تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




معاون گمرک: سال گذشته ۲۰ هزار تن ظروف شیشه‌ای وارد شد

معاون فنی امور گمرکی گمرک گفت: سال گذشته ۲۰ هزار تن ظروف شیشه‌ای و آشپزخانه ثبت سفارش شده وارد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای مهرداد جمال ارونقی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: امسال نیز تاکنون ۸ هزار تن کالا از گمرک ترخیص شده و همچنان واردات ظروف شیشه‌ای و آشپزخانه ثبت سفارش می‌شود.
وی گفت: ۶ ماه پیش به وزارت صمت نامه نوشتیم که از ردیف ۷۰۱۳ برای ورود این نوع کالا‌ها استفاده می‌شود، اما ترتیب اثر نداده اند.
آقای ارونقی افزود: کنار نظارت گمرک پلیس اقتصادی نیز حضور دارد، اما تاکنون یک کانتینر کالای قاچاق ظروف شیشه‌ای و آشپزخانه که گمرک عبور کرده باشد نگرفته اند.
وی گفت: آنچه که در گمرک در زمینه قاچاق اتفاق می‌افتد کمتر از مبادی دیگر است.
آقای ارونقی افزود: اکنون ۱۴ ایکس ـ ری کامیون در گمرک داریم که ۲ ایکس ـ ری در گمرک شهید رجایی مستقر است، زیرا ۷۰ درصد ترخیص کالا از این گمرک انجام می‌شود.


وی گفت: کالا‌هایی که به گمرک شهید رجایی ارسال می‌شود بر اساس اظهارنامه، سیستم تشخیص می‌دهد که از ایکس ـ ری عبور کند یا خیر.
آقای ارونقی افزود: ۷۰ درصد کل اظهارنامه‌های ترانزیتی اسکن شده است و در هیچکدام آن‌ها ظروف شیشه‌ای و کریستال وجود نداشته است در حالی که بر اساس وظیفه باید ۳۰ درصد آن‌ها را اسکن می‌کردیم.
وی گفت: ممکن است در ۳۰ درصد از کامیون‌های ترانزیتی که اسکن نشده اند اتفاقاتی افتاده باشد.
آقای ارونقی افزود: ۱۴ دستگاه ایکس ـ ری را به شرکت‌های داخلی سفارش داده ایم و خریداری کرده ایم.
وی گفت: سازمان انرژی اتمی دو سال است اجازه استفاده از دو دستگاه ایکس ـ ری را به ما نمی‌دهد.
آقای ارونقی افزود: گمرک در زمینه تبادل اطلاعات با سامانه جامع تجارت به تکالیف خود عمل کرده است، اما این سامانه نباید به فرآیند‌های داخلی گمرک وارد شود.
وی گفت: اگر اطلاعات تخصیص ارز را به گمرک اعلام کنند اجازه ورود به کالا‌های ثبت سفارش نشده را نمی‌دهیم، اما دو ماه است کالا‌هایی که در صف تخصیص ارز قرار گرفته اند به ما اعلام نکرده اند.
معاون فنی امور گمرکی گمرک افزود: جمع ردیف تعرفه، پیله وری و کوله وری، ته لنجی و ... ۸۰ درصد کالای موجود در کشور را در زمینه لوازم خانگی و آشپزخانه تشکیل می‌دهد که ۲۰ درصد باقیمانده نیز قاچاق است.
آقای داوود نوده فراهانی عضو هیئت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی با بیان اینکه زنجیره‌ای از بی مسئولیتی در مقابله با قاچاق در کشور وجود دارد گفت: چهار سال پیش در سازمان تجارت جهانی، جمهوری چک اعلام کرد ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار یورو به ایران صادرات کریستال داشته است، اما همان سال آمار گمرک ما ۶۸۰ هزار دلار واردات کریستال از جمهوری چک بود.
وی افزود: چرا با توجه به حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه ممنوعیت ورود لوازم خانگی، اما جلوی قاچاق گرفته نمی‌شود؟!
آقای نوده فراهانی گفت: سیستم اجرایی کشور با پدیده قاچاق همزیستی پیدا کرده و قاچاق برای آن پذیرفته شده است.


وی افزود: برخورد با کالای قاچاق مشکل نیست، زیرا مشخص است ارز آن چگونه تأمین شده و ۲ هزار کیلومتر در مسیر حرکت می‌کند.
آقای نوده فراهانی با بیان اینکه اقتصاد ناکارآمد قاچاق را ایجاد می‌کند گفت: هزینه قاچاق در کشور بسیار پایین است و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز هیچ برنامه‌ای در مقابله با قاچاق شیشه و بلور ندارد.
وی افزود: چگونه برای واردات مواد اولیه مشکل داریم و به سختی تأمین می‌کنیم، اما کالای لوازم خانگی به صورت قاچاق در بازار به آسانی پیدا می‌شود؟!
آقای نوده فراهانی گفت: سازمان صمت با ردیف‌های تعرفه در را برای دزد‌ها باز گذاشته است و واردات کالا در گمرک ثبت می‌شود.
وی افزود: در توافقنامه‌های تجاری نیز وضع به این گونه است و به عنوان نمونه در توافق با ترکیه در سال ۹۶ آن‌ها برای واردات کالای ما ۴۰ درصد تعرفه می‌گذاشتند، اما در همان سال فقط یک شرکت ترکیه‌ای حدود ۵۰ میلیون دلار ظروف شیشه‌ای به ایران صادر کرد.
آقای نوده فراهانی گفت: اکنون کالای قاچاق را درِ خانه مردم تحویل می‌دهند و پیام کوتاه به تلفن‌های همراه ارسال می‌شود که می‌توانیم کانتینر پلمب شده را به صورت قاچاق وارد کنیم.
وی افزود: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مسئولیت خود ضعیف عمل می‌کند، زیرا به صورت مستند به این ستاد اعلام کردیم در فلان منطقه، قاچاق انجام می‌شود، اما حتی یک سر هم نزدند چه رسد به اینکه برخورد کنند.
آقای حمیدرضا دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در این برنامه گفت: قاچاق کالا در گمرک بر اساس آمار وجود دارد و سال گذشته ۷۳۷ میلیارد ریال کشفیات ظروف شیشه‌ای و چینی آلات قاچاق داشتیم.
وی با بیان اینکه قاچاق رسمی از گمرک اتفاق می‌افتد افزود: پرونده ۱۰ میلیاردی سیستان و بلوچستان که حکم آن قطعی شد و کشف هزار و ۱۲۸ کانتینر لوازم خانگی و شیشه و بلور از جمله آنهاست.


آقای دهقانی نیا گفت: گفت: درصد کشفیات ما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳ و نیم درصد افزایش یافته است.
وی افزود: با توجه به اینکه اکنون تشخیص کالای قاچاق و کالای رسمی ظروف شیشه‌ای و آشپزخانه در بازار غیر ممکن است، اما برنامه‌ای برای تشخیص کالای قاچاق داریم.
آقای دهقانی نیا گفت: با تأکید معاون اول رئیس جمهور تبادل اطلاعات در همه رویه‌ها با گمرک در قالب سامانه جامع تجارت باید برخط انجام شود.
وی افزود: اکنون اطلاعات گمرک ناقص ارسال می‌شود و کمتر از ۲۰ درصد است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «معاون گمرک: سال گذشته ۲۰ هزار تن ظروف شیشه‌ای وارد شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..