تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




از رتبه ایران در جذب دانشجویان بین المللی تا مانع شدن شورای عالی برای حذف کلمه غیر انتفاعی از دانشگاه‌ها

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی مانند «جزئیات واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای در سراسر کشور»، «ایران رتبه چندم را در جذب دانشجویان بین المللی دارد؟/ افزایش نرخ بازگشت متخصصان ایرانی به داخل کشور»، «آموزش‌ها بعد از اتمام فرآیند واکسیناسیون دانشجویان حضوری می‌شوند»، «دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر برای دریافت دز دوم واکسن کرونا آماده شوند»، «مصوبه «سند ملی حقوق کودک و نوجوان» ابلاغ شد»، «۴۰ درصد از دانشجویان بین المللی محصل در ایران، افغانی هستند/ روند خوب واکسیناسیون دانشجویان خارجی در کشور»، «برای اشتغال به دانشجویان تکنسین نیاز داریم نه دکتری!»، «مانع شدن شورای عالی برای حذف کلمه غیر انتفاعی از دانشگاه‌ها» همراه بود.

جزئیات واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای در سراسر کشور

رضا مهدی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره واکسیناسیون جامعه دانشگاهی اظهار کرد: از آن جایی که تعداد دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سراسر کشور زیاد است، بنابراین احتمال دارد ناهماهنگی‌هایی به وجود آید و واکسن به میزان کافی در اختیار داوطلبان قرار نگیرد که در اینصورت نامه‌ای به دانشگاه‌ها ارسال کرده ام و در آن خواستار شدم تا فرایند واکسیناسیون در دانشکده‌ها به خوبی و با نظم خاصی انجام شود.

او افزود: در حال حاضر هیچ گزارش منفی از نامنظمی فرایند واکسیناسیون به دست ما نرسیده است و گفتنی است که دانشجویان ساکن در شهر‌های قرمز مانند قم واکسینه شده اند.

مهدی تصریح کرد: بخشی از دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ساکن شهر‌های کوچک و روستا‌ها هستند که خارج از سیستم یعنی با سنین بالای ۱۸ سال در سامانه واکسیناسیون کرونا ثبت نام کرده اند و به همین علت دیگر جزو واکسیناسیون دانشجویی به حساب نمی‌آیند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: سیستم‌های انجام واکسیناسیون در سطح کشور متفاوت است، برخی دانشجویان که ساکنین شهر‌های قرمز مانند قم، بندر عباس، سیستان و بلوچستان بوده اند خارج از نوبت دانشجویی واکسینه شده اند و بعضی دیگر به علت شرایط سنی در روستا‌های کوچک واکسن زده اند که همین عامل باعث شده تا گزارشات دقیقی از عملکرد واکسیناسیون دانشجویان دریافت نکنیم.

او با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد واکسیناسیون استادان و اعضای هیئت علمی انجام شده، تاکید کرد: با توجه به اینکه عمده دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای در مقطع کاردانی و برخی در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند.

او اضافه کرد: اولویت وزارت بهداشت برای واکسیناسیون دانشجویان در ابتدا مقاطع تحصیلات تکمیلی، یعنی کارشناسی ارشد و دکتری و سپس دانشجویان کارشناسی است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه اگر شهر‌های مساعدتر آمادگی برگزاری دروس عملی را داشته باشند ارائه غذا و خوابگاه به دانشجویان با محدودیت روبه رو نخواهد شد، تاکید کرد: برای شهر‌های زرد و آبی نمی‌توانیم به بیش از یک نفر در هر اتاق خوابگاه اختصاص دهیم بنابراین دانشجویان باید به صورت فشرده و هفتگی برای گذراندن دروس عملی در خوابگاه‌ها حضور یابند.

