تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اهمیت احساس برادری برای جامعه اسلامی/ ضرورت سیاست‌های کلان اقتصادی در جهان اسلام

در وبینار روز دوم کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی مطرح شد؛

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، اونگاروف یرشاد آقیبای اولی، نایب مفتی و معاون رئیس اداره مسلمانان قزاقستان در وبینار روز دوم سی‌وپنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی اظهار کرد: کلمه «سلام» در قرآن کریم که به معنی صلح است و در آیات متعددی به آن اشاره شده است، چراکه قرآن بر وحدت و صلح تأکید دارد. همه ما می‌دانیم که اسلام به نمایندگان هر دینی احترام می‌گذارد و هیچ کس در اساس دین، ملیت، نژاد و جنسیت مورد تبعیض قرار نمی‌دهد و باید بدانیم که هیچ کس در نظر خدا به جز در میزان تقوا و دینداری، بر کسی برتری ندارد.

وی افزود: وجود یک جامعه مسلمان واقعی بدون احساس برادری در بین مسلمانان غیرممکن است، هرچقدر تعداد برادران با چنین احساسی همانند شاخه‌های یک درخت افزایش یابد، این روابط محکم تر می‌شوند، بنابراین هیچ نیروی دارای نیت بد نمی‌تواند کشوری را که دارای وحدت و برادری قوی است، تحت تأثیر قرار دهد.

اهمیت احساس برادری برای جامعه اسلامی/ ضرورت سیاست های کلان اقتصادی در جهان اسلام/ سرنوشت سازی نبرد سیف القدس

یرشاد آقیبای اولی اضافه کرد: دین یک مکتب آموزشی منحصر به فرد است که ویژگی های انسان را شکل می‌دهد. بنابراین ، ما باید از قدرت دین برای افزایش دوستی و احترام متقابل بین مردم استفاده کنیم.

وی به نقل از نورسلطان نظربایف نخستین رئیس جمهور قزاقستان، تصریح کرد: او همواره می‌گفت این دریاها نیستند که مردم را جدا می‌کنند، این جدایی ناشی از جهالت و زبان ها نیست ، بلکه ناشی از دشمنی‌ ها است. آنجا که دوستی وجود ندارد، فرصت‌های زیادی برای دشمنی وجود خواهد داشت.

معاون رئیس اداره مسلمانان قزاقستان با بیان اینکه اسلام یکی از ارکان اصلی در شکل گیری معنویت و فرهنگ مردم قزاقستان است اظهار کرد: در وضعیت دینی امروز کشورما، توسعه ارزشهای دینی با حفظ ثبات داخلی بسیار مهم است.

وی گفت: امروزه قزاقستان محل زندگی بیش از 130 گروه قومی و 18 گروه مذهبی است، این کشور شرایط مطلوبی را برای زندگی و توسعه مسالمت آمیز آنها ایجاد کرده است و صلح و هماهنگی، همدلی فرهنگ ها و مذاهب در کشور چند قومی ما به عنوان یک استاندارد جهانی شناخته شده است و باید گفت به عنوان قزاقستان مرکز جهانی گفتگوی بین ادیان محسوب می‌شود.

معاون رئیس اداره مسلمانان قزاقستان تصریح کرد: هر ملتی، هر کشوری آرزوی صلح، وحدت را دارد و خوشبختی به دنبال کشوری است که با صلح و هماهنگی و ثبات می‌آید.

وی با بیان اینکه همه گیری جهانی ویروس کرونا مانع برگزاری بسیاری رویدادهای خوب شده است، اظهار کرد: این آزمون جهان اسلام را بیشتر متحد کرده است، بشر در تاریخ چند قرنی خود لحظات سخت و آزمایشات سازنده، زمانهای آشفته و تراژدی ها را تجربه کرده است.

معاون رئیس اداره مسلمانان قزاقستان در پایان گفت: امیدوارم روح مرحوم آیت الله تسخیری که در تاسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب و وحدت جهان اسلام نقش بسزایی داشته اند در آرامش باشد.

