تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




وعده‌هایی که وزیر بهداشت ۴ سال وقت برای اجرای آنها دارد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در بین گزینه های مختلف تصدی وزارتخانه ها در دولت سیزدهم، دکتر بهرام عین الهی، چشم پزشک میدان دیده، بیش از سایر گزینه های وزارت، برنامه و طرح نوشت. وضعیت طرح نوشتن او برای کسب رای اعتماد به گونه ای بود که می توان گفت پاسخگویی به بیشترین مطالبه هم پس از وزرای بخش اقتصادی دولت، از او انتظار می رفت.

بزرگترین و اصلی ترین مطالبه ای که همه مردم از نظام بهداشت و درمان دارند، پایان دادن به بحران چندلایه، مزمن و نفسگیر کروناست. بحرانی که از مرگ و میر اعضای خانواده بسیاری از ایرانیان آغاز شده و تا وضعیت معیشت و درآمد مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

بحرانی دامنه دار که پیامدهای آن به مسایلی مانند نظام آموزشی، بلاتکلیفی در استخدامها، تعویق مکرر آزمونهای سراسری حرفه ای و آموزشی، افزایش نزاع و پرخاشگری در سطح جامعه و خانواده ها، بهداشت روانی افراد و همه شئون زندگی ایرانیان کشیده شده است.

علاوه بر این نظام بهداشت و درمان کشور از مسایل مزمن دیگری هم رنج می برد که ریشه در ساختار ناکارمد و طراحی اشتباه دارد. مسایلی مانند افزایش هزینه درمان در کشور و تحمیل آن به بیماران و سهم اندک و واقعی بیمه ها، ورشکستگی بیمه های حوزه درمان از جمله به گل نشستن طرح بیمه سلامت ایرانیان و همچنین کمبود دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی از جمله این مسایل هستند که دهه ها پیش قرار بوده با برنامه هایی مانند نظام ارجاع و پزشک خانواده، تک شغلی شدن پزشکان، تقویت بیمه ها از جمله سالم سازی سرمایه گذاریهای نظام بیمه ای کشور، سرمایه گذاری در حوزه تولید دارو و ملزومات پزشکی و نظایر آن حل شود ولی همچنان این مشکلات برجاست.

با وجود این همه مشکل که بعضا به نظر می رسد دست کم در کوتاه و میان مدت حل شدنی نیستند، عین الهی در زمان اخذ رای اعتماد از مجلس، وعده هایی بیان کرد که به نظر می رسد اگر دوره ۴ ساله حضور او در راس نظام سلامت کشور را به سه بازه زمانی کوتاه مدت (سال ۱۴۰۰)، میان مدت (تمام سال ۱۴۰۱) و بلندمدت (تا انتهای دوره ۴ ساله تصدی عین الهی) تقسیم کنیم، به جداول زیر خواهیم رسید.

البته باید در نظر داشت برای تحقق این وعده ها و به عمل رساندن قولهایی که عین الهی داده است، باید بخشهای اقتصادی دولت، به خصوص حوزه بودجه بندی، نظام بهداشت و درمان مردم را در اولویت کاری دولت قرار داده و در این راستا، نیاز است مجلس نیز با تصویب قوانین مورد نیاز از جمله قانون بودجه سنواتی سالهای آینده، به کمک وزارت بهداشت بشتابد.

الف) برنامه های کوتاه مدت که تا پایان سال ۱۴۰۰ قابل تحقق است:

ردیف

عنوان

زمان تقریبی تحقق

سخن وزیر

۱

بیمه درمان کرونا

از هم اکنون

باید تمام خدمات کرونا در پوشش بیمه قرار گیرد.

۲

تصمیمگیری منطقه ای برای مقابله با کرونا

از هم اکنون

در ستاد کرونا ما حتما باید از نمایندگان مجلس استفاده کنیم و نظرات مردم را دهند. باید بسیاری از اختیارات را به استانها واگذار کنیم تا خودشان تصمیم بگیرند.

۳

پزشک خانواده و نظام ارجاع

با توجه به پیشینه ۱۲ ساله طرح از هم اکنون

نظام پزشک خانواده برای ما یکی از مهمترین مسایل است. بیماریهای مزمن غیرواگیر یکی از مشکلات است. چاقی، دیابت، فشار خون، چربی را با اصلاح سبک زندگی و تغذیه باید کاهش دهیم. 
نظام ارجاع و پزشکی خانواده به ما تکلیف شده است.

