تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اربعین بهترین شاخص برای حرکت به سمت معنویت است/ مدیریت جهادی و اعتماد به اصل «ما می‌توانیم» مهمترین بعد بیانیه گام دوم

ساعت: 21:01 منتشر شده در مورخ: 1400/07/04 شناسه خبر: 1771685

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در همایش بین المللی اربعین به بیان برکات فرهنگ عاشورا در انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: مدیریت جهادی و اعتماد به اصل «ما می‌توانیم» مهمترین بُعد بیانیه گام دوم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سبلان ما ، اولین همایش بین‌المللی و دومین همایش ملی اربعین حسینی عصر امروز با پیام حضرت آیت الله جوادی آملی از مراجع تقلید و با سخنرانیحجت الاسلام مریچی رئیس دانشگاه باقرالعلوم ، حجت الاسلام سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت،  هادی التمیمی رئیس دانشگاه نجف اشرف و روایتگری سید کاظم موسوی نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی با تجلیل از نفرات برگزیده و پیرغلامان حسینی در سالن شهید خودسیانی دانشگاه محقق اردبیلی به کار خود پایان داد.

نظریه پردازی در علوم مختلف، مهمترین راه اسلامی کردن دانشگاه ها

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در پیام ویدئویی به این همایش با بیان اینکه امام حسین (ع) اصل مکتب را زنده کرد و به یاد مردم آورد، گفت: امام حسین (ع) جامه و لباس فاخری بر پیکر مردم دوخت و به مردم آبرو و عزت داد.

وی از خدا دوستی و توحید محوری، به عنوان یک اصل مهم در جوامع اسلامی نام برد و گفت: امام حسین (ع) خون خود را برای جهل‌زدایی و جهالت زدایی داد بنابراین دانشگاه ها نیز باید با انجام کارهای پژوهشی و نظریه پردازی به جهل‌زدایی بپردازند.

آیت الله جوادی عاملی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه نصیحت، موعظه و سفارش نیست، گفت: ناصح کسی است که لباس پاک بر تن کند و آبروی جامعه را با اقتصاد سالم حفظ کند  بنابراین نصیحت باید  عالمانه و حکیمانه باشد.

ویبا انتقاد از تکیه دانشگاه‌ها به علوم غربی به شاخصه های دانشگاه اسلامی اشاره کرد و گفت: بهتر است علما، دانشمندان و محققان ما به دور از نقل قول از دانشمندان غربی به صورت معقول و منطقی در حوزه علم و مهارت‌های ارزشمند به نظریه پردازی مبادرت کنند.

این مرجع عالیقدر تصریح کرد: اسلامی کردن دانشگاه‌ها تنها با احیای علوم ارزشی و انسان‌سازی ممکن است.

 مدیریت جهادی و اعتماد به اصل «ما می‌توانیم» مهمترین بعد بیانیه گام دوم 

حجت‌الاسلام‌ سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی نیز در این همایش به تبیین مفاد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دارای ۴ بخش است که بخش اول آن در مورد مدیریت جهادی و اعتماد به اصل «ما می‌توانیم» است.

وی به بخش دوم بیانیه گام دم نیز اشاره کرد و گفت:این بخش پیرامون برکات انقلاب اسلامی در گام اول انقلاب اسلامی.

حجت الاسلام نواب  از اقتدار جمهوری اسلامی  به عنوان بخش سوم بیانیه نام برد و گفت: توصیه‌های هفت‌گانه مقام معظم رهبری نیز بخش چهارم بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را شامل می شود.

وی با بیان اینکه امام ناجی انسان‌ها است، گفت: امام حاضر است که خود آسیب ببیند ولی تلاش می‌کند که دیگران را نجات دهد.

