تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




انواع اتوماسیون صنعتی

آفتاب‌‌نیوز :

برای رفع این چالش بزرگ، صنایع گوناگون انواع تکنیک‌ها و طراحی‌های تولید موازی را به کمک دستگاه‌های خودکار استفاده می‌کنند. یکی از جنش‌های مهم و تاثیرگذاری که برای رفع چالش بالا در نظر گرفته شده است استفاده از انواع اتوماسیون صنعتی است.

اتوماسیون صنعتی نرخ تولید، کیفیت محصول و اتکاپذیری را بالا می‌برد و در عین واحد با کمک سرویس‌های نوین و تکنیک‌های جدید و نوآوری‌های بدیع هزینه تولید و طراحی را به نحو چشمگیری کاهش می‌دهد.

در فرایند اتوماسیون صنعتی، اصطلاح “ماشین” می تواند هر چیزی مانند موتور، دریل، تسمه نقاله و غیره باشد که تحت دستگاه های الکترومکانیکی یا ماشین های شیمیایی مانند کوره ها، خشک کن ها، سیستم های احتراق شیمیایی و غیره قرار می گیرند.

امروزه اتوماسیون صنعتی تاثیر اساسی در روند تولید دارد و تقریبا تولید بدون این سیستم اتوماسیون دشوار است. ابزارهایی مانند PLC از جمله این ابزارهای اتوماسیون هستند.

برای مشاهده قیمت و خرید انواع پی ال سی زیمنس وارد این صفحه شوید.

در ادامه از شما دعوت می‌کنیم تا با ما همراه باشید و انواع اتوماسیون را بشناسید و از کاربرد هریک از آن‌ها اطلاع پیدا کنید.

اتوماسیون صنعتی چیست؟

اتوماسیون یک مرحله بالاتر از مکانیزاسیون است. در این روش از یک مکانیسم ماشینی ویژه به همراه یک اپراتور انسانی برای به‌سرانجام رساندن کاری کمک گرفته می‌شود.

این در حالی است که مکانیزاسیون نوعی عملیات دستی به کمک ماشین است که با تصمیم‌گیری انسانی اقدام به فرایند تولید می‌کنند.

از سوی دیگر، انواع اتوماسیون صنعتی استفاده از ماشین‌های قدرتمند و برنامه‌ریزی شده را به‌ جای کمک از نیروی انسانی ترجیح می‌دهد.

به زبان دیگر در اتوماسیون صنعتی استفاده روز افزون از ماشین‌ها و کامپیوترها به نوعی جایگزین تفکر و هوش انسانی می‌شوند. واژه اتوماسیون به معنای خود تصمیم‌گیری یا به دیگر بیان حرکت خودکار است. اما استفاده از این تکنولوژی‌ها در صنایع گوناگون باعث شده است که عملیات و کنترل خودکار در صنایع تولیدی، به نحو موثری فرآیند بدون دخالت انسان در امر صنعت را رو به جلو هدایت کند.

این کنترل اتوماتیک و ماشینی نسبت به عملکرد دستی دارای نتایج بسیار بهتری است که شما را مجاب می‌کند برای ارتباط منطقی با سایر بخش‌های تولیدی خود از آن‌ها استفاده کنید.

این دستگاه‌های اتوماسیون نظیر PLC، PC، PAC و غیره هستند که برای دست‌یابی به عملیات اقتصادی، دارای ایمنی بالا و زیست‌پذیری مناسب هستند.

مزایای سیستم اتوماسیون چیست؟

اتوماسیون در فرایند تولید باعث افزایش نرخ تولید و کنترل بهتر فرایند آن می‌شود. اتوماسیون همین طور با کاهش زمان اسمبلی به ازای افزایش کیف تولیدات صنعتی و هر یک از دستگاه‌ها، در تولید انبوه کارخانجات صنعتی هم بسیار حایز اهمیت است و کمک فراوانی به صنایع گوناگون می‌کند.

به ‌همین دلیل خروجی بسیار زیادی نسبت به مدل انسانی آن فراهم می‌آورد. در زیر به مزایای انواع اتوماسیون صنعتی اشاره می‌کنیم که با دانستن این موارد خواهید فهمید که تا چه حدی به صنایع کمک می‌کنند:

بهبود کیفیت محصولات

به‌دلیل اینکه اتوماسیون صنعتی درگیری انسانی را کم کرده است، خطاهای ناشی از امور انسانی را هم به‌طور کلی حذف کرده است. در کیفیت محصولات هم یکپارچگی دقیق‌تری بوجود آورده است. از شروع به کار تولید محصول تا پروسه نهایی شدن آن اتوماسیون صنعتی کمک می‌کند تا نظارت بر فرآیند تولید و وفق‌پذیری با کنترل بهینه به بهترین حالت ممکن عملی شود.

کاهش بررسی‌های روتین

اتوماسیون به‌صورت تمام نیاز به چک کردن دستی عوامل تولیدی گوناگون را پایین می‌آورد. با کمک فناوری اتوماسیون، پروسه تولیدات صنعتی به‌طور اتوماتیک با متغیرهای فرآیندی تطبیق داده می‌شود و مقادیر مطلوب را با استفاده از تکنیک‌های خاصی نظیر کنترل حلقه بسته ارائه می‌دهد.

افزایش سطح ایمنی

از دیگر مزایای اتوماسیون صنعتی اینکه سطح ایمنی پرسنل را با جایگزین کردن ماشین به جای انسان در شرایط دشوار و خطرناک بالا می‌برد. به‌طور سنتی، دستگاه‌های روباتیک و روبات‌های صنعتی در مکان‌های خطرناک و سخت نصب می‌شوند تا بتوانند ایمنی کار را بالا ببرند.

