تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




گفتگو با بازیگر نقش «عمو کاووس» در سریال «نون. خ»/ وروایی: آقاخانی نگاه از بالا به بازیگران شهرستانی ندارد

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ماشاءالله وروایی سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی ارتش است و از هنرمندان پیشکسوت استان کرمانشاه. وروایی در سریال «نون. خ» ایفاگر نقش کاووس است؛ پیرمردی که حکم بزرگتر روستا را دارد و مورد احترام همه است. نقش او نیز همچون دیگر بازیگران استانی «نون. خ» به مرور زمان بیشتر و پررنگ‌تر شد و در فصل سوم به اوج خود رسید.

وروایی پرداخت درست و با مطالعه سعید آقاخانی به قوم کرد را دلیل اصلی جذابیت این سریال بر می‌شمرد و تأکید می‌کند که همه چیز در «نون. خ» صادقانه بوده است. او اعتقاد دارد سریال «نون. خ» فرصت مناسبی را فراهم آورده است تا بازیگران استان‌های کردستان و کرمانشاه بخشی از توانایی هایشان را ارائه دهند.

این بازیگر پیشکسوت کرمانشاهی البته خاطرنشان می‌کند که انتظار داشته خیلی زودتر از این‌ها دوربین‌ها به سمت غرب کشور بیایند و درباره مردم این خطه از کشور فیلم و سریال بسازند. وروایی از سعید آقاخانی به عنوان هنرمندی یاد می‌کند که دین خود را به مردم کرد ادا کرده است و تأکید می‌کند که او برخلاف بسیاری از کارگردانان دیگر نگاه از بالا به پایین به بازیگران شهرستانی ندارد. بازیگر سریال «نون. خ» همچنین معتقد است استفاده آقاخانی از بازیگران شهرستانی، نوعی ریسک و اعتماد بوده که البته جواب خوبی هم دریافت کرده است.

شبکه آی فیلم این شب‌ها سریال «نون خ» به کارگردانی سعید آقاخانی را روی آنتن خود دارد. به همین بهانه، گفت و گویی داشته ایم با ماشاءالله وروایی بازیگر نقش کاووس در این اثر نمایشی جذاب و پر مخاطب. سعید آقاخانی، علی صادقی، حمیدرضا آذرنگ، پاشا جمالی، کاظم نوربخش، فریده سپاه منصور، سیروس میمنت، صهبا شرافتی، ندا قاسمی، نسرین مرادی، هدیه بازوند و سیدعلی صالحی دیگر بازیگران این سریال هستند.

_ این شب‌ها بازپخش سریال «نون خ» را از شبکه آی فیلم می‌بینید؟

بله، دارم می‌بینم. آفرین بر آی فیلم که این سریال را پخش می‌کند. البته «نون خ» از آن سریال‌هایی نیست که به این زودی‌ها فراموش شود. امیدوارم فصل چهارم این سریال هم ساخته شود.

سریال «نون خ»

_ واکنش مردم نسبت به سریال چگونه بوده است، چه در نمایش اولیه و چه در بازپخش از شبکه آی فیلم؟

خودمان هم سری اول سریال را با طمأنینه و احتیاط نگاه می‌کردیم. به هر حال «نون خ» به قومیت‌ها می‌پرداخت و این موضوع در کشور ما حساسیت زا است و گاهی باعث مشکل می‌شود. «نون خ» برای اولین بار به کرد‌ها می‌پرداخت، به عنوان قومیتی بزرگ در طول تاریخ که حرف‌هایی برای گفتن داشته است. نویسنده و کارگردان سریال «نون خ» پرداخت درست و با مطالعه به قوم کرد داشتند. آقاخانی خودش کرد بیجار است و می‌دانست که در مورد کرد‌ها باید صادقانه صحبت کند. خدا را شکر، همه چیز در سریال درست پیش رفت. سعید عزیز (آقاخانی) در فصل «نون خ» نگاه ویژه‌ای به مسائل اقتصادی در کردستان و کرمانشاه داشت. تخمه آفتابگردان سنقر کرمانشاه در جهان معروف است و آقاخانی از همین موضوع، استفاده درست کرد. خوشبختانه مردم از سریال فوق العاده استقبال کردند، به خصوص در غرب کشور.

