تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




روایت تاریخ نگار ان&#16

ساعت: 14:26 منتشر شده در مورخ: 1400/06/25 شناسه خبر: 1768787

خارکوهی گفت: رضا خان تمام زمین های خود را به محمدرضا داد و سعی داشت گنجینه های بسیاری را از کشور خارج کند که برای خروج آن ها انگلیس با آن ها مخالفت کرد و گنجینه ها را در اختیار خود در آورد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ غلامرضا خارکوهی در گفت و گو با خبرنگار گلستان ما، انگلیس نقش زیادی در به حکومت رسیدن رضا خان داشت و این فرد نیز پس از رسیدن به قدرت تمام مهره های نورچشمی خود در مناصب قدرت جا داد، حتی نمایندگان مجلس را در شهرستان ها توسط فرمانداران نظامی تعیین و مخفیانه وارد مجلس کرد که در واقع رای مردم را مخشوش و نادیده گرفت.

تاریخ نگار انقلاب اسلامی با بیان اینکه مردم پای صندوق ها می رفتند اما رای شان تاثیری نداشت، خاطرنشان کرد: همین نمایندگان دست نشانده رای به تغییر سلطنت قاجار به پهلوی دادند و رضا خان راعنوان پادشاهی دادند.

وی افزود: یکی از کارهای دیگر رضا خان این بود به تقلید از آتاتورک که رییس جمهور کودتاگر ترکیه بود دست به اسلام زدایی زد که  در این راستا چند اقدام مثل منسوخ کردن حوزه های علمیه و ممنوعیت روحانیت از پوشیدن لباس را انجام داد.

خارکوهی با اشاره به اینکه در گرگان چندین حوزه علمیه قدیمی مانند رضویه، عمادیه، شعبانیه، صالحیه، محسنیه را تبدیل به مخروبه کرد و تمام منبرها را تعطیل کرد.

تاریخ نگار انقلاب اسلامی تصریح کرد: رضا خان ثروت اندوزی بیش از حدی داشت هر کجا کارگاه تولیدی و کارخانه تولیدی مناسبی بود تصاحب می کرد یا شریک می شد، هر کجا زمین مناسبی بود اشغال می کرد برای زمانی کل استان گلستان فعلی و شمال خراسان و مازندران در ملکیت خود در آورده بود تا جایی که یکی از زن های وی هزار هکتار زمین به نامش بود در حالی که قبل از قدرت رضا خان نظامی فقیر پوتین پاره ای بود.

وی ادامه داد: رضا خان در زمان قدرت بیش از دوهزار روستا، صدها هزار زمین و املاک خوبی را به نام خود می زد هرجا ملک مناسبی می دید تصاحب می کرد و می توان وی را بزرگ ترین زمین خوار دنیا نامید.

خارکوهی بیان کرد: رضا خان تشکیلاتی به نام حسابداری خصوصی داشت که مخصوص اموال رضا خان بود در هر شهری دفتر داشت کارمندان حسابداری خصوصی نیروهای نظامی دولت بودند اما برای حسابداری رضا خان کار می کردند یک قران از سرمایه خود به کارمندان شخصی خود نمی داد.

تاریخ نگار انقلاب اسلامی اذعان کرد: در همین گرگان ۹۰ سال پیش کاخی که ساخته بزرگ، معروف و پرهزینه بوده تمام هزینه های سرسام آور با پول بودجه ملت بوده است اما سند کاخ را جزو اموال شخصی خود می دانست.

وی متذکرشد: ماموران رضا خان دختران روستا را به بیگاری برای حاکمان می بردند و برای کار به خانه ها می بردند که برای زمین های رضا خان بدون مزد کشاورزی کنند زندان های وی مخوف ترین زندان ها در کشور بود.

خارکوهی اظهار کرد: سوالی که مطرح می شود چرا تاکنون رضا خان فهرست اموال خود را افشا نکرد چرا وقتی مرد می ترسیدند تا وصیت نامه اموال وی را علنی کنند و تاکنون هم در باره هیچ اتفاقی رخ نداده است.

تاریخ نگار انقلاب اسلامی با بیان اینکه رضا خان و فرزندش جزو بزرگ ترین سرمایه داران جهان بودند که در هنگام فرار اموال زیادی را با خود بردند، گفت: رضا خان تمام زمین های خود را به محمدرضا داد و سعی داشت گنجینه های بسیاری را از کشور خارج کند که برای خروج آن ها انگلیس با آن ها مخالفت کرد و گنجینه ها را در اختیار خود در آورد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «روایت تاریخ نگار ان&#16»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..