تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




پاسخ آیت الله مکارم شیرازی به سوالاتی درباره خرید ازدواج / از حلقه نامزدی تا کراوات

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، متن  پاسخ  و پرسش  از آیت الله  مکارم شیرازی از مراجع معظم تقلید درباره احکام شرعی خرید ازدواج به این شرح است:

سوال:شوهرم قصد دارد برای ازدواج حلقه طلا بخرد، ایشان می‌گوید «من فقط شب عروسی حلقه را دست می‌کنم» این کار چه حکمی دارد؟

جواب: زینت طلا بر مرد حرام است و خرید و فروش طلای مخصوص مردان اشکال دارد. ولی می‌توانید از پلاتین که فلز گران بهایی است استفاده کنید.

سوال: بسیاری از خانواده‌ها براساس یک سنّت غلط به داماد خود انگشتری یا ساعت یا گردنبند یا حلقه طلا هدیه می‌دهند و آن‌ها نیز از آن استفاده می‌کنند و در نتیجه زشتی این کار از بین می‌رود. مستدعی است نظر مبارک را در مورد استفاده مرد‌ها از انگشتر و دیگر زیور آلات و همچنین هدیه دادن آن به داماد‌ها و جوانان و همچنین ساختن و خرید و فروش آن که مقدّمه و زمینه ساز این منکر است صریحاً مرقوم فرمایید تا جوانان و دیگر طبقات جامعه وظیفه شرعی خود را بدانند.

جواب: زینت طلا برای مردان مطلقاً حرام است و مسلمانان و پیروان مکتب اهل بیت (علیهم السلام) باید به پیروی از دستورات آن بزرگواران از این امر اجتناب ورزند و فرقی در میان هدیه وغیرهدیه و داماد و غیرداماد نیست. ساختنو خرید و فروش آن‌ها نیز اگر استفاده اش مخصوص مردان باشد اشکال دارد و اگر زینت طلا به صورت صلیب باشد پوشیدن و ساختن و خرید و فروش آن گناه مضاعف دارد.

سوال: این که استفاده از طلا برای مردان به طور موقت اشکالی ندارد منظور چه مدت است؟ لطفاً توضیح دهید.

جواب: هر گاه برای امتحان مثلاً جهت خرید برای همسرش باشد اشکالی ندارد.

سوال: اگر در خرید عروسی برای ما شال گردن ابریشم (یک طرف ابریشم، یک طرف پشم) بگیرند می‌توانیم استفاده کنیم؟

جواب: جایز نیست.

سوال: با توجه به این که امروزه بسیاری از لوازم آرایش مورد مصرف بانوان مسلمان از جفت جنین تهیه می‌گردد استفاده و مصرف آن چه حکمی دارد ضمناً بفرمایید جفت نجس است یا متنجّس؟

جواب: دلیلی بر نجاست جفت نیست (همانطور که در تعلیقه عروه نیز نوشته ایم) بنابراین اگر آلوده به خون نباشد یا شک داشته باشیم پاک است.

سوال: اینجانب تازه عقد نموده ام و در خرید حلقه، (حلقه طلای سفید) خریدند به گفته طلا فروشان فرق این طلا با طلای زرد این است که با طلای سفید می‌شود نماز خواند، ولی با طلای زرد نمی‌شود. در رساله آقا آمده است که اگر پلاتین باشد حلقه برای مردان مشکلی ندارد و به گفته عده‌ای این طلای سفید همان پلاتین است و بعضی‌ها می‌گویند همان طلاست؛ و آیا استفاده از طلای سفید (حلقه) برای مردان حرام است یا خیر؟ و اگر استفاده کرد نماز با آن چه حکمی دارد؟

جواب: زینت به هر طلایی (زرد ـ سرخ ـ سفید) برای مردان جایز نیست و نماز با آن باطل است، ولی پلاتین که فلز دیگری است مانعی ندارد.

سوال: اگر در خرید عروسی برای ما کراوات بگیرند می‌توانیم استفاده کنیم؟

جواب: با توجّه به این که در حال حاضر و در کشور ما، این امر به عنوان شعار بیگانگان و همبستگی با آن‌ها محسوب می‌شود، از آن اجتناب کنید. ولی در کشور‌هایی که جزیی از لباس مردم محسوب می‌گردد، پوشیدن آن اشکالی ندارد.

منبع:خبر حوزه

انتهای پیام/ش




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «پاسخ آیت الله مکارم شیرازی به سوالاتی درباره خرید ازدواج / از حلقه نامزدی تا کراوات»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..