کشورهای اسلامی نیازمند سیاست های کلان اقتصادی، نظارتی و بازار کار هستند

همچنین پروفسور هارون عزیز، استاد دانشگاه در آفریقای جنوبی در سخنانی در این وبینار با اشاره به موضوع ملت اسلامی واحد و اتحادیه کشورهای اسلامی و به طور مشخص کشور افغانستان گفت: بنده قصد دارم نشان دهم که چرا نمی توان مفهوم غربی دولت -ملت را بر کل افغانستان اطلاق کرد و فقط می‌توان تا حدی به مناطق شهری آن تحمیل کرد. از تاریخ می‌توان درس گرفت که دولت ملی جدید می‌تواند تنها به صورت درونی از داخل ماهیت پیچیده جوامع افغان رشد و پرورش یابد.

او با بیان اینکه ما باید به یاد داشته باشیم که تمدن افغانستان به 6000 سال قبل از اسلام بر می‌گردد و جوامع متعددی را در خطوط قبیله ای، قومی و مردسالار در قبل از تشکیل دولت ها تأسیس کرده است، افزود: با ظهور اسلام از حجاز و نجد، مفهوم جامعه شناختی اعراب از الأسبیه و کعبه پدیدار شد. در حال حاضر 14 گروه قومی اصلی، حدود 36 قبیله، 20 زبان و فرهنگ های منطقه ای متعدد وجود دارد و قومیت یک شناسه فرهنگی است که سازمان اجتماعی هر گروه را مشخص می‌کند. علی رغم تنوع قومی در این کشور، اسلام در 99 درصد مواقع در میان مردم به عنوان یک عامل متحد کننده مطرح است. این در حالی است که از نظر جغرافیایی کوهستان ها 75 درصد از مساحت افغانستان را تشکیل می‌دهند و بر توسعه تاریخ و سیر تمدن اسلامی از سنتی تا مدرن تأثیرگذار بوده اند. مردم کِرِت از کوه ها به عنوان یک عامل علمی نظامی استفاده کردند و تمدن افغانستان به عنوان یک تاریخ، 6000 سال سابقه داشته است.

این استاد دانشگاه در ادامه به همکاری گروه طالبان با رئیس جمهور پیشین آمریکا اشاره کرد و گفت: در 29 فوریه 2020، امضای توافقنامه میان ترامپ و طالبان نشان دهنده عقب نشینی امپریالیسم و پیشرفت طالبان پس از 20 سال بود. نیمی از توافق چهار ماده ای با ترامپ بلافاصله پس از امضا اهمیت خود را از دست داد، چرا که جنگ خسارات مالی شدیدی را به آمریکا تحمیل کرده بود. بودجه عمومی ایالات متحده نشان داد که جنگ در منطقه جنگی افغانستان و پاکستان 2.3 تریلیون هزینه داشته است، اما بودجه محرمانه، این رقم را تا 8 تریلیون دلار نشان می‌دهد. حال آنکه هزینه های ارتش ایالات متحده در طول 20 سال در 85 کشور صرف شده و 21 تریلیون دلار برای خزانه داری ایالات متحده هزینه داشته است.

او در ادامه اظهار کرد: پس از آن شاهد اثر دومینو فروپاشی امپریالیسم آمریکا در پی جمع شدن سه پایگاه تسلیحاتی ایالات متحده در سوریه بودیم. پیامدهای دیگری از این دومینو نیز وجود داشت و آن سرپیچی تحریم های ایالات متحده از سوی لبنان، سوریه و ایران بود. همچنین می‌توان به استفاده ایران از سوریه به عنوان نقطه ترانزیت برای حمل سوخت به لبنان اشاره کرد. پیروزی طالبان در شرایطی از تاریخ صورت گرفت که حزب الله در جنگ 33 روزه در سال 2006 بر نیروی دفاعی قدرتمند اسرائیل پیروز شد و این نشان دهنده تغییر از وضعیت دفاعی استراتژیک حزب الله و به بن بست رسیدن راهبرد استراتژیک اسرائیل نه تنها در لبنان و فلسطین بلکه در کل منطقه غرب آسیا بود. نیروهای مقاومت در لبنان و فلسطین با موشک های سنگین شهرهای اسرائیل را تهدید می‌کردند.