_ چه شد که بازیگر نقش کاووس در سریال شدید؟

سیروس میمنت که خودش اهل کرمانشاه است به اتفاق مصطفی تنابنده از بازیگران استان تست می‌گرفتند. از من هم دعوت کردند. از قبل مرا برای نقش کاووس انتخاب کرده بودند. رفتیم تهران و با آقای آقاخانی صحبت کردیم و در نهایت من شدم بازیگر نقش کاووس. خوشبختانه از آنجا که آقاخانی دست بچه‌ها را برای نقش‌آفرینی باز گذاشته بود بازیگران استانی توانستند خودشان و توانایی هایشان را به خوبی نشان دهند. کاووس هم از آن شخصیت‌هایی بود که به دل مردم نشست.

سریال «نون خ»

_ نقش کاووس چقدر برای خودتان جذابیت داشت؟

من در صدا و سیمای مرکز کرمانشاه همکاری دارم. برنامه‌ای بود که شکل شب نشینی داشت و با پیران و بزرگان می‌نشستیم و صحبت می‌کردیم. من برای ایفای نقش کاووس از این بزرگان الگوبرداری کردم.

_ اتفاقاً کاووس هم از آن شخصیت‌هایی است که به مرور نقشش پررنگ‌تر می‌شود و در فصل سوم به اوج خودش می‌رسد.

تا جایی که به من به عنوان بازیگر نقش مربوط می‌شود با تمام وجود در قالب کاراکتر کاووس فرو رفته بودم. حتی روی ادای درست واژه‌ها هم کار می‌کردم. ضمناً سعی کردم همه تکیه کلام، واکنش‌ها و رفتار کاووس در قبال دیگران درست و حساب شده باشد. از سوی دیگر، تلاش کردم تا چهره‌ای واقعی و صادقانه را از روابط میان کرد‌ها نشان دهم. مثلاً در سکانسی می‌بینیم که وقتی به دنبال کاووس می‌آیند همه اهالی روستا از کودک تا بزرگسال خودشان را کاووس معرفی می‌کنند. کاووس یک شخصیت دوست داشتنی بود، به واسطه پایمردی و بزرگی‌ای که در درونش قرار دارد.

سریال «نون خ»

_ شما که البته جزو پیشکسوتان عرصه هنر کرمانشاه هستید، اما سریال «نون خ» چقدر فرصت بود برای بازیگران جوان استانی تا بتوانند بخشی از توانایی هایشان را در کار نمایش عرضه کنند؟

ما زودتر از این‌ها انتظار داشتیم که دوربین‌ها به سمت غرب کشور بیایند. ما ۸ سال جنگ را از نزدیک دیده ایم. پالایشگاه کرمانشاه هفته‌ای دو سه بار بمباران می‌شد، اما مردم پایداری داشتند. همه مردم ایران به کرمانشاه می‌آمدند تا از کشور دفاع کنند. حرف برای گفتن در کرمانشاه زیاد است، مخصوصاً از دوران دفاع مقدس. جنگ در آثار نمایشی صحنه‌ای و تلویزیونی کرمانشاه بازتاب زیادی دارد. در سطح کشوری هم باید به این مسائل پرداخته شود و پتانسیل زیادی نیز وجود دارد. از سوی دیگر، غرب کشور دارای فرهنگ، تاریخ و ادبیات غنی و پرباری است. در فیلم‌ها و سریال‌ها باید بیشتر به مردم این قسمت از کشور پرداخته شود و حتی فرصت برای هنرمندان جوان آن فراهم باشد تا بتوانند به فعالیت در این عرصه بپردازند. سریال «نون خ» کمک کرد تا کار تعدادی از جوانان هنرمند منطقه دیده شود.

