تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




شایعات پزشکی و باورهای غلط درباره سلامت جنسی

سلامت جنسی با طیف گسترده ای از شایعات و سوء تفاهم ها همراه است. در این قسمت از افسانه های پزشکی، ما به نه باور غلط رایج می پردازیم.

در مجموعه افسانه های پزشکی، ما به طور مستقیم به اطلاعات غلط پزشکی نزدیک می شویم. ما از بینش متخصصین و تحقیقات بررسی شده برای دستیابی به واقعیت از داستان و وضوح در دنیای پر افسانه سلامت جنسی استفاده می کنیم.

سلامت جنسی

عفونت های مقاربتی (STI) در ایالات متحده در حال افزایش است. در آوریل 2021، منبع معتبری از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) اعلام کرد که در سال 2019، STI برای ششمین سال متوالی به بالاترین حد خود رسیده است.

در سال 2019، CDC گزارش های بیش از 2.5 میلیون مورد کلامیدیا، سوزاک و سفلیس را دریافت کرد.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) تخمین می زند که روزانه 1 میلیون STI در سراسر جهان ایجاد می شود.

علیرغم افزایش آمارها، هنوز انگ قابل توجهی در رابطه با بیماری های مقاربتی وجود دارد. برای برخی، این ممکن است به این معنا باشد که افراد تمایل کمتری در مورد نگرانی های مربوط به سلامت جنسی خود دارند یا سوالات خود را با پزشک مطرح نمی کنند.

این عدم تمایل به صراحت در مورد سلامت جنسی می تواند اطلاعات غلط ایجاد کند.

البته، اینترنت اولین رسانه مناسب برای زمانی است که شخصی سوالی دارد که می خواهد به صورت ناشناس بپرسد. متأسفانه، به همه اطلاعاتی که در وب ظاهر می شود نمی توان اعتماد کرد.

در اینجا با برخی از شایعات رایج مرتبط با سلامت جنسی روبرو شدیم و از یک متخصص درخواست پاسخ کردیم:

دکتر سو مان، مشاور بهداشت جنسی و باروری و متخصص پزشکی در زمینه بهداشت باروری در بهداشت عمومی انگلستان با ما همراه شده است.

افزایش درک سلامت جنسی به افراد کمک می کند تا تصمیمات آگاهانه و ایمن بگیرند. اگرچه یک مقاله نمی تواند دروغ های عمیق را ریشه کن و حذف کند اما هرچه اطلاعات قابل اطمینان تری در دسترس باشد، بهتر است.

1. هنگامی که کسی “قرص” مصرف می کند، نمی تواند به بیماری مقاربتی مبتلا شود

این یک شایعه است. پیشگیری از بارداری خوراکی نمی تواند در برابر ابتلا به STI از کسی محافظت کند.

همانطور که دکتر مان توضیح داد، “روش های خوراکی جلوگیری از بارداری فقط برای جلوگیری از بارداری موثر است. تنها راه محافظت از خود در برابر ابتلا به بیماری های مقاربتی هنگام استفاده از روش های پیشگیری از بارداری، استفاده از کاندوم است.”

CDC با تأیید این امر، می گوید: “روش های پیشگیری از بارداری مانند قرص، پچ، حلقه و دستگاه داخل رحمی (IUD) در جلوگیری از بارداری بسیار موثر است اما در برابر STI ها و HIV محافظت نمی کند.”

2. “روش منقطع” از بارداری جلوگیری می کند

به اصطلاح روش منقطع که به آن Coitus interruptus یا روش بیرون کشیدن نیز گفته می شود، زمانی است که آلت تناسلی قبل از انزال از واژن خارج می شود. دکتر مان می گوید: اگرچه ممکن است احتمال بارداری را کاهش دهد اما “روش منقطع روش موثری برای جلوگیری از بارداری نیست.”

در صورت استفاده دقیق، می تواند خطر بارداری را کاهش دهد اما دقت در چنین لحظه ای دشوار است.

علاوه بر این، آلت تناسلی قبل از انزال ترشح دارد. در برخی موارد، اسپرم می تواند در این مایع وجود داشته باشد.

به عنوان مثال در یکی از منابع مورد اعتماد، دانشمندان نمونه 27 ترشح پیش از انزال را از 27 شرکت کننده مورد بررسی قرار دادند. دانشمندان اسپرم زنده را در 10 مورد از ترشحات قبل از انزال شرکت کننده شناسایی کردند.

هر داوطلب حداکثر پنج نمونه ارائه کرد. جالب است که محققان اسپرم را در همه یا هیچ نمونه ای از آنها پیدا کردند. به عبارت دیگر، برخی از افراد تمایل به اسپرم در قبل از انزال خود دارند، در حالی که برخی دیگر اینطور نیستند. نویسندگان به این نتیجه رسیدند:

استفاده از این روش باید از اولین لحظه تماس با اندام تناسلی انجام شده باشد، اگرچه ممکن است برخی از مردان، با احتمال کمتر نشت اسپرم در مایع قبل از انزال، بتوانند موفقیت بیشتری از سایرین داشته باشند.