پرفسور هارون عزیز با اشاره به اینکه مدل جدید دولت ملت مدرن باید شرایط نوینی را ایجاد کند تا با ایجاد پذیرش تنوع تقدسات و یک نظریه سیاسی جدید ضد استعماری همه اقوام و جوامع را متحد کند، افزود: از آنجا که اسلام یک پدیده فراملی و همچنین یک پدیده جهانی است، دولت ملت جدید باید از آسیب های ناسیونالیسم افراطی و برتری طلبی عده ای از نظر فرهنگی و مذهبی و زبانی بپرهیزد. این در حالی است که متفکران انقلابی در حال گسترده تر کردن دانش جدید در زمینه زنان، جنسیت، خشونت جنسیتی، نژادپرستی و بیگانه هراسی هستند از این رو مدل جدید باید در این زمینه ها حرفی برای گفتن داشته باشد. کشورهای اسلامی نیازمند اتخاذ سیاست های کلان اقتصادی، مالی، نظارتی و بازار کار هستند که از دخالت صندوق بین المللی پول و بانک سلطنتی به دور باشد. آن ها باید برای جلوگیری از درگیری ها و در راستای ارتقای صلح، امنیت و ثبات عمل کنند.

این استاد دانشگاه در نهایت تصریح کرد: تاریخ به تکرار نشان داده است که هر چه بشریت به سمت تمدن پیش برود، به سمت وحشیگری نیز قدم بر میدارد که از این منظر وحشیگری برابر با جنگ است. پیشروی تاریخی افغانستان و عقب نشینی ایالات متحده شرایطی را برای تصویرسازی صلح آمیز تمدن اسلامی فراهم می‌کند. تمدن اسلامی در این مقطع در مقابل تمدن به اصطلاح غربی قرار می‌گیرد. حال آنکه در سیر تاریخی سنتی تمدن اسلامی برای حل مشکلات کوتاه مدت و بلند مدت، نیاز به وحدت و همبستگی بر اساس ارزش هایی مانند صلح و پیشرفت وجود دارد و در عین حال باید با افراط گرایی و تروریسم مقابله کرد و برای رسیدن به هدف از ابزارهای دموکراتیک فراگیر و مسالمت آمیز بهره برد. همچنین از نظر تاریخی، پایان خشونت در افغانستان، عراق، سوریه، لبنان و فلسطین ضرورتی قابل ملاحظه در شرایط کنونی جهان اسلام است

ملت فلسطین در جریان نبرد «شمشیر قدس» توانست بینی دشمن را به خاک بمالد

طلال ناجی، دبیرکل جبهه مردمی برای آزادی فلسطین در پنجمین نشست از سلسله نشست‌های سی‌وپنجمین کنفرانس وحدت اسلامی اظهار کرد: ما تنها بر اساس وحدت اسلامی است که می‌توانیم اهداف امّت اسلامی را محقق ساخته و از تفرقه و جدایی در امان باشیم، وحدت این امکان را به ما می‌دهد که به صورت منسجم و یکپارچه در برابر تمامی توطئه‌گران امّت اسلامی و کسانی که خواهان عقب‌ماندگی این امّت هستند، بایستیم باید گفت به وسیله تمسک به وحدت اسلامی قادر خواهیم بود تا با کسانی که به دنبال بهره‌برداری از ثروت‌های امّت اسلامی و تثبیت تفرقه و جدایی در صفوف مسلمانان هستند، مقابله کنیم.

وی افزود: از زمانی که انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) به پیروزی رسید، این انقلاب حمایت از امّت اسلامی، حمایت از مستضعفان در جهان و نیز حمایت از ملت‌های فقیر و مبارز را در دستور کار خود قرار داد، باید گفت در طی این سالها جمهوری اسلامی ایران از تمامی ملت‌هایی که برای تحقق استقلال خود مبارزه کرده‌اند، حمایت به عمل آورده است.

اهمیت احساس برادری برای جامعه اسلامی/ ضرورت سیاست های کلان اقتصادی در جهان اسلام/ سرنوشت سازی نبرد سیف القدس

ناجی تصریح کرد:حضرت آیت‌الله العظمی سید علی خامنه‌ای از زمانی که رهبری جمهوری اسلامی ایران را برعهده گرفتند، در همان مسیری گام نهادند که امام خمینی(ره) آن را پیموده بودند، حمایت قاطعانه ایشان از ملت مبارز و مجاهد فلسطین حقیقتا ستودنی است ما فراموش نخواهیم کرد که «امام خمینی» (ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان را به عنوان روز یاری رساندن به فلسطین و «قدس» نامگذاری کردند، ما فراموش نمی‌کنیم که ایشان از همان روز اول پیروزی انقلاب اسلامی ایران، حمایت‌ خود از فلسطین و مبارزه فلسطینیان با استعمارگران صهیونیست را اعلام کردند؛ استعمارگرانی که سرزمین ما را اشغال کردند و مردم‌مان را آواره ساختند.

