تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




خلبانان افغان منتظر در تاجیکستان: درباره آینده خود نگرانیم

دولت تاجیکستان از اواسط اوت گروهی از ۱۴۳ خلبان افغانستانی را که از ترس انتقام طالبان به تاجیکستان گریخته بودند، در این کشور در بازداشت نگه داشته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، از اواسط اوت که گروه طالبان قدرت در افغانستان را به دست گرفت، ۱۴۳ خلبان افغانستانی از ترس انتقام طالبان به این دلیل که در آمریکا آموزش دیده بودند، با ۱۶ فروند هواپیما از این کشور به تاجیکستان گریختند، دولت تاجیکستان نیز از آن زمان آنها را بازداشت کرده است.

تاجیکستان این خلبانان افغانستانی را در یک مرکز بهداشتی واقع در حومه کوهستانی بیرون دوشنبه، پایتخت این کشور بازداشت کرده و آنها منتظر هستند که به آمریکا منتقل شوند.

گرچه آنها در شرایط انسانی بازداشت شده‌اند اما بابت آینده خود نگران هستند.

یکی از این خلبان‌ها که خواست هویتش مخفی بماند، به رویترز گفت: ما مقصد خود را نمی‌دانیم و همگی برای این موضوع نگران هستیم.

این خلبانان افغانستانی امیدوار هستند به جمع دیگر نظامیان کشورشان ملحق شوند که در کشورهایی همانند قطر، امارات و آلمان ویزای آمریکا را گرفتند.

این گروه از خلبان‌های افغانستان آخرین گروه اصلی از نیروی هوایی این کشور در خارج محسوب می‌شوند که به ویژه پس از توافق آمریکا با ازبکستان برای خارج کردن گروهی از خلبان‌ها و دیگر نظامیان، هنوز منتظر انتقال خود به آمریکا هستند.

خبرگزاری رویترز پیشتر از بروز تنشی در ازبکستان در کنار نگرانی خلبانان افغانستانی از بازگرداندن آنها به این کشور و اقدام طالبان برای ترور آنها خبر داده بود، در حالی که طالبان اعلام کرد که هرگز دست به انتقام‌جویی نخواهد زد.

خلبان دیگری در گفت‌وگو با رویترز اظهار کرد: زمانی که از دولت تاجیکستان درباره سرنوشت‌مان سوال می‌کنیم آنها از ما می‌خواهند منتظر باشیم، این در حالی است که دو خانم افغانستانی که یکی از آنها در ماه هشتم بارداری خود است، همراه ما هستند.

‌علاوه بر این خلبان‌ها، ۱۳ افغانستانی دیگر نیز در شهر دوشنبه حضور دارند که دولت تاجیکستان آنها را در یک ساختمان دولتی نگه داشته است.

دیوید هیکس، سرهنگ بازنشسته آمریکایی که در جمعیتی برای کمک به انتقال افغان‌ها فعالیت دارد، گفت: این مسؤولیت ما را ملزم می‌کند با سرعت اقدام کنیم.

این خلبان‌های افغانستانی از این نگران نبودند که تاجیکستان آنها را به طالبان بازگرداند اما از اینکه اصراری از سوی مسؤولان برای آغاز انتقال آنها وجود ندارد، شکایت دارند.

رویترز در این خصوص فاش کرد که مقامات آمریکای کار جمع‌آوری اطلاعات جهت تایید هویت این شهروندان افغانستانی را آغاز کردند و این نشان می‌دهد که زمان کمک به آنها نزدیک است.

این خبرگزاری افزود: تاکنون اطلاعات حدود دو سوم گروه بازداشت شده در تاجیکستان جمع‌آوری شده‌اند.

در حالی که این خلبان‌ها از اینکه به آنها اجازه تماس با خانواده‌هایشان داده نمی‌شود و تلفن‌هایشان گرفته شده، ناراضی هستند، مقامات تاجیکستان تاکید دارند که این کار برای حفظ جان آنها و خانواده‌هایشان در افغانستان انجام می‌شود.

طبق گزارش رویترز تا این لحظه وزارت خارجه‌های آمریکا و تاجیکستان اظهارنظری در این زمینه نداشته‌اند.

خبرگزاری تاس روسیه هفته گذشته به نقل از امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان اعلام کرد: اعمال محدودیت‌ها بر هر حاکمیت سیاسی در کابل بدون توجه به خواست مردم این کشور که از نژادهای مختلفی تشکیل شده‌اند، احتمالا پیامدهای منفی خطرناکی دارد.

تاجیکستان اعلام کرد که در ۱۵ سال گذشته به بیش از ۳۰۰۰ خانواده پناهجوی افغانستانی یعنی ۱۵ هزار شهروند افغانستانی پناهندگی داده است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «خلبانان افغان منتظر در تاجیکستان: درباره آینده خود نگرانیم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..