همانطور که در این قسمت از مقاله خواندید، دانستید که اتوماسیون صنعتی استفاده از ماشین‌های قدرتمند و برنامه‌ریزی شده را به‌ جای کمک از نیروی انسانی ترجیح می‌دهد.

به زبان دیگر در اتوماسیون صنعتی استفاده روز افزون از ماشین‌ها و کامپیوترها به نوعی جایگزین تفکر و هوش انسانی می‌شوند. استفاده از این تکنولوژی‌ها در صنایع گوناگون باعث شده است که عملیات و کنترل خودکار در صنایع تولیدی، به نحو موثری فرآیند بدون دخالت انسان در امر صنعت را رو به جلو هدایت کند.

این کنترل اتوماتیک و ماشینی نسبت به عملکرد دستی دارای نتایج بسیار بهتری است که شما را مجاب می‌کند برای ارتباط منطقی با سایر بخش‌های تولیدی خود از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه به انواع اتوماسیون صنعتی و کاربرد هریک در صنعت خواهیم پرداخت.

انواع اتوماسیون صنعتی چیست؟

حالا که دانستید اتوماسیون چیست و چه کاربردی در صنعت دارد، خوب است بدانید انواع اتوماسیون صنعتی کدام است و در صنایع گوناگون از چند نوع اتوماسیون می‌توانید استفاده کنید. در زیر سه اتوماسیون عمده صنعتی نام برده شده است که عبارتند از:

اتوماسیون سخت یا ثابت

این نوع از اتوماسیون برای انجام عملیات‌های ثابت یا به نوعی تکراری مورد استفاده قرار می‌گیرد که دارای نرخ تولید بسیار زیادی است. اتوماسیون سخت از تجهیزات ویژه یا اختصاصی برای اتومایک کردن یا خودکار‌سازی و توالی ثابت در عملیات‌های اسمبلی و پردازشی بهره می‌برد.

بعد از اینکه این فرایند توسط اتوماسیون ثابت اجرایی می‌شود، تغییر طرح محصول یا به‌طور کلی تغییر پروسه اتوماسیون بسیار سخت خواهد بود.

ولی درعوض با کم کردن هزینه واحد و بالابردن نرخ تولید، واحد بهره را به‌صورت چشمگیری افزایش می‌دهد. بعضی از سیستم‌های خودکار عبارتند از دستگاه‌های رنگ‌رزی و نقاشی، ناقل‌ها و فرآیند تقطیر و...

اتوماسیون برنامه‌ای

در این اتوماسیون گروه ویژه‌ای از عملیات‌های پروسه اسمبلی و تغییران محصولات را می‌شود با اصلاح برنامه‌های مربوط‌به تجهیزات اتوماسیون تغییر داد و به نحو مطلوبی اصلاح کرد. این نوع اتوماسیون برای پروسه تولیدات انبوه در کارخانجات مفید هستند و حجم تولیدات در این اتوماسیون متوسط رو به بالاست. ولی در این ورژن پیکربندی و تغییر سیستم جهت توالی عملیات‌های نوین و محصولات متنوع سخت است.

به‌همین خاطر نیز پیکربندی مجدد عملیات‌های متوالی و تولیدات محصول جدید نیازمند تنظیمات جدی و طولانی مدت است. نمونه‌هایی از سیستم اتوماسیون برنامه‌ای عبارتند از میل‌های کاغذی، ماشین‌های کنترل عددی، روبات‌های صنعتی، میل‌های رول استیل و...

اتوماسیون انعطاف‌پذیر

سیستم اتوماسیون انعطاف‌پذیر نوعی تجهیزات کنترل اتوماتیک ایجاد می‌کند که جهت تغییرات طراحی محصول، از انعطاف‌پذیری خیلی بالایی برخوردارند.

این تغییرات را می‌شود به سرعت از راه دستورات ارائه شده به‌صورت کد از طریق اپراتورهای انسانی عملی کرد.

این مدل از اتوماسیون می‌تواند به تولیدکنندگان اجازه دهدتا محصولات و کالاهای گوناگون را با بازه‌های گوناگون با ترکیب فرآیندهای تولید به بازار ارائه دهند.

در این حالت دیگر فرآیندهای جداگانه مطرح نیستند و کار با سرعت بسیار بیشتری جلو می‌رود. چند مدل از اینگونه سیستم‌های اتوماسیون عبارتند از ماشین‌های اِس اِن اِس چند منظوره، اتومبیل، خودروهای هدایت خودکار و...

سلسله مراتب در انواع اتوماسیون صنعتی به چه معنی است؟

سیستم‌های اتوماسیون دارای فناوری بسیار پیچیده‌ای هستند و به‌صورت هنگام می‌توانند دستگاه‌های زیادی را به کار اندازند. سلسله مراتب اصلی در انواع اتوماسیون صنعتی عبارتند از:

سطح میدانی

پایین‌ترین سطح اتوماسیون که دربرگیرنده دستگاه‌های‌ میدانی نظیر محرک‌ها و سنسورها است. اصلی‌ترین وظیفه‌ای که باید انجام بدهد انتقال داده‌ها و اطلاهات برای نظارت و تحلیل در سطح بالاتر است.

این مرحله همچنین پارامترهای فرآیندی را از طریق محرک‌ها کنترل می‌کند. همچنین سنسورهای پارامتر زمان زنده مثل جریان، دما، فشار، سطح و... را به انواعی از سیگنال‌های گوناگون الکتریکی بدل می‌سازد.

سطح کنترل

این سطح دارای دستگاه‌های اتوماسیون گوناگونی نظیر CNC، PLC و... است.

منبع: هیراد کنترل




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «انواع اتوماسیون صنعتی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..