تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




گرانی دوباره مرغ و تخم مرغ؛ علت چیست؟

فرادید| قیمت مرغ و تخم مرغ بار دیگر روند صعودی به خود گرفته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت مرغ گرم در بازار در محدوده ۳۱ تا ۳۳ هزار تومان قرار دارد؛ که بین ۶ تا ۹ هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار است.

به گزارش فرادید؛ علاوه بر گرانی مرغ، هر شانه تخم مرغ نیز با افزایش مجدد، به ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که ستاد تنظیم بازار قیمت هر شانه تخم مرغ را ۴۳ هزار تومان تعیین کرده است.

البته میادین میوه و تره بار به صورت سهمیه بندی مرغ و تخم مرغ تنظیم بازاری را عرضه می‌کنند، اما پاسخگوی نیاز تمام بازار نیست و همچنان اختلاف قیمت میان میادین و بازار آزاد بالا است.

گرانی مرغ و تخم مرغ در شرایطی است که وزیر جهاد کشاورزی هفته گذشته وعده ارزان شدن مرغ و تخم مرغ را داده بود.

او گفته بود که شرکت پشتیبانی امور دام و بخش خصوصی با کمک اتحادیه‌ها و تشکل‌ها نسبت به توزیع مرغ و همچنین تخم مرغ در حوزه شهر‌هایی که براساس بررسی‌های صورت گرفته با کمبود روبرو هستند اقدام می‌کند.

اما اتاق اصناف می‌گوید که بازار همچنان با کاهش عرضه تخم مرغ و مرغ گرم مواجه است.

گرانی دوباره مرغ و تخم مرغ؛ علت چیست؟

چرا گرانی قیمت مرغ ادامه دار شد؟

قیمت مرغ در حالی که تابستان سال گذشته ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان بود، پس از گذشته یک سال بیش از ۱۰۰ درصد افزایش را تجربه کرده است. افزایشی که البته همچنان ادامه دارد.

مرغداران معتقدند که نهاده‌های مورد نیاز مرغداری‌ها با تاخیر تامین، ارسال و بارگیری می‌شوند و بسیار دیر به دست مرغداران می‌رسد. از این رو مرغدار مجبور است نهاده‌ها را با قیمت بالاتر از بازار آزاد بخرد. در نتیجه قیمت تمام شده مرغ، بالاتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار است.

رضا مبصری، دبیر انجمن تولیدکنندگان مرغ، در این رابطه می‌گوید: اکنون قیمت واقعی مرغ ۳۱ هزار تومان است. به دولت پیشنهاد دادیم معادل مقدار رسمی تورم قیمت مرغ افزایش پیدا کند. اما هنوز دولت موافقتش را نسبت به پیشنهاد بخش خصوصی اعلام نکرده است.

اما گروه دیگری از فعالان صنفی حوزه مرغ گوشتی نیز علت ادامه دار شدن گرانی مرغ را کمبود جوجه یک روزه عنوان می‌کنند.  

حبیب اسدالله نژاد، نائب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی معتقد است که تولید کنندگان ۱۰ تا ۱۵ میلیون جوجه یک روزه در ماه کمبود دارند.

او گفته که جوجه در بازار کم و ماهیانه حدود ۱۱۵ میلیون قطعه تولید می‌شود. در حالی که اگر بخواهیم عطش بازار را کم کنیم بایستی ماهیانه ۱۲۵ تا ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه وارد بازار شود.  

این در حالی است که در مقابل دولتی‌ها معتقدند که مرغ به اندازه کافی وجود دارد و نظارت بر فرایند عرضه باید افزایش یابد.

گرانی دوباره مرغ و تخم مرغ؛ علت چیست؟

کشتار مرغ‌های مولد علت افزایش قیمت تخم مرغ؟

در حالی که قیمت یک شانه تخم مرغ در ستاد تنظیم بازار ۴۳ هزار تومان تعیین شده است. اختلاف قیمت میادین با بازار بین ۱۲ تا ۱۷ هزار تومان است. فعالان حوزه تولید تخم مرغ علت این گرانی ادامه‌دار را کشتار مرغ‌های تخم گذار معرفی می‌کنند.  

به اعتقاد آن‌ها، بسیاری از تولید کنندگان به علت سرکوب قیمت از سوی دولت و افزایش قیمت نهاده‌ها اقدام به کشتار مرغ‌های تخم گذار کرده اند. موضوعی که به گفته آن‌ها از دی ماه سال گذشته آغاز شده است.  

ناصر نبی پور، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با اشاره به تعیین قیمت دستوری برای تخم‌مرغ در دی‌ماه سال گذشته، می‌گوید: نرخ تعیین شده از سوی تولیدکنندگان، کیلویی ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان بود، اما دولت با اعمال فشار قیمت را به کیلویی ۱۴ هزار تومان رساند. قیمت تعیین شده برای تولیدکننده صرفه اقتصادی نداشت به‌همین دلیل بسیاری از واحد‌ها مرغ‌های خود را به کشتارگاه‌ها فرستادند.

طبق گفته او، خراسان رضوی، تهران، قزوین جزو بزرگترین استان‌های تولیدکننده تخم‌مرغ در کشور محسوب می‌شوند که تمامی واحد‌های تولیدکننده در این استان‌ها با ۶۰ درصد توان خود اقدام به تولید می‌کنند.

 تولیدکنندگان معتقدند تا زمانی که محرک‌های تشویقی برای تولید ایجاد نشود تولیدکننده رغبتی برای تولید از خود نشان نمی‌دهد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «گرانی دوباره مرغ و تخم مرغ؛ علت چیست؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..