌ها را چند بار تکرار کنید تا در خاطرتان ثبت شود.
روش دیگری که می‌تواند واقعاً کمکتان کند هایلایت کردن یا خط کشیدن زیر موارد مهم است؛ یعنی همان کاری که در مدرسه انجام می‌دادید. همین کار را برای اطلاعات مهمی که می‌خواهید به خاطر بسپارید انجام دهید! اطلاعات و تصاویری که به چشم می‌آیند خیلی خوب به خاطر سپرده می‌شوند.

تغذیه‌تان را بهتر کنید
بدون تردید بین رژیم غذایی روزانه و فعالیت مغز ارتباطی وجود دارد. پرخوری نکنید و بدانید که یک رژیم غذایی سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ که در غذا‌هایی مثل سالمون و گردو و آووکادو وجود دارند و پروتئین‌های گیاهی که شامل میوه‌ها و سبزی‌ها و بنشن و حبوبات می‌شوند می‌توانند جلوی پیری زودرس و بیماری‌های ذهنی و ادراکی مانند آلزایمر را بگیرند.

خوب بخوابید
آیا متوجه شده‌اید وقتی در ساعات پایانی روز هستید به خاطر سپردن چیزی چقدر سخت می‌شود؟ یا روزی که شب قبلش فقط سه چهار ساعت خوابیده‌اید به سختی می‌توانید چیزی را به یاد بیاورید یا به خاطر بسپارید؟ دلیل این اتفاق این است که مغز شما نیاز به استراحت دارد تا بتواند خودش را شارژ کند، درست مثل دیگر عضلات بدنتان که وقتی خواب هستید خودشان را ترمیم می‌کنند.
شما باید روتین خواب سالمی داشته باشید: شب‌ها هفت تا نه ساعت بخوابید، هر روز سر ساعت مشخصی بیدار شوید و بخوابید، بعدازظهر‌ها یک چُرت کوتاه بزنید، در رختخواب تلویزیون تماشا نکنید و در وعده شام پُرخوری نکنید.

ورزش کنید
داشتن یک روتین ورزشی هم می‌تواند برای حفظ عملکرد مناسب حافظه کوتاه مدت مفید باشد. با ورزش کردن بدن شما اکسیژن بیشتری دریافت می‌کند و این اکسیژن به مغزتان هم می‌رسد. در نتیجه بهتر قادر خواهید بود اطلاعاتی را که طی روز دریافت می‌کنید حفظ کنید. می‌توانید ورزش هوازی انجام دهید تا عملکرد مغزتان تقویت شود.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «توصیه‌هایی برای تق&#1608»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..