3. “روش منقطع” از بیماری های مقاربتی جلوگیری می کند

دکتر مان توضیح می دهد: با استفاده از روش منقطع، شما هنوز می توانید یک بیماری مقاربتی مانند HIV، تبخال، سفلیس، سوزاک یا کلامیدیا را دریافت کنید.

4. استفاده از دو کاندوم محافظت را دو چندان می کند

این قابل درک است که چرا مردم تصور می کنند دو کاندوم دو برابر محافظت می دهد اما این یک افسانه است.

دکتر مان می گوید: “استفاده از دو یا چند کاندوم در هنگام رابطه جنسی خطرناک تر است.” “احتمال پارگی کاندوم به دلیل میزان اصطکاک کاندوم در حال دوام بیشتر است. یک کاندوم بهترین گزینه است.”

5. می توانید از توالت به بیماری های مقاربتی مبتلا شوید

این شاید یکی از پایدارترین شایعات مرتبط با بیماری های مقاربتی باشد. با این حال، علیرغم اینکه بارها گفته شده است اما در حد یک افسانه باقی می ماند. دکتر مان گفت:

“بیماری های مقاربتی از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی محافظت نشده و از طریق تماس تناسلی و به اشتراک گذاری اسباب بازی های جنسی منتقل می شود.”

او همچنین توضیح داد که ویروس هایی که باعث بیماری های مقاربتی می شوند نمی توانند در خارج از بدن انسان زنده بمانند بنابراین به طور کلی آنها روی سطوحی مانند صندلی توالت فرنگی سریع می میرند.”

به طور مشابه، باکتری های مسئول بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا، سوزاک و سفلیس نمی توانند به مدت قابل توجهی در خارج از غشای مخاطی بدن زنده بمانند. به همین دلیل، آنها نمی توانند روی صندلی توالت زندگی کنند.

6. هیچ درمانی برای بیماری های مقاربتی وجود ندارد

این درست نیست. با این حال، اگرچه می توان آنها را درمان کرد اما همه آنها قابل درمان نیستند. WHO توضیح می دهد که هشت عامل بیماری زا اکثریت قریب به اتفاق بیماری های مقاربتی را تشکیل می دهند.

چهار مورد از این هشت مورد قابل درمان هستند: عفونت های باکتریایی سفلیس، سوزاک و کلامیدیا و عفونت انگلی تریکومونیازیس.

چهار مورد دیگر ویروسی هستند: هپاتیت B، ویروس هرپس سیمپلکس (HSV)، HIV و ویروس پاپیلومای انسانی (HPV). اینها هنوز قابل درمان نیستند. با این حال، شایان ذکر است که عفونت های HPV اغلب توسط بدن به طور طبیعی پاک می شود.

7. شما نمی توانید به بیماری مقاربتی مبتلا شوید مگر اینکه رابطه جنسی داشته باشید

رابطه جنسی تنها راهی نیست که فرد می تواند به بیماری مقاربتی مبتلا شود. رابطه جنسی دهانی، تماس با اندام تناسلی و به اشتراک گذاری اسباب بازی های جنسی از دیگر راه های انتقال بیماری های مقاربتی است.

فراتر از تماس جنسی، همچنین ممکن است از تماس با خون که حاوی عامل بیماری زا است، از جمله از طریق استفاده از سوزن، یک بیماری مقاربتی منتقل شود.

8. فقط مردان همجنسگرا به HIV مبتلا می شوند

این یک فرض طولانی مدت و کاملاً نادرست است. به گفته دکتر مان:

هرکسی صرف نظر از گرایش جنسی، نژاد، قومیت، سن و جنسیت، می تواند به HIV مبتلا شود. اگر HIV دارید و آن را نمی دانید، احتمال انتقال آن بیشتر است اما اگر وضعیت خود را می دانید، بهتر است مطمئن شوید که شما و شریک های خود برای سالم ماندن قدم برداشته اید.”

دکتر مان بر اهمیت آزمایش تأکید می کند و توضیح می دهد که در بسیاری از کشورها، “آزمایش رایگان، آسان و محرمانه است. شما حتی می توانید یک آزمایش را به راحتی در خانه خود انجام دهید.”

9. تنها در صورت داشتن علائم می توانید یک بیماری مقاربتی را منتقل کنید

دکتر مان می گوید: “بسیاری از افراد بدون اینکه خودشان بدانند بیماری های مقاربتی را به دیگران منتقل می کنند.” “بیماری های مقاربتی می تواند با علائم یا بدون آن منتقل شود.”

در واقع، WHO توضیح می دهد که “اکثر بیماری های مقاربتی هیچ علامتی ندارند یا فقط علائم خفیفی دارند که ممکن است به عنوان یک بیماری مقاربتی شناخته نشوند.”

دکتر مان توضیح داد: “به همین دلیل است که آزمایش منظم و استفاده از کاندوم برای پیشگیری از بیماری های مقاربتی تا حد ممکن مهم است.”

به طور خلاصه، بیماری های مقاربتی شایع هستند اما قابل پیشگیری هم هستند. آزمایش منظم و درک چگونگی ایمن نگه داشتن خود کلیدی برای دور ماندن از بیماری های مقاربتی است.

منبع:

medicalnewstoday

تقویم فارسی اندروید



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «شایعات پزشکی و باورهای غلط درباره سلامت جنسی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..