تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




باورهای غلط جامعه از نشر اکاذیب در فضای مجازی

ساعت: 12:42 منتشر شده در مورخ: 1400/07/27 شناسه خبر: 1777422

باورهای غلط جامعه به دلیل نشر اکاذیب در فضای مجازی باعث رفتارهای غلط و گمراهی در جامعه می شود که گاهی خسارت های آن قابل جبران نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از گلستان ما؛ با گسترش فضای مجازی میزان جرائم اینترنتی افزایش پیدا کرده وفضای کرونا و کاهش رفت و آمد نیز به میزان این جرائم دامن زده اشت.

شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که در هنگام خرید یک محصول مورد علاقه در فضای مجازی متوجه شدید که حساب شما از طریق یک کلاهبرداری اینترنتی خالی شده و یا جنسی که در فضای مجازی خریداری کردید با آن چیزی که به دست شما می رسد زمین تا آسمان فرق می کند.

خالی کردن حساب به بهانه قرعه‌کشی، سایت‌های شرط بندی مسابقات، برداشت غیرمجاز از حساب با رسید خودپرداز،سرقت اطلاعات با ویروس‌ها و آگهی تبلیغات، اسکیمر (کارت بانکی جعلی)، فیشینگ (درگاه پرداخت اینترنتی جعلی) از دیگر روش های رایجی است که بزهه دیدگان در فضای مجازی با آن رو به رو بودند.

بیشتر این جرائم به دلیل عدم آگاهی افراد در فضای مجازی شکل می گیرد و اگر کمی اطلاعات خود را در خصوص انواع این کلاهبرداری ها بالا ببریم قطعا دچار چنین چالش هایی در فضای مجازی نمی شویم.

از سویی دیگر علاوه بر این مسائل انتشار شایعه و نشر اکاذیب باعث گمراهی افراد جامعه می شود و گاهی خسارت های جبران ناپذیر به بدنه جامعه وارد می کند و این مسائل به واسطه آن است که بستر فضای مجازی بدون آموزش در اختیار ما قرار گرفته و می توانیم بگوییم که افزایش سواد رسانه ای می تواند به کاهش این مخاطرات کمک کند.

عدم آگاهی از قوانین فضای مجازی و نشر اکاذیب به جامعه آسیب می زند
در این باره سرهنگ ابراهیم پرسا می گوید: به دلیل فرامرزی بودند بستر اینترنت  کاربران می توانند به آخرین اطلاعات روز دنیا در فضای مجازی  دسترسی پیدا کنند و در برخی وقایع و اتفاقات تعداد محدودی از افراد اطلاعات غیرواقعی را در فضای مجازی منتشر می کنند و برخی نیز بدون تحقیقات این مطالب را باور می کنند و براساس این باورهای غلط برای خود برنامه ریزی می کنند.

رئیس پلیس فتا استان گلستان ادامه داد: برخی از کاربران اطلاعات لازم در قوانین فضای مجازی ندارند و یا در این حوزه کوتاهی می کنند و دست به نشر مطالب کذب در فضای مجازی می زنند و با این اقدام خود مسائل کوچک را در فضای مجازی بزرگ جلو می دهند و باعث سلب آسایش روانی جامعه می شوند.

پرسا یادآور شد: گاهی این مباحث باعث می شود که فرصت های فضای مجازی برای کاربران به تهدید تبدیل شود و ناخواسته برخی از شهروندان در دام آسیب های فضای مجازی بیفتند.

وی یادآور شد: تعدادی از کاربران نیز با ایجاد گروه در فضای مجازی با شایعه پراکنی به دنبال جذب کاربر هستند و با انتشار مطالب بی پایه و اساس فضا را برای افراد فرصت طلب و معاندین نظام فراهم می کنند.

این مقام مسئول تاکید کرد: اخبار کذب یکی از پدیده های چالشی جامعه ما به شمار می رود و باعث بروز برخی از ناهنجاری ها در جامعه می شود.