نواب با بیان اینکه زیارت اربعین در نزد امام حسن عسگری هم‌طراز با نمازخواندن است، گفت:توصیه می‌شود قبل از قرائت زیارت اربعین حتماً چندین بار ترجمه این زیارت نیز مطالعه شود.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی به بیان صفات برجسته امام حسین(ع) پرداخت و گفت: در زیارت اربعین بیش از ۶۰ مورد از  صفات امام حسین (ع) و همچنین دشمنان حضرت سیدالشهدا (ع) بیان شده است.

وی گفت:امام حسین(ع) سعی داشت تا با عقلانیت حرکت و نهضت عظیم خود را پایه‌گذاری کرده و در مسیر درست رهنمون کند.

سعادت انسان در گرو کسب رضای الهی است

حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: انسان اگر خودش را به جایی برساند که در آنجا خدا را ببیند، حتماً از بند دنیا آزاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه شهدا با بصیرت بودند، تصریح کرد: شهدا از جان خود گذشتند و با فداکاری و ایثارگری شهید شدند و امروز ما به خودمان می‌بالیم که در ایران اسلامی زندگی می‌کنیم.

حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه سفارش مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی استفاده از جوانان متدین، فاضل، اندیشمند و ولایی است، گفت: باید با تمام وجود به فرمایشات مقام معظم رهبری توجه و عمل کنیم.

وی تصریح کرد: باید در همه زمینه‌ها همفکری کرده و با ضرب افکار به فکر خدمت بیشتر برای نظام و انقلاب اسلامی و مردم بود.

 اربعین بهترین شاخص برای حرکت به سمت معنویت

حجت‌الاسلام دکتر شمس الله مریجی رئیس دانشگاه باقرالعلوم (ع) نیز در این همایش گفت: علم عقلی و نقلی ابزار فهم دین هستند.

وی با بیان اینکه ما هروقت حنجره و قلممان از اهل‌بیت(ع) بگوید و بنویسد مثل آب جاری رودخانه است، گفت: جامعه لاجرم تغییراتی در خود دارد اما مهم سمت‌ و سو، موضوع و مکانیسم تغییرات است که در این میان اربعین بهترین شاخص برای این تغییرات است.

وی از اربعین به عنوان شاخص و چراغ راهنما نام برد و گفت: اگر اربعین شاخص و ملاک عمل قرار گیرد جامعه به حرکت به سمت معنویت  به رستگاری خواهد رسید.

اجرای برنامه های مذهبی پژوهش محور ، رویکرد دانشگاه محقق اردبیلی

دکتر عزیز حبیبی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در این مراسم گفت: امنیت و اقتدار امروز کشور مرهون ایثار شهدا و رزمندگان است.

حبیبی به همایش بین المللی اربعین اشاره کرد و گفت: این برنامه با اهمیت ترین و اثر گذارترین برنامه هایی است که در طول سال در این دانشگاه برگزار می شود چراکه با رویکرد علمی و پژوهشی به واقعه عاشورا نگاه کرده و در جهت نشر ارزش ها و فرهنگ عاشورا در جهان می کوشد.  

وی با بیان اینکه زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای گرانقدر و قیام حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام به شیوه های گوناگون در جامعه در حال انجام است گفت: برگزاری مراسم های معنوی و مذهبی مختلف از جمله برنامه های ارزشمند فرهنگی است که ریشه در تاریخ این خطه دارد.  

بزرگ‌ترین پیام سیدالشهدا در قیام کربلا، اعتلای توحید در جهان است

حجت الاسلام عبداله حسنی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان اردبیل نیز به تشریح اهداف همایش اربعین حسینی  پرداخت و گفت: فائزون کسانی هستند که در مسیر امام حسین علیه السلام قرا گرفته اند.

وی به ندای هل من ناصر امام حسین علیه السلام اشاره کرد و گفت: امروز هزاران نفر در راستای این ندا به امام عصر خود لبیک گفته و در راه حراست ار حریم ولایت  جان خود را فدا کردند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی در ادامه سخنان خود به سخنان آیت الله فاضل لنکرانی اشاره کرد و گفت: همانطور که دعا زیر قبه سیدالشهدا  مستجاب است هر جا مجلس امام حسین علیه السلام است زیر قبه سیدالشهدا محسوب می شود و دعا پذیرفته می شود چراکه مسیر امام حسین علیه السلام، بهترین، بزرگترین و سعادت مندترین  مسیرها برای رسیدن به کمال است.