۴

الکترونیک سازی اطلاعات نظام سلامت

با توجه به پیشینه ۱۵ ساله طرح از هم اکنون

باید بیمه های تکمیلی ساماندهی شود. سلامت الکترونیک باید با محوریت پرونده سلامت الکترونیک پیگیری شود. نداشتن پرونده الکترونیک مانند هواپیمایی است که رادار ندارد. 

۵

کاهش میزان دارودرمانی در نسخه های پزشکان

از هم اکنون

ما دو برابر نرم جهانی در نسخه ها دارو می نویسیم چون راهنماهای بالینی را رعایت نمی کنیم و نظارت نداریم.

۶

پیشگیری از تعارض منافع پزشکان

از هم اکنون

تعارض منافع در دو بخش قابل اصلاح است. اول تعارض منافع را با اصلاح ساختار نظام سلامت از بین ببریم. ولی به نظر می رسد مهمترین چیزی که تعارض منافع را از بین می برد نقش مدیران ارشد است.

۷

تغییر مدیران وزارت بهداشت

از هم اکنون

بنده براساس بیانیه گام دوم انقلاب، مدیرانی انقلابی، متخصص، متدین، پاکدست و فاقد هرگونه تعارض منافع را با صرف وقت کافی و روحیه همکاری با مجلس تعیین می کنم. مدیر من باید صحبت نمایندگان را گوش کند و از نصایح آنها استفاده ببرند.

۸

افزایش ظرفیت آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی

تا پیش از مهر ۱۴۰۰

توسعه کمی و کیفی آموزش پزشکی جزو برنامه های ما است. به دنبال تربیت نیروی انسانی کارامد، متعدد و حرفه ای هستیم. باید به سمت مرجعیت علمی حرکت کنیم. بنده ظرفیت پزشکی را به ۷۵۰۰ نفر رساندم که در دو سال گذشته هیچ افزایشی نداشت. درباره دانشجویان هم توجه خواهد شد.

۹

قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا از طریق قرنطینه

پاییز ۱۴۰۰

قرنطینه یا لاک داون را باید انجام دهیم. در دنیا از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد انجام می شود. ما با توجه به شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود باید لاک داون کنیم. قرنطینه نباید نمایشی باشد این که ۲ هفته تعطیل کنیم ولی میزان مرگ و میر افزایش یابد این لاک داون نیست. اگر قرار است فرد از شهر بیرون نرود نباید بیرون برود. اصناف باید کمک کنند. همه خارج از وزارت بهداشت کمک کنند تا چرخه ویروس را متوقف کنیم.

۱۰

تکمیل واکسیناسیون عمومی

بهمن ۱۴۰۰

تهیه واکسن اولویت اول ما است. باید چرخه سرمای واکسن حفظ شود و حتما باید ثبت شود. تهیه واکسن با سیاستهای ریاست جمهوری و مسئولان انجام می شود هر چه زودتر واکسن تهیه شود ما موفقتر خواهیم بود. برنامه داریم تا پایان بهمن امسال واکسیناسیون را تمام کنیم. با ظرفیت تمام دستگاه ها از امکانات همه دستگاه ها استفاده می کنیم.

۱۱

توسعه کمی و کیفی بیمه ها- بیمه رایگان برای اقشار ضعیف

پایان ۱۴۰۰

توسعه کمی و کیفی بیمه ها را دنبال می کنیم. باید بیمه پایه درمان همگانی شود. تاکید ما بر بیمه رایگان برای اقشار آسیب پذیر بر اساس ارزیابی تمکن مالی است. بسیاری از پوششهای فعلی مانند دندانپزشکی، بیمه های نوپدید باید افزایش یابد.

۱۲

تامین نیروی درمان از طریق بومی گزینی

پایان ۱۴۰۰

بومی گزینی مهمترین گزینه درباره رفع محرومیت است. می توان عزیزان متخصص را تا مدتی در منطقه محروم به کار بگیریم ولی این مدت محدود است. با بومی گزینی افرادی که در مناطق محروم هستند، مشکل حل می شود.

