تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




پوشش زنده پرتاب نخستین سفر فضایی کاملا خصوصی اسپیس ایکس [۰۴:۳۲ بامداد پنجشنبه]

پنجشنبه صبح به وقت ایران قرار است چهار فضانورد غیرحرفه‌ای سوار بر فضاپیمای اسپیس ایکس به فضا پرتاب شوند. جرد آیزاکمن، کارآفرین میلیاردر و خیّر، سال گذشته کل ظرفیت کپسول دراگون را رزرو و سه شخص عادی را برای همراهی با خود انتخاب کرد. پرتاب فردا صبح نخستین مأموریت کاملا خصوصی به مدار زمین خواهد بود.

هدف مأموریت پیش‌ رو با نام اینسپریشن ۴ (به‌معنای ۴ الهام‌بخش)، جمع‌آوری اعانه چندمیلیون‌دلاری برای بیمارستان اطفال سنت‌جود است. همچنین، نخستین پرواز کاملا خصوصی اسپیس ایکس می‌خواهد مردم روی زمین را متقاعد کند که فضا همواره عرصه‌ای اختصاصی برای مقام‌های دولتی و ابرثروتمندان نخواهد بود. هم‌سفران آیزاکمن عبارت‌اند از: هیلی آرسینو (نجات‌یافته از سرطان و دستیار پزشک در بیمارستان سنت‌جود) و شان پراکتر (استاد زمین‌شناسی و کاندید سابق فضانوردی ناسا) و کریستوفر سمبروسکی (مهندس داده در لاکهید مارتین).

خدمه اینسپریشن ۴ قرار است چهارشنبه ساعت ۲۰:۰۲ به وقت محلی (۰۴:۳۲ بامداد پنجشنبه به وقت ایران)، برفراز موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس و درون همان کپسولی پرتاب شوند که تقریبا یک سال پیش، خدمه‌ای چهارنفره از فضانوردان ناسا را به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) حمل کرد. مقصد مأموریت فردا تقریبا ۱۲۸ کیلومتر بالاتر از ISS است. در مدار، خدمه ازطریق دو پنجره و گنبد شیشه‌ای جدیدی که برفراز کپسول نصب شده، زمین را تماشا خواهند کرد. فضانوردان سه روز پس از پرتاب به جوّ زمین بازخواهند گشت و بسته به وضعیت هوای فلوریدا، در اقیانوس اطلس فرود خواهند آمد.

آیزاکمن خلبان آموزش‌دیده و بنیان‌گذار شرکت پردازش پرداخت شیفت‌ ۴ پیمنتس و فرمانده پرواز است. او برای این پرواز می‌خواست خدمه‌ای متنوع از مسافران غیرمیلیاردر را انتخاب کند. آیزاکمن هزینه هر چهار صندلی کرو دراگون را پرداخت و صدمیلیون دلار نخست از مجموع دویست‌میلیون دلار کمک مالی برای بیمارستان سنت‌جود را اعطا کرد. سنت‌جود بیمارستان و مرکز پژوهشی غیرانتفاعی در ممفیس تنسی است که خدمات رایگان به کودکان مبتلا به سرطان ارائه می‌دهد. آیزاکمن دو صندلی برای سنت‌جود رزرو کرد که یکی به برنده کارزار جمع‌آوری اعانه و دیگری نصیب هیلی آرسینو تعلق گرفت. آرسینو دستیار پزشک در سنت‌جود است و به‌عنوان پزشک مأموریت خدمت خواهد کرد.

هیلی آرسینو که در کودکی از سرطان نجات یافت، به نخستین فرد دارای عضو مصنوعی بدن تبدیل خواهد شد که به فضا سفر می‌کند. در بخشی از پای چپ او که در دوران کودکی تومور سرطانی داشت، میله‌های فلزی قرار گرفته است. کریستوفر سمبروسکی، مهندس لاکهید مارتین، صاحب بلیت رزروشده برای شرکت‌کننده برنده کارزار جمع‌آوری اعانه سنت‌جود است. دراصل، یکی از دوستان سمبروسکی برنده این کارزار شد؛ اما ازآنجاکه نمی‌توانست به فضا سفر کند، بلیتش را به او داد.

خدمه ماموریت اینسپریشن ۴

جرد آیزاکمن، شان پراکتر، هیلی آرسینو و کریستوفر سمبروسکی.

صندلی چهارم برای شان پراکتر برنده رقابتی است که به میزبانی شرکت متعلق به آیزاکمن برگزار شد. شرکت‌کنندگان این مسابقه باید ویدئویی کوتاه از