وی به فراخوان اولین همایش بین المللی اربعین  اشاره کرد و گفت: این فراخوان به 4 زبان انگلیسی، عربی، اردو و فارسی  منتشر شد که مورد استقبال علما و اندیشمندان نیز قرار گرفته است.

حجت الاسلام حسنی به ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: این ویروس چند سالی است که پیاده روی عظیم اربعین حسینی را محدود کرده بنابراین با برگزاری همایش هایی از این دست می توان قدم کوچکی در راستای پرداخت علمی به اربعین برداشت تا زائرین در کنار قدم با قلم  نیز به زیارت اربعین اعزام شوند.

حسنی با بیان اینکه خداوند را شاکریم و برای نوکری و خادمی سیدالشهدا بر خود می‌بالیم، ابراز امیدواری کرد: دبیرخانه این همایش به بزرگ‌ترین دبیرخانه و همایش در مورد مباحث اربعین بدل شود.
وی با بیان اینکه ۵۰ نفر از اساتید دانشگاه‌های مختلف داوری این همایش را بر عهده داشتند، تشریح کرد: بزرگ‌ترین پیام سیدالشهدا اعتلای توحید بود.

پذیرش 5 مقالع بین المللی از شرق آسیا و اروپا/ هدف همایش اربعین، ایجاد اشتراکات ذهنی برای تشکیل جامعه آرمانی است

دکتر مرتضی ابراهیمی دبیر علمی اولین همایش بین‌المللی«اربعین حسینی تجلی‌گاه ارزش‌های آسمانی و بشری» نیز به بیان اهداف و آرمان های این همایش بین المللی پرداخت و گفت: در این همایش 5 مقاله از شرق آسیا و اروپا به دبیرخانه ارسال شد که پس از مراحل داوری منتخبین برای ارائه مشخص شدند که به بدلیل شرایط کرونایی از مجموعه مقالات پذیرفته شده تنها 4 مقاله بصورت حضوری ارائه شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خد به نکات کلیدی همایش اربعین اشاره کرد و گفت: این همایش با هدف استخراج شبکه عقلانیت در بشریت حاضر بنا نهاده شده تا تداوم آن بتوان گام مثبت در تشکیل جامعه آرمانی برداشت.

رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه در همایش اربعین به هیچ وجه دنبال انحصار و محدود کردن زیارت اربعین به صورت میدانی نیستیم گفت: ما به دنبال ایجاد اشتراکات ذهنی هستیم تا با تغییر تفکرها به تغییر رفتارها رسیده تا بتوانیم به تغییر جامعه کمک کنیم.

وی به آثار و برکات نهضت عاشورا در جامعه امروز اشاره کرد و گفت: صرف تغییر در مباحث سیاسی، تغییرات در اجتماع ، فکر، باور و فرهنگ از برکات نهضت عاشورا در جامعه ما بود که منجر به انقلاب اسلامی شد.

 رونمایی از نماهنگ آی باتدی و اینفوگرافی شهید مدافع حرم هاشم دهقانی نیا، تجلیل از پیرغلامان حسینی و منتخبین علمی همایش در کنار شعر خوانی و مرثیه خوانی از جمله برنامه های اولین همایش بین المللی اربعین در دانشگاه محقق اردبیلی بود که با همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان با رعایت پروتکل های بهداشتی ویژه کرونا بصورت حضوری و مجازی در اردبیل برگزار شد.

 

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اربعین بهترین شاخص برای حرکت به سمت معنویت است/ مدیریت جهادی و اعتماد به اصل «ما می‌توانیم» مهمترین بعد بیانیه گام دوم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..