وی در همین خصوص ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در طول 4 دهه گذشته همواره در کنار ملت فلسطین و مبارزان فلسطینی ایستاده است. ما به حمایت‌های ایران از مقاومت فلسطین افتخار می‌کنیم و آن را مایه مباهات می‌دانیم، همچنین حمایت‌های برادران عزیز خود در نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به طور ویژه حمایت‌های برادر شهید و دوست‌داشتنی‌مان حاج قاسم سلیمانی را هرگز فراموش نخواهیم کرد.

ناجی اضافه کرد: شهید سلیمانی حقیقتا یک فرمانده منحصربه‌فرد و بی‌نظیر بود و خدمات ارزنده‌ای را به محور مقاومت و ملت‌های مستضعف ارائه کرد، آمریکایی‌ها و متحدانش تصور می‌کردند که با به شهادت رساندن او می‌توانند صدای حق را خاموش سازند و تصور میکردند می‌توانند مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ملت‌های مستضعف و محور مقاومت را تحت‌الشعاع قرار دهند، اما این واقعیتِ آشکار را نادیده انگاشتند که حاج قاسم سلیمانی به عنوان یک فرمانده بزرگ بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری فعالیت می‌کرد و اقداماتش الهام‌گرفته از اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران بود.

دبیرکل جبهه مردمی برای آزادی فلسطین اذعان داشت: فلسطین روزهای افتخارآمیزی را پس از نبرد شمشیر قدس سپری می‌کند، مَردان مقاومت فلسطین در جریان این نبرد، دشمن صهیونیستی را خوار و ذلیل ساختند.

ناجی در همین خصوص ادامه داد: ملت فلسطین در جریان نبرد «شمشیر قدس» توانست بینی دشمنِ صهیونیستی و ارتش این رژیم را به خاک بمالد و به جهانیان ثابت کرد که برای تداوم راه مقاومت و انقلاب کاملا مصمم است و به منظور آزادسازی اراضی اشغالی خود و بازپس‌گیری حقوق سلب‌شده از آن، از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.

وی تصریح کرد: اگر حمایت‌های بسیار بزرگ جمهوری اسلامی ایران نبود، مقاومتِ قهرمان ما در غزه نمی‌توانست در برابر رژیم صهیونیستی ایستادگی کند باید گفت اگر حمایت‌های نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به طور خاص حمایت‌های رهبر معظم انقلاب و حاج قاسم سلیمانی نبود، مقاومت فلسطین نمی‌توانست دستاوردی محقق سازد.

ناجی با بیان این مطلب افزود: واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران علیرغم تمامی تحریم‌های گسترده، فشارهای فراوان و محاصره اقتصادی خفه‌کننده از سوی استکبار جهانی همچنان به حمایت از ملت‌های مظلوم و مستضعف و نیز محور مقاومت در منطقه ادامه می‌دهد.

دبیرکل جبهه مردمی برای آزادی فلسطین تصریح کرد: اخیرا همگان دیدند که نظامیان ایالات متحده آمریکا از افغانستان خارج شدند، آن‌ها درحالی که متحمل شکست شدند، خاک افغانستان را ترک کردند؛ إن‌شاء‌الله این روند ادامه پیدا خواهد کرد و در آینده شاهد خروج نظامیان ایالات متحده آمریکا از خاک عراق، سوریه و دیگر کشورها خواهیم بود.

وی با بیان اینکه شعار خروج آمریکا از خاک عراق پس از شهادت برادر دوست‌داشتنی حاج قاسم سلیمانی سَر داده شد اظهار کرد: تنها تاوان خونِ پاک و به ناحق ریخته‌شده شهیدان «حاج قاسم سلیمانی» و «حاج ابو مهدی المهندس» خروج نیروهای نظامی آمریکا از سراسر کشورهای منطقه خواهد بود.

ناجی تأکید کرد: امیدواریم در آینده اتفاقاتی رخ دهد که جملگی منافع و مصالح ملت‌های منطقه، محور مقاومت و تمامی ملت‌های مستضعف را تأمین می‌کند.

انتهای پیام



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اهمیت احساس برادری برای جامعه اسلامی/ ضرورت سیاست‌های کلان اقتصادی در جهان اسلام»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..