تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




واگذاری اراضی ملی و درختان جنگلی ممنوع القطع برداشت مصالح/ دادگستری گلستان ورود کند

سلامت نیوز: الهه موسوی: با وجود مغایرت های قانونی متعدد، یک تقاضا برای برداشت ماسه از منطقه "کت کومه" در حاشیه رودخانه نکا مازندران، مجوز دریافت کرده است. گفته می شود برای حمل ماسه ها باید جاده ای ایجاد شود که مستلزم قطع گونه های متعدد از جمله گونه ممنوع القطع "گَوَن" در حوزه بندرگز گلستان است؛ با اینهمه سازمان جنگل ها با قطع این درختان موافقت کرده و نشانه گذاری آن نیز انجام شده است.

تصرف اراضی ملی و تخریب جنگل

به گزارش سلامت نیوز متقاضی فوق، برای حمل و تبدیل مصالح برداشت شده از حاشیه نکارود و احداث سنگ شکن، اقدام به خرید عرصه ای 7 هزارمتری در حوزه بندرگز گلستان از تعدادی از مردم کرده است که گفته می شود 3 هزار متر آن از مستثنیات – که البته باید بررسی شود - و حدود 4 هزار متر دیگر، از اراضی ملی است.

یک کارشناس منابع طبیعی در سازمان جنگل ها،مراتع وآبخیزداری کشور در اینباره به سلامت نیوز گفت:« بر اساس قوانین موجود منابع طبیعی چنین خرید وفروشی، "فروش مال غیر" محسوب شده و کاملا غیرقانونی و ممنوع است.»

او همچنین درباره دیگر تعارض های قانونی این مجوز گفت:« متقاضی برای حمل مصالح برداشت شده از حاشیه نکارود، باید جاده ای را احداث کند که حدود یک کیلومتر از این مسیر، عرصه جنگلکاری و گونه های جنگلی و طبیعی توسکا، ممرز، سفیدپلت، سرو نقره ای است که در صورت احداث این جاده، باید قطع شود. همچنین گونه گون، دیگر گونه ای است که در این منطقه وجود دارد و در صورت اجرای این درخواست صدها اصله از آن، قطع خواهد شد.»

این درحالی است که بر اساس ماده یکم "قانون حفظ و حمایت از ذخایر جنگلی کشور" گونه‌های درختانی از قبیل شمشاد، زربین، سرخدار، سروخمره‌ای، سفیدپلت، حرا و چندل، ارس، فندق، زیتون‌طبیعی، بنه (‌پسته وحشی)، گون، شیشم، گردو ‌جنگلی و بادام وحشی در سراسر کشور جزو ذخائر

جنگلی محسوب و قطع آنها ممنوع‌ است.»

این کارشناس منابع طبیعی خبر داد:« ظاهرا سازمان جنگل ها با این درخواست موافقت کرده و حالا نشانه گذاری برای قطع درختان نیز انجام شده است. اما با توجه به ابلاغ و اجرای "قانون ممنوعیت برداشت چوب جنگلی از جنگل های شمال" موسوم به "طرح تنفس"، چنین مجوزی فاقد وجاهت قانونی است.»

تخریب منابع ملی

او افزود:« همچنین بخشی از جاده ای که قرار است برای حمل ماسه احداث شود از یکسو جزو اراضی ملی است و از سوی دیگر در ارتفاع بسیار بالا قرار گرفته است. این موضوع باعث ایجاد ترانشه های بسیاری شده و به مرور زمان، ایجاد رانش خواهد کرد که خود از مصادیق صریح "تخریب منابع ملی است.»

این کارشناس همچنین هشدار داد:« عبور ومرور ماشین آلات سنگین در عرصه های ملی و جنگلی و همچنین داخل اراضی کشاورزی، فاقد توجیه فنی و قانونی است و لزوم ورود دادگستری گلستان به این ماجرا به شدت احساس می شود.»

تغییر کاربری و تخریب اکوسیستم

آگاهان بر این باورند اختصاص بخشی از عرصه های ملی برای اجرای طرح هایی خارج از کاربری طبیعی آنها، باعث تغییر کاربری و خروج آنها از منابع طبیعی و ملی خواهد شد. جابه جایی خاک، تخریب و تغییر پوشش گیاهی، و دیگر اسیب های وارد شده عمدتا قابل بازگشت نیست. از سوی دیگر این تغییرات، باعث ایجاد معضلاتی برای سایر عرصه ها خواهد شد و تخریب منابع طبیعی را در بر دارد. بر این اساس، اگر چه در ظاهر در این گونه واگذاری ها، مالکیت منابع ملی حفظ می شود؛ اما در اثر این واگذاری ها، اتفاق هایی در اکوسیستم های طبیعی می افتد که دیگر کاربری آن برای همیشه تغییر کرده و تعادل طبیعی اکولوژیک آن از بین خواهد رفت و اغلب باعث اجرای طرح ها و ساخت وسازهای دیگری در دل خود خواهد شد.

گون گياهى علوفه‌اى و داراى انواع بسيارى است که برخى از آنها علفى و يا چوبى بدون ساقه و بعضى ديگر داراى ساقه کوتاه در روى زمين و بالاخره برخی داراى ساقه‌هاى خوابيده روى زمين است. دامنه پراکندگى گون ها در ایران، از آذربايجان تا فارس و از شمال تا خراسان است.

گون ها که جزو دخایر ژنتیکی کشور محسوب می شوند نقشی بسیار اساسی در کنترل سیلاب و فرسایش خاک دارند و معمولاً در برابر چراى مفرط دام مقاوم هستند. بر همین اساس آئین نامه های متعددی تدوین شده و این گونه را ممنوع القطع اعلام کرده است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «واگذاری اراضی ملی و درختان جنگلی ممنوع القطع برداشت مصالح/ دادگستری گلستان ورود کند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..