مهدی گفت: با توجه به اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای دارای دانشکده‌های متعددی در سطح کشور است، از همین رو دیگر نیازی نیست تا دانشجویان برای شرکت در کلاس‌ها به شهر‌های دیگر بروند بلکه می‌توانند در همان محل زندگی خود دروس اخذ شده را قبول شوند چرا که رفتن به شهر‌های دیگر برای گذراندن دروس عملی نیاز به خوابگاه دارد.

ایران رتبه چندم را در جذب دانشجویان بین المللی دارد؟/ افزایش نرخ بازگشت متخصصان ایرانی به داخل کشور

بهرام صلواتی مدیر رصد خانه مهاجرت ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: نـرخ بازگشـت متخصصـان و فارغ‌التحصیلان ایرانـی بـه داخـل کشـور از سـال ۲۰۱۵ تـا سـال ۲۰۲۱ رونـد صعـودی و قابـل توجهـی داشـته اسـت.

او افزود: به صورتی که بـر اسـاس آمـار اخذ شـده از معاونـت علمـی- فناوری ریاسـت جمهـوری، جمعیت متخصصان بازگشـته به کشـور از سـال ۱۳۹۵ تا فروردین ۱۴۰۰ جمعـا بـه ۱ ٬ ۹۸۹ نفر (به صـورت تجمعی) رسـیده اسـت که این میـزان از جمعیـت متخصصان بازگشـتی به کشـور در دوران اخیـر علی‌رغم تحولات اقتصادی چنـد سـال گذشـته در نـوع خـود کم‌نظیر اسـت. افزایـش جمعیـت دانشـجویان بین‌المللی در داخل کشـور و همچنیـن نـرخ بازگشـت متخصصان ایرانی باعـث ارتقاء شـاخص خالص چرخش نخبگان ایرانی از تـراز ۰/۳۹ - در سـال ۲۰۱۰ به ۰/۲۴ - در سـال ۲۰۱۸ شـده اسـت.

صلواتی تصریح کرد: ایران از میان ۱۵۰ کشور، ۸۷ امین کشور از نظر جذابیت برای مهاجرت افراد سایر کشور‌ها به ایران و ماندن اتباع خود در داخل است. رتبه ایران برای برای جذب استعداد‌ها از خارج و ماندن استعداد‌های خود در داخل کشور ۷۸ (از میان ۱۰۹ کشور) و برای جذب جوانان از خارج و ماندن جوانان خود در داخل کشور، جایگاه ۷۷ ام را در میان ۱۵۰ کشور داراست.

مدیر رصد خانه مهاجرت ایران تاکید کرد: کسب آمادگی برای جذب و بکارگیری دانشجویان بین‌المللی؛ در دو دهه اخیر تعداد دانشجویان بین‌المللی در جهان از ۱/۲ میلیون نفر در سال ۲۰۰۰ به حدود ۵/۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸ رسیده و کشور‌های مختلف در یک رقابت جدی، برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای جذب دانشجویان بین‌المللی تدارک دیده‌اند.

صلواتی بیان کرد: در کشور ما نیز جمعیت دانشجویان خارجی از حدود ۵.۵۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۰ به حدود ۴۴.۳۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۹ رسیده است که نشان از درک اهمیت جذب دانشجویان بین‌المللی و حضور فعال در این بازار رقابتی است. با این وجود، نوعی خلاء راهبرد کلان ملی به عنوان یک مانع جدی در مسیر جذب دانشجویان بین‌المللی و استفاده حداکثری از منافع این بازار مشاهده می‌شود.

او گفت: در سال ۲۰۱۸ بیش از ۵/۵ میلیون دانشجو در خارج از کشور خود در مقاطع تحصیلی مختلف مشغول به تحصیل بوده‌اند و تخمین زده می‌شود که این رقم تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۱۰ میلیون نفر برسد. هرچند که همه گیری ویروس کرونا به عنوان یک شوک مقطعی جا به جایی دانشجویان بین‌المللی را با کندی همراه کرد و موجب افت در ثبت نام‌های بین‌المللی و به تبع آن وارد شدن زیان مالی به دانشگاه‌هایی شد که وابستگی زیادی به دانشجویان بینالمللی دارند. اما انتظار میرود که با عادی شدن اوضاع روند جا به جایی دانشجویان بین المللی به مدار صعودی خود بازگردد. البته این احتمال وجود دارد که در کنار آموزش حضوری جا به جایی دانشجویان بینالمللی با اشکال جدید و مختلفی از جمله آموزش آنلاین و جا به جایی مجازی ادامه پیدا کند و این تغییر ً به دوره صرفا همه گیری ویروس کرونا محدود نماند.

صلواتی تاکید کرد: در سال ۲۰۱۸ تعداد کل دانشجویان جهان در بخش آموزش عالی ۲۲۷ میلیون نفر بوده است که دانشجویان بینالمللی تنها ۲/۴ درصد از این جمعیت را شامل می‌شوند. تعداد دانشجویان بینالمللی طی بازه زمانی ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ با افزایشی ۲/۵ برابری همراه بوده است. در سال ۲۰۱۸ بیش از ۵/۵ میلیون دانشجو در خارج از کشور خود در مقاطع تحصیلی مختلف مشغول به تحصیل بوده اند.

مدیر رصد خانه مهاجرت ایران افزود: بـا توجه به اینکه مهمترین کشـور‌های میزبان دانشـجویان بینالمللـی از جملـه ایـاالت متحـده آمریـکا، بریتانیـا، کانادا در آمریـکای شـمالی و اروپـای غربـی قرار دارنـد، بنابراین منطقـه آمریـکای شـمالی و اروپـای غربـی به صـورت تاریخی محبوبتریـن مقصـد دانشـجویان بین‌المللی می‌باشـند. در سال ۲۰۱۸ میلادی ۵۱ درصد از دانشجویان کشور‌های این منطقه را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کردهاند. آسیای شرقی و اقیانوسیه مقصد پر طرفدار بعدی دانشجویان بین‌المللی است. در سال ۲۰۱۸ حدود ۲۱ درصد دانشجویان کشور‌های این منطقه را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب نموده اند.

صلواتی بیان کرد: با توجه به اینکه مهم‌ترین کشور‌های دانشجوفرست جهان یعنی چین و هند در شرق آسیا قرار دارند، در نتیجه ۲۷ درصد از کل جمعیت دانشجویان بین‌المللی در جهان (حدود ۱/۵ میلیون نفر) از کشور‌های شرق آسیا و اقیانوسیه تأمین میشوند. اگرچه میزان دانشجوفرستی در همه مناطق با افزایش همراه بود است، اما این افزایش نسبت به سال ۲۰۱۰ در میان منطقه آسیای مرکزی (حدود ۱۰۰ درصد رشد) و کشور‌های عربی (۸۵ درصد رشد) بیشتر بوده است.

آموزش‌ها بعد از اتمام فرآیند واکسیناسیون دانشجویان حضوری می‌شوند

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بازگشایی دانشگاه‌ها اظهار کرد: وزارت علوم برای بازگشایی دانشگاه‌ها تابع ستاد ملی مقابله با کروناست.

او افزود: ستاد ملی کرونا به وزارت علوم گفته که روند واکسیناسیون دانشجویان به صورت جدی در حال پیگیری است و اگر تزریق واکسیناسیون به خوبی اعمال شود برای بازگشایی دانشگاه‌ها اولویت با دانشجویان دکتری و سپس کارشناسی ارشد و کارشناسی است که پایان نامه‌ها و دروس عملی آن‌ها در جریان است.

زلفی گل تصریح کرد: اگر فرایند واکسیناسیون دانشجویان به خوبی انجام شود با اجازه ستاد ملی مقابله با کرونا می‌توانیم در هر زمانی تمامی دانشگاه‌های تابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را بازگشایی کنیم و در این زمینه آمادگی‌های لازم را داریم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه وزارت علوم به تنهایی تصمیم گیرنده حضوری شدن آموزش‌ها نیست، تاکید کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا باید تصمیم نهایی را در این زمینه اتخاذ کند و بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها بستگی به واکسیناسیون دانشجویان دارد، یعنی اگر تزریق واکسن تمام شود تمامی دانشجویان می‌توانند حضوری سر کلاس‌های درس بنشینند.

دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر برای دریافت دز دوم واکسن کرونا آماده شوند

شعله خداداد معاون دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره واکسیناسیون دانشجویان اظهار کرد: تزریق دز دوم واکسن کرونا به دانشجویان خوابگاهی، استادان، اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی از پایان این هفته آغاز می‌شود.

او افزود: سامانه ثبت نام واکسیناسیون برای تمامی دانشجویان فعال شده و در حال برنامه ریزی هستیم تا هفته آینده دانشجویان بومی را داخل دانشگاه واکسینه کنیم که حدودا ۱۶۲۸ نفر دانشجو داریم.

خداداد تصریح کرد: شرایط ویروس کرونا خیلی متغیر است، اما در حال حاضر خود را برای سناریو بازگشایی حضوری و مجازی دانشگاه‌ها آماده می‌کنیم که اگر آموزش‌ها مجازی شوند قاعدتا دانشجویانی که در مرحله دفاع هستند در خوابگاه‌ها حضور پیدا خواهند کرد.

معاون دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: در حال حاضر زمان دقیق بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها مشخص نیست، اما از آن جایی که واکسیناسیون دانشجویان به تازگی شروع شده و نوع واکسن تزریقی سینوفارم و برکت است؛ بنابراین اگر دانشجویی به کرونا مبتلا شود صد درصد واکسیناسیون او حداقل یک ماه به تعویق می‌افتد؛ بنابراین برای تزریق دز دوم هم شاید اواسط آبان ماه دانشجویان آماده شوند که در اینصورت ایمنی جمعی آن‌ها تا اواسط آذر انجام می‌شود و به اینصورت دانشجویان کرونایی هم تا آن زمان بهبود می‌یابند و می‌توانند به خوبی واکسینه شوند.

خداداد گفت: تزریق واکسن کرونا الزامی است، برای مثال وقتی کودکی به دنیا می‌آید برای حفظ سلامت جسمانی باید برخی واکسن‌ها را بزند، حتی اگر پدر و مادر او از عواقب بعدش ترس داشته باشند؛ بنابراین واکسن کرونا در بحث اجتماعی و فردی مطرح است، اما اینکه برخی افراد از واکسن می‌ترسند جزو موارد خاص هستند که باید برای آن‌ها برنامه ریزی مناسبی صورت بگیرد.

خداداد درباره ضروری بودن تزریق واکسن برای حضور در دانشگاه‌ها برای دوران پسا کرونا گفت: ستاد بازگشایی دانشگاه را در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ایجاد کرده ایم که در آن برای این قبیل از موضوعات تصمیم گیری می‌کنیم و لزوم انجام واکسیناسیون دانشجویان برای حضور در کلاس‌های درس از جمله مسائلی بوده که در دستور کارمان قرار گرفته است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در پایان اظهار کرد: طی هماهنگی‌های انجام شده با معاونت بهداشت دانشگاه شهید بهشتی مقرر شد تا دانشجویان خوابگاهی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی هم در صورت داشتن مجوز برای استقرار در خوابگاه واکسینه شوند.

خداداد با بیان اینکه دانشجویان مستقر در خوابگاه‌های دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی حدود ۳۰۰ نفر هستند، تاکید کرد: نوع واکسن تزریقی به دانشجویان خوابگاهی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی از نوع سینوفارم و برکت است که با توجه به تعداد دانشجویان هم اکنون ۳۰۰ دوز واکسن کرونا از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دسترسمان است.

مصوبه «سند ملی حقوق کودک و نوجوان» ابلاغ شد

 کودکان و نوجوانان سرمایه‌­های جامعه هستند و جایگاه آنان در دیدگاه اسلامی بسیار متعالی است. در طول چند دهه اخیر، موضوع حقوق کودک در عرصه بین‌المللی نیز محور توجهات نهادهای بین‌المللی و دولت‌ها قرار گرفته است.

تدوین و تصویب «کنوانسیون حقوق کودک» حاکی از دغدغه جامعه بین‌المللی در زمینه حقوق کودک است که جمهوری اسلامی ایران نیز به این پیمان نامه بین‌المللی به‌طور مشروط ملحق شده است. با توجه به عدم تعیین شروط و ضرورت سندی واحد که با یکپارچگی و انسجام، اصول سیاست‌ها و مبانی حقوقی کودک در ابعاد تربیتی، فرهنگی، بهداشتی، قضایی و حقوقی موجب وفاق و وحدت نظر مسئولین و نظام اسلامی شود و در چارچوب اقدام ملی 34 از راهبرد کلان 3 نقشه مهندسی فرهنگی کشور مبنی بر «تدوین سند ملی کودک و نوجوان مبتنی بر آموزه‌ها و معارف اسلامی» و برای ارائه الگوی اسلامی– ایرانی در حوزه حقوق کودک و نوجوان؛ این سند به تصویب رسید.

۴۰ درصد از دانشجویان بین المللی محصل در ایران، افغانی هستند/ روند خوب واکسیناسیون دانشجویان خارجی در کشور

افشین آخوند زاده سرپرست اداره کل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره واکسیناسیون دانشجویان بین المللی اظهار کرد: واکسیناسیون دانشجویان خارجی همانند دانشجویان ایرانی در بسیاری از دانشگاه‌ها در حال انجام است.

او افزود: تعداد دانشجویان بین المللی که به صورت رسمی در ایران تحصیل می‌کنند شامل ۵۸ هزار دانشجو است، اما تعداد دانشجویان خارجی به صورت غیر رسمی که در ایران ادامه تحصیل می‌دهند ۹۰ هزار نفر است.

آخوند زاده تصریح کرد: هم اکنون به آن رقمی که باید در سال ۱۴۰۰ در جهت افزایش دانشجویان بین المللی می‌رسیدیم، رسیده ایم و قصد داریم تا تعداد این دانشجویان را افزایش دهیم. حتی در دوران کرونا نه تنها تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه‌های ایرانی کاهش پیدا نکرده بلکه افزایش هم یافته است.

سرپرست اداره کل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان درباره اختصاص بودجه مالی برای حمایت به دانشجویان بین المللی گفت: جدیدا شورای عالی سیاست گذاری دانشجویان غیر ایرانی تصویب شده است که مقام محترم وزیر رئیس آن است و دبیرخانه آن در نهاد مقام معظم رهبری است.

آخوند زاده بیان کرد: طی چند ماه گذشته نظم خوبی در خصوص سیاست گذاری کلان دانشگاه‌های غیر ایرانی به وجود آمده است.

سرپرست اداره کل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان درباره سیاست‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پذیرش دانشجویان افغانی گفت: هم اکنون پذیرش دانشجویان افغانی در کشور به خوبی در حال انجام است و از تعداد ۵۷ هزار دانشجوی بین المللی در ایران حدود ۴۰ درصد آن‌ها دانشجوی افغان هستند.

آخوند زاده تاکید کرد: پذیرش دانشجویان افغانی تنها مختص به سال جاری نبوده و این امر طی سال‌های گذشته انجام شده است، شورای راهبردی سیاست گذاری دانشجویان غیر ایرانی نظم خوبی گرفته و همین عامل باعث شده تا در پذیرش دانشجویان بین المللی مشکل نداشته باشیم و ابلاغیه همین امر حدود ۳ هفته پیش به تمامی دانشگاه‌های کشور ابلاغ شد تا سیاست‌های کلی جذب دانشجویان غیر ایرانی از طریق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شود.

برای اشتغال به دانشجویان تکنسین نیاز داریم نه دکتری!

محمدعلی زارع چاهوکی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه تهران اظهار کرد: مشاهده شده که اغلب فعالان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه تهران توانسته اند با کسب مهارت‌های علمی و عملی و اجتماعی مشاغل مناسبی را کسب کنند.

او افزود: بحث «اشتغال» به این بستگی دارد که سنوات بعد از فارغ التحصیلی چند سال است؟ برای مثال، از نظر علمی درست نیست که اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی را بلافاصله بعد از دانش آموختگی رصد کنیم؛ بنابراین انجام این روند ۲ الی ۳ سال بعد از اینکه دانشجو درسش تمام شد می‌تواند در دستور کار قرار بگیرد.

زارع چاهوکی درباره تاثیر افزایش دانشجویان دکتر بر روند کاهش اشتغال فارغ التحصیلان گفت: برای رشته‌های تحصیلی باید شاخص‌های مناسبی داشته باشیم تا متناسب با آن‌ها ظرفیت رشته‌های مورد نیاز جامعه را مشخص کنیم، اما متاسفانه به دلایل گوناگون به خصوص مهاجرت دانشجویان کارشناسی و ارشد برای ادامه تحصیل در کشور‌های دیگر این موضوع به خوبی ساماندهی نشده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران ادامه داد: شاید یکی از دلایل اصلی اینکه ظرفیت و پذیرش دوره دکتری در ایران افزایش یافته این باشد که دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری زیاد مهاجرت می‌کنند؛ بنابراین باید جلوی خروج دانشجویان کارشناسی از کشور را بگیریم و تمایل آن‌ها را برای ادامه تحصیل در خود کشور افزایش دهیم.

زارع چاهوکی گفت: در حال حاضر تفاوت زیادی بین دانشجویان مقطع دکتری با آنچه که در کشور نیاز داریم، وجود دارد. نکته قابل توجه این است که در بحث افزایش اشتغال بیشتر به نیرو‌های کارشناس و تکنسین نیاز داریم تا دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری؛ بنابراین برای مقطع دکتری باید تنها ظرفیت موسسات آموزشی و پژوهشی محل اشتغال باشد که آن هم بسیار محدود است.

گفتنی است که طی سال‌های اخیر، اشتغال در کشـور یــک موضوع محوری و حائــز اهمیـت بــوده و ً اطلاعات دقیــق از برنامه هـای مختلفـی بــرای بهبـود آن بــه اجــرا گذاشته شــده اســت. مسـلما وضــع موجـود می توانـد ابــزار مناسبی بـرای تصمیم گیری هـا در ایــن حـوزه باشـد.

نـرخ بیـکاری کـه عبـارت اسـت از درصـد نسـبت جمعیـت بیـکار بـه جمعیـت فعـال شــاغل و بیــکار، در دهه هــای ۸۰ و ۹۰ ارائه شــده اســت. نــر خ بیــکاری وضعیــت متفاوتــی در ســال‌های مختلــف داشــته اســت. در ســال ۱۳۸۶ و ً در ســال ۱۳۸۹ افزایــش ۱۳۸۷ نــر خ بیـکاری در کشـور کاهـش چشـمگیری می یابد ولــی مجــددا ً در ســال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۷ افزایــش و در ســال ۱۳۹۸ می یابد و پـس از آن بــا شــیب نزولــی مجـددا کاهش یافتـه اســت. بـر اسـاس اطلاعات مرکـز آمار ایـران، نـرخ بیـکاری جمعیـت فار غ التحصیل یـا در حـال تحصیـل دوره هـای تحصیلی در سال ۱۳۹۷، بــرای گروه مردان و زنان در کل کشور ۳/۱۸ درص، بـرای گروه مـردان ۱/۱۳ درصد و بـرای گـروه زنـان ۷/۲۸ درصـد بـوده اسـت. از حـدود ۲/۱۳ میلیـون نفـر جمعیـت فار غ التحصیـل دوره هـای عــالی حـدود ۶/۷ میلیــون نفـر فعـال اقتصـادی بوده که از ایـن تعـداد ۲/۶ میلیـون نفـر شـاغل و ۴/۱ میلیـون نفـر بیکار هسـتند.

مانع شدن شورای عالی برای حذف کلمه غیر انتفاعی از دانشگاه‌ها

علی آهون منش رئیس اتحادیه موسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حذف کلمه غیر انتفاعی از دانشگاه‌ها اظهار کرد: طبق اساسنامه موجود اگر یک موسسه به هر دلیلی تعطیل شود یا اعضای هیئت علمی آن فوت کنند، اموال آن موسسه به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تعلق خواهد گرفت.

او افزود: این موضوع باعث می‌شود سرمایه گذاری در توسعه دانشگاه‌ها و موسسات غیر انتفاعی دچار توقف شود؛ چرا که وقتی افراد بدانند بعد از مرگشان سرمایه شان به فرزندان و یا خانواده خود نمی‌رسد، دیگر سرمایه گذاری انجام نمی‌دهند و به همین سبب توسعه دانشگاه‌های غیر انتفاعی دچار وقفه می‌شود.

آهون منش تصریح کرد: به همین علت اتحادیه موسسات و روسای دانشگاه‌های غیرانتفاعی کشور از ۴ وزیر این موضوع را درخواست کرده اند و هم اکنون ۷ سالی می‌شود که در حوزه ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی مانده و به جلو نمی‌رود.

رئیس اتحادیه موسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی ادامه داد: اگر کلمه غیر انتفاعی از روی دانشگاه‌ها برداشته شود سرمایه گذار می‌تواند بعد از مشخص شدن تکلیفش بجای توسعه زمین، ارز، مسکن، خانه و ... روی آموزش عالی سرمایه گذاری کند، اما در حال حاضر تکلیف آن‌ها مشخص نیست و به همین علت دچار ابهام در سرمایه گذاری هستند.

آهون منش بیان کرد: نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در زمان حیات مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و تمام وزرای بزرگ شریعت دینی فعال در دولت و خارج معتقد هستند که در اسلام ارث قانون ویژه دارد که اگر کسی فوت کرد اموال آن به ورثه اش خواهد رسید، در صورتی که اساسنامه با صراحت این موضوع را رد کرده و اعلام کرده که ارث به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواهد رسید.

رئیس اتحادیه موسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی گفت: اگر حذف کلمه غیر انتفاعی از روی دانشگاه محقق شود، در اینصورت ابهام برای افراد بر طرف می‌شود و می‌توانند با سرمایه گذاری فعالیت‌های خود را ادامه دهند. به صورت طبیعی و شفاهی اعلام شده که برخی از این موسسات رانت‌های دولتی گرفته اند، برای مثال وام یا زمین گرفته اند که اگر اموال آن به هیئت و موسس و صاحب وسرمایه گذاران برسد از رانت استفاده کرده اند.

او افزود: پیشنهاد داده ایم که رسیدگی به حذف کلمه غیر انتفاعی از روی دانشگاه کاملا آسان و قابل دسترسی است و اگر کسی از رانت دولتی مانند وام یا زمین استفاده کند باید قیمت آن توسط کارشناس به صورت بروز محاسبه شود.

رئیس اتحادیه موسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی اضافه کرد: وجود رانت به تنهایی نمی‌تواند مانع تصویب قانون شود، قانون گذار که شورای عالی انقلاب فرهنگی است باید پیش بینی کند تا اگر کسی از رانت استفاده کرد بر اساس کارشناسی به قیمت روز محاسبه شود و رانت از او گرفته شود، ولی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مورد هیچ دستورالعملی ندارد و مانع اصلاح اساسنامه شده است.

انتهای پیام/ 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «از رتبه ایران در جذب دانشجویان بین المللی تا مانع شدن شورای عالی برای حذف کلمه غیر انتفاعی از دانشگاه‌ها»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..