تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ایجاد سیستم جدید پذیرش دانشجوی ارشد و دکتری به شیوه استاد محور

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،آیین تکریم مهناز ملانظری و معارفه فریده حق‌بین به عنوان رییس جدید دانشگاه الزهرا (س) با حضور زلفی‌گل وزیر علوم˛ تحقیقات و فناوری و جمعی از مدیران، کارکنان و دانشجویان دانشگاه، امروز (چهارشنبه ۲۸ مهرماه) در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهدای سلامت، تبریک هفته وحدت و میلاد حضرت محمد (س) گفت: خداوند را شاکریم که به ما توفیق داد تا رسالت دانشگاهی داشته باشیم چرا که معلمی یک حرفه نیست، بلکه یک رسالت است، اسلام می‌گوید یک مسلمان نباید امروزش با دیروزش یکسان باشد و هر روزش باید متفاوت باشد تا دانش انسان بیشتر شود، این پیام اسلام در دانشگاه فراهم می‌شود.

زلفی‌گل گفت: هر کسی که در دانشگاه توفیق هیئت علمی پیدا می‌کنند باید از خداوند بخواهد که یک ظرفیت را به او بدهد، اگر خداوند ذره‌ای از علم خودش را در وجود استاد و عضو هیئت علمی جاری و ساری کند دقیقاً آن عضو هیئت علمی تبدیل به یک اسطوره و سرمایه نمادین جامعه می‌شود.

او افزود: دانشگاه دو وظیفه کلیدی دارد که مقام معظم رهبری به خوبی آن را تبیین کردند یک رفع نیاز‌های جامعه و دوم دستیابی به مرجعیت علمی است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دانشگاه‌های ما در راستای مرجعیت علمی گام‌های وسیعی برداشتند.

 زلفی‌گل گفت: امروزه بیش از ۷۰ سند و مقاله علمی ما در نمایه‌های بین المللی ثبت و ضبط شده است و این مقالات بستری ایجاد کردند که دیگر افراد می‌آیند در زمین ما بازی کنند تا در مجله‌های ما ثبت و ضبط داشته باشند. خیلی از اساتید ما کتاب‌های علمی بین المللی منتشر می‌کنند. خیلی از مقالات علمی دانشمندان علمی ما رفرنس کتاب‌های درسی بین المللی شده است. یعنی دانشمندان مفاهیمی را ابداع می‌کنند که در کتاب‌های درسی منعکس می‌شود و این موضوع بسیار ارزشمند است.

وزیر علوم ادامه داد: اما خیلی از انتظارات برآورده نشده، ولی این به معنای کم‌کاری دانشگاهیان نیست، بلکه بدین معناست که یا از آن‌ها درست نخواستیم یا سیستم سنجش و انگیزش ما بگونه‌ای بوده است که دانشگاه‌های ما را به آن سمت هدایت نکرده است. در این دوره از مدیریت وزارت‌علوم یکی از اهدافی که به جد دنبال آن هستیم این است که سیستم و سامانه‌ای را تخصیص دهیم که نیاز‌ها و مسائل علمی کشور را نمایه کند و موجب ترغیب اعضای هیئت علمی و دانشجویان قرار بگیرند. اعضای هیئت علمی موضوعات تحقیقاتی خود را بر اساس نیاز‌های پایگاه استنادی جهان اسلام انجام دهند و ما هم از آن حمایت‌های ویژه‌ای داشته باشیم.

او گفت: ما باید سیستم‌های پژوهشی و فناور تشویقی و ترغیبی ویژه‌ای به کار ببریم، زیرا در حوزه پژوهش و فناوری تحکم جواب نمی‌دهد. حوزه پژوهش حوزه حمایت و تشویق و ترغیب است پس اگر می‌خواهیم بخشی از پتانسیل تحقیقاتی کشور را در راستای نیاز‌های کشور هدایت کنیم راهکارش این است که اول از همه رانت را حذف کنیم.

وزیر علوم گفت: ما در این دو ماه گروهی را تشکیل دادیم و در حال طراحی نظام سامانه پیشنهادات هستیم، به این صورت که هرکس پیشنهادات خود را اعلام می‌کند و در پایگاه استنادی جهان علوم اسلام بررسی می‌شود، بر اساس آن پایان‌نامه کاربردی تعریف می‌شود.

زلفی گل افزود: مجوز تاسیس صندوق علوم و فناوری امضا شده و تلاش می‌شود اعتبارات شایسته در آن صندوق قرار بگیرد تا بتوان از این نظام و سیستم حمایت ویژه‌ای داشته باشیم. در راستای تحقق مرجعیت علمی ما باید پای خود را از دایره بیرون بگذاریم. یک مدیر نباید خودش را در قالب مقررات موجود قرار دهد. قوانین و مقررات موجود وحی منزل نیست و ما می‌توانیم آن را بازآرایی کرده و بسته به نیاز روز آن را بازسازی کنیم و تنقیح قوانین داشته باشیم.

او گفت: در راستای منویات گام دوم رهبری که مرجعیت علمی است چند تصمیم گرفتیم که من دو مورد آن را اعلام می‌کنم؛ یکی اینکه سیستم پذیرش دانشجوی ارشد و دکترا را می‌خواهیم استاد محور کنیم. یعنی برای هر استاد از طریق سازمان سنجش دانشجو بگیریم، یا هر استاد در سازمان سنجش یک کد داشته باشد و دانشجو از طریق سازمان سنجش استاد خود را انتخاب کند. البته سیستم قدیم هم حفظ می‌شود و اساتید قبلی با همان شیوه می‌توانند کار کنند.

اد افزود: ما تلاش خواهیم کرد سالانه تا ۵ درصد از مجلات علمی در سطح نمایه‌های بین‌المللی قرار بگیرند، وقتی یک مجله تحت نمایه‌های بین‌المللی قرار بگیرند به تدریج به سطح مقالات بین‌المللی اضافه خواهد شد، سپس مرتبه ما بالا می‌رود و ما زمین بازی برای ورود محققان بین المللی را ایجاد خواهیم کرد. ما از مجلات بین‌المللی حمایت ویژه می‌کنیم تا سایرین تشویق شوند این کار را انجام دهند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ما از بحث آموزش نیز نباید غافل شویم، یک پژوهشگر خوب باید خوب آموزش دیده باشد. کلاس‌های درس دوره کارشناسی را فراموش نکنیم و تمام انرژی خود را در دوره تحصیلات تکمیلی نگذاریم. بهترین اساتید ما باید در دوره کارشناسی تدریس داشته باشد، کسی که خوب آموزش ببیند یک پژوهشگر خوب می‌شود.

او افزود: با حضوری شدن آموزش ما باید از تجربه آموزش مجازی استفاده کنیم و کلاس‌های آنلاین را به عنوان وسیله تکمیلی در اختیار دانشجویان قرار دهیم، برای اینکار باید یک آیین‌نامه بگذاریم و ضریب بدهیم و ظرفیت آن‌ها را بر اساس کاری که انجام می‌دهند تعیین کنیم و حتی دانشگاه‌ها می‌توانند درصد موظفی اساتید را کاهش دهند. باید کاری کنیم اگر دانشجوی ما خواست چندین بار درس را مرور کند و عمیق‌تر درس را بیاموزد برایش مقدور باشد.

زلفی‌گل گفت: ما در کشور یک پتانسیل عظیم تحت عنوان انجمن‌های علمی داریم، وزارت علوم و تحقیقات خوب نتوانستند از پتانسیل انجمن‌های علمی استفاده کند. انجمن‌های علمی نهاد‌های غیر دولتی هستند که تمام هم صنفی‌ها را از همه جای کشور دور هم جمع کرده است.

وزیر علوم گفت: البته حوزه علوم انسانی هم بسیار مهم است و باید به آن توجه شود، بهتر است کتاب‌های علوم انسانی با فرهنگ بومی خودمان تعریف شده باشند زیر در حوزه ترجمه اجازه دخل و تصرف نداریم. همچنین انجمن‌های علمی می‌تواند تا ۱۰ پروژه کلان تصویب و ارسال کند.

او افزود: حتماً نیازی نیست که پروژه‌های کلان درباره نیاز‌های جامعه باشد، زیرا برخی پروژه‌های ما در زمینه نظری و علوم پایه هستند؛ بنابراین هنر وزارت علوم باید این باشد که از ظرفیت دانشمندان، متفکران، پژوهشگران، دانشجویان و دانش‌پژوهان در راستای توسعه همه جانبه بهره ببرد. البته که توسعه با توصیه ممکن نیست. توسعه با قوانین و مقررات انجام شدنی نیست ما باید وقت بگذاریم و برای آن اهدافی که مدنظرمان است، سیستم ایجاد کنیم.

وزیر علوم در پایان اشاره کرد: بنا داریم در لایحه بودجه سال آینده؛ دانشگاه الزهرا به ۱۳ دانشگاه بزرگ که اعتبار ویژه‌ای برای آن‌ها گذاشته می‌شود، بپیوندد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ایجاد سیستم جدید پذیرش دانشجوی ارشد و دکتری به شیوه استاد محور»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..