۱۳

اخذ سهم نظام سلامت از دریافتی یارانه ها

بودجه بندی ۱۴۰۱

در تامین هزینه سلامت نیاز به منابع مالی پایدار دارد. در هدفمندی یارانه ها باید بخشی به هزینه سلامت داده شود. در قانون مالیات بر ارزش افزوده یک درصد به ما دادند و در قانون برنامه ششم توسعه هم سهمی در نظر گرفته اند. برای بسیاری از کالاهایی که سلامت مردم را به خطر می اندازند می توان سهمی برای وزارت بهداشت در نظر گرفت. 

ب) برنامه هایی که برای سال ۱۴۰۱ قابلیت دسترسی دارند

ردیف

عنوان

زمان تقریبی تحقق

سخن وزیر

۱۴

کاهش سهم پرداخت مردم از هزینه های درمان

پایان ۱۴۰۱

کاهش سهم هزینه های مردم در نظام سلامت هدف ما است. متاسفانه علی رغم تکلیف قانونی باید هزینه سلامت به ۲۵ درصد کاهش می یافت ولی سهم مردم الان بالای ۴۰ درصد است. باید با منابع مالی پایدار باید مقدار آن کاهش یابد.

ج) برنامه هایی که برای سال ۱۴۰۲ قابلیت دسترسی دارند

ردیف

عنوان

زمان تقریبی تحقق

سخن وزیر

۱۵

بومی سازی ملزومات درمانی و دارو

پایان ۱۴۰۲

در بحث غذا، دارو و تجهیزات پزشکی با تکیه بر توان داخلی انجام شود. باید به شرکتهای دانش بنیان و فناور میدان داده شود. نظارت بر مواد غذایی و داروها افزایش یابد. در دارو، پوشش بیمه ای مهم است. بعضی از این ارقام دارویی در پوشش نیست ما باید پوشش بیمه را افزایش دهیم.

۱۶

افزایش سهم طب سنتی ایرانی در درمان

پایان ۱۴۰۲

بازشناسی، تدوین، توسعه و نهادینه سازی طب سنتی و ایرانی با رویکردی عالمانه باید انجام گیرد. استانداردسازی و روزامد کردن طب سنتی باید انجام گیرد. ما از عزیزان در وزارت جهاد کشاورزی خواهش می کنیم کشت گیاهان دارویی که در مملکت ما غنی است، باید کمک شود تا خودکفایی ایجاد کنیم. تعامل بین طب سنتی و نوین باید انجام شود.

۱۷

تبادلات علمی و افزایش پژوهشهای کاربردی

پایان ۱۴۰۲

پژوهشهای کاربردی باید ایجاد کنیم که به درد مردم بخورد. درباره گردشگری سلامت باید انجام شود. تبادل استاد و دانشجو که دانشجوی خارجی بگیریم و از استادان خارجی استفاده کنیم جزو برنامه های ماست.

۱۸

پیگیری سیاستهای افزایش جمعیت

پایان ۱۴۰۲

در سیاستهای جمعیتی قسمتی که وزارت بهداشت است را از صمیم قلب انجام می دهیم. افراد نابارور در مراکز درمان ناباروری به صورت رایگان خدمات می دهد. زایمان طبیعی و بهداشت باروری حمایت می شود. 

بیشتر بخوانید:

وزیر پیشنهادی: تا آخر بهمن همه واکسیناسیون می شوند

مخالفان و موافقان عین الهی در مجلس چه گفتند

د) برنامه هایی که تا انتهای دولت سیزدهم قابلیت دسترسی دارند

ردیف

عنوان

زمان تقریبی تحقق

سخن وزیر

۱۹

رفع تعبیض آموزشی

پایان ۱۴۰۳

نیازمند عدالت آموزشی هستیم و نداشتن تبعیض مهم است. با توسعه زیرساختهای آموزشی، ظرفیتهای هم بالا می رود. در یک منطقه بسیار محروم دانشگاه ایجاد کردیم و دختران دانش آموز آن منطقه در کشور اول شدند. اسم نمی برم ولی هیچ کس انتظار نداشت. آنها امید برای درس خواندن پیدا کردند. 

۴٧۲۳۱




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «وعده‌هایی که وزیر بهداشت ۴ سال وقت برای اجرای آنها دارد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..