تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کمبود گاز جبران می‌شود؟

مصرف گاز ما بسیار بالاست؛ البته این تقصیر مردم نیست، باید سیاست‌هایی اتخاد می‌شد تا مردم از گاز کمتری مصرف کنند. مساله این است که یک شهروند عادی امکان استفاده از بخاری کم مصرف ندارد یا نمی‌تواند از تاسیساتی که مصرف را بهینه می‌کند، استفاده کند.

ایران با وجود در اختیار داشتن منابع زیاد انرژی، تابستان‌ها با قطعی برق مواجه می‌شود و زمستان‌ها از تامین گاز باز می‌ماند؛ مرتضی بهروزی فرد، کارشناس اقتصاد انرژی می‌گوید: با نزدیک شدن ۶ ماه سرد سال ناچاریم گاز وارد کنیم و در نیروگاه‌ها گاز مایع بسوزانیم.

بعد از سریال طولانی خاموشی‌ها در تابستان، حالا زمزمه‌های کمبود گاز در دومین کشوری که ذخایر گازی جهان را در اختیار دارد جدی شده است، اما چگونه می‌توان از این بحران عبور کرد؟ مرتضی بهروزی فرد، کارشناس اقتصاد انرژی در همین باره می‌گوید: جایگزین کردن سوخت تنها راهکار کوتاه مدت ماست.

بهروزی فرد ادامه می‌دهد: تنها راهکاری که در کوتاه‌مدت می‌توان انجام داد، استفاده از سوخت مایع در نیروگاه‌ها در زمان اوج مصرف گاز است. او همچنین پیشنهاد می‌دهد: راهکار دیگر که کمتر کاربردی است واردات گاز از ترکمنستان است که البته حجم واردات ما کم است.

اوجی، وزیر نفت دولت سیزدهم هم روز سه‌شنبه، ۲۲ شهریور ماه برای تسریع روند تجارت گاز با ترکمنستان به این کشور سفر کرده بود. بنا بر اخبار واصله، اوجی قصد داشت با این سفر، مذاکرات نهایی را انجام دهد.

بهروزی‌فرد می‌افزاید: با توجه به شرایط تحریم و امکاناتی که در اختیار وزارت نفت بوده است، توسعه برخی از حوزه‌های گازی ما با مشکل مواجه شده است و نتوانستیم با توجه به میزان بالای ذخایرمان، افزایش تولید داشته باشیم.

برخی از کارشناسان معتقدند ما با لوله‌کشی گاز در تمام کشور، ضرر بزرگی به این صنعت زده‌ایم و می‌توانستیم در برخی از استان‌ها از منابع دیگری مانند ذغال سنگ استفاده کنیم. بهروزی فرد تحلیل می‌کند: در راستای سیاست جایگزینی فرآورده‌های مایع با گاز مایع، تمام نیروگاه‌ها با گاز کار می‌کنند و به جز این، تقریبا ۹۰ درصد مشترکان خانگی در ایران هم از گاز استفاده می‌کنند.

او مصرف گاز بالا در ایران را این گونه توجیه می‌کند: مصرف گاز ما بسیار بالاست؛ البته این تقصیر مردم نیست، باید سیاست‌هایی اتخاد می‌شد تا مردم از گاز کمتری مصرف کنند. مساله این است که یک شهروند عادی امکان استفاده از بخاری کم مصرف ندارد یا نمی‌تواند از تاسیساتی که مصرف را بهینه می‌کند، استفاده کند.

بهروزی فرد یادآوری می‌کند: با توجه به امکانات کم حتی نتوانسته‌ایم بخش مازاد گاز را در ۶ ماه اول سال، ذخیره کنیم تا در ۶ ماه دوم سال که پیک مصرف گاز است، از آن استفاده کنیم.

همه این عوامل موجب شده تا ما در اوج زمستان که بخش عمده گاز در بخش خانگی مصرف می‌شود نه صنعت، دچار کمبود شده و مجبور شویم نیروگاه‌ها و صنعت خود را از صف مصرف خارج کنیم یا از سوخت مایع برای آن‌ها استفاده کنیم.

منبع: تجارت نیوز




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کمبود گاز جبران می‌شود؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..