_ به نظرتان سریال «نون خ» از چه شاخصه‌هایی برخوردار بود که تا این حد مورد استقبال مردم قرار گرفت؟

جذابیت اصلی «نون خ» به پرداخت درستش به قومیت‌ها باز می‌گشت. میهمان نوازی، ناموس داری و پهلوانی سه خصلت بارز کرد‌ها است. بخشی از این فرهنگ غنی در «نون خ» بازتاب داده شده بود. حتی در فصول دوم و سوم سریال بیشتر هم به این خصوصیات پرداخته شده بود. سعید آقاخانی آن چنان که باید و شاید دین خودش را به مردم ادا نمود و امیدوارم این رویه در فصل چهارم سریال هم ادامه داشته باشد.

_ همکاری با سعید آقاخانی چگونه تجربه‌ای بود؟

فوق العاده خوب. آقاخانی انسانی درست و با شخصیتی است و از فرهنگ بالایی برخوردار است. من با خیلی‌ها کار کرده ام. اکثرا به شهرستانی‌ها نگاه از بالا به پایین دارند؛ اما آقا سعید (آقاخانی) اصلا چنین نگاهی نداشت. او با بازیگرانش رفیق بود، با وجودی که سر کار بسیار جدیت داشت. کار کردن با آقاخانی فوق العاده لذت بخش بود و واقعا می‌شود از او خیلی چیز‌ها را آموخت.

آقاخانی نگاه از بالا به بازیگران شهرستانی ندارد/ بازیگران استانی توانایی‌های زیادی دارند

_ به نظرتان استفاده آقاخانی از بازیگران محلی چقدر مهم و با ارزش بوده است، با وجودی که می‌توانست در تهران بازیگر انتخاب کند؟

ریسک خیلی خوبی بود. هنرمندان غرب کشور به نوعی یتیم مانده اند. الان همه دنبال ستاره سازی هستند. بازیگران استانی توانایی‌های زیادی دارند. کاظم نوربخش بازیگر نقش «سلمان» سال‌ها کار تئاتر می‌کرد و فقط یکی دو بار در تلویزیون سنندج دیده شده بود. آقاخانی توانست او را معرفی کند. خیلی از بازیگران حرفه‌ای دوست داشتند که جای نوربخش نقش سلمان را بازی می‌کردند. ببینید نوربخش چقدر محبوب شده و طرفدار دارد. بسیاری از دیگر بازیگران کرد هم همین قابلیت را دارند، به شرطی که به آن‌ها فرصت داده شود. آقاخانی ریسک و اعتماد کرد به بچه‌های شهرستانی و فکر می‌کنم جواب اعتمادش را هم به خوبی گرفت. در فصل سوم، بازیگران توانا و باتجربه‌ای مثل حمیدرضا آذرنگ و میرطاهر مظلومی نبودند، اما استقبال مردم از سریال همچنان ادامه داشت. «نون خ» یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های تلویزیون است.

_ خاطره جالبی از بازی در سریال «نون خ» دارید؟

تمام سریال خاطره است، اما در فصل سوم در سرمای منفی ۵ درجه و برف ۳۰ سانتیمتری در معدن بودیم. روزی چند تانکر بزرگ آب می‌آوردند و از طریق لوله‌هایی که در سقف معدن وجود داشت روی سرما می‌ریختند. واقعاً در شرایط سختی کار می‌کردیم. تازه متوجه شدیم که معدنکاران با چه سختی و مشقتی کار می‌کنند.

_ شبکه آی فیلم را تماشا می‌کنید؟

بله، شبکه محبوبم است. سریال‌های آی فیلم را تماشا می‌کنم.

_ این روز‌ها مشغول چه کاری هستید؟

من بازنشسته هوانیروز هستم. این روز‌ها با دوستانم مشغولم و روزگار را با آنان می‌گذرانم. مطالعه می‌کنم. با رادیو و تلویزیون کرمانشاه هم همکاری دارم. برای یک سریال استانی هم پیشنهاد دارم که در حال گفتگو هستیم.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «گفتگو با بازیگر نقش «عمو کاووس» در سریال «نون. خ»/ وروایی: آقاخانی نگاه از بالا به بازیگران شهرستانی ندارد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..