پرسا تاکید کرد: با گسترش فضای مجازی شایعات خیلی زودتر از واقعیت ها در اختیار کاربران قرار می گیرد و شایعات اخبار کذب تبعاتی را به همراه دارد، معمولا انتشار اخبار کذب یا به صورت ناآگاهانه و یا به صورت مقرضانه انجام می شود و انتشار این اخبار تشویش اذهان عمومی، آرامش فرد و خانواده و نهادهای رسمی و فردی را بهم می زند و باعث رعب وحشت و تحریک احساسات کاربران در فضای مجازی می شود.

وی گفت: توصیه پلیس فتا این است که بی تحلیل کاربران باور نکنند و اخبار روز را از طریق رسانه ملی و معتبر دریافت کنند و به حق و حقوق دیگران در فضای مجازی احترام بگذارند.

این مقام مسئول تاکید کرد: کاربران فضای مجازی باید قوانین فضای مجازی مطالعه کنند و مطالب بی پایه واساس را در شبکه مجازی فوروارد نکنند چرا که در صورت کذب بودن آن این افراد خود مسئول نشر اکاذیب می شوند.

پرسا ابراز داشت: هر کس به تشویش اذهان عمومی بپردازد د با نشر اخبار خلاف واقعه را منتشر کند مجرم شناخته می شود.

کلاهبرداری رایانه را امروز به عنوان یک جرم محض می شناشیم
مهدی رزاق نژاد، معاون اجرای احکام کیفری دادسرای مرکز استان گلستان نیز می گوید: طبق ماده دوم قانون مجازات اسلامی هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است جرم محسوب می‌شود و براساس این تعریف هر نوع رفتاری که قانون گذار برای آن مجازات در نظر گرفته در فضای مجازی نیز جرم محسوب می شود.

این مقام مسئول یادآور شد: برخی از جرائم پیش از آنکه بستر فضای مجازی شکل بگیرد رقم می خورد و با وجود فضای مجازی تحقق این جرائم باعث شده که عوابق بیشتری گریبانگیر افراد جامعه شود.

رزاق نژاد افزود: تهدید، افترا و تهمت، نشر اکاذیب و کلاهبرداری از جمله جرائمی بود که در بستر حقیقی نیز اتفاق می افتد و در فضای مجازی نیز شکل گرفته است.
وی بیان کرد: کلاهبرداری رایانه را امروز به عنوان یک جرم محض می شناشیم و افراد به روش های مختلفی نسبت به آن اقدام می کنند.

معاون اجرای احکام کیفری دادسرای مرکز استان گلستان  ادامه داد: در کلاهبرداری سنتی و اینترنتی تفاوتی هایی وجود دارد، در کلاهبرداری رایانه ای شخص مجرم اطلاعات مروبط به فرد بزه دیده را از هر طریقی بدست می آورد و وجه را از سایت های مربوطه که گاها جعلی نیز است استخراج می کند  و در اینترنتی کلاهبرداران فرد را فریب نمی دهد  بلکه از سایت های جعلی استفاده می کنند.

رزاق نژاد افزود: ولی کلاهبرداران در فضای غیر مجازی شخص مجرم را فریب می دهند و با نیرنگ و تقلب و امیدهای واهی اعتماد فرد قربانی را بدست می آورند و گاهی بزهه دیدگان براساس آن خود مال و مبالغی را در اختیار کلاهبرداران قرار می دهند.

آن چیزی که مسلم است افزایش سطح آگاهی جامعه می تواند باعث کاهش مخاطرات برای افراد جامعه در فضای مجازی شود و باید در این مسیر به افزایش آگاهی مردم از طریق سواد رسانه کمک کنیم به طوری که مردم هر نوع خبری را باور نکنند و اطلاعات را از مجاری اصلی دریافت کنند.

 

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «باورهای غلط جامعه از نشر اکاذیب در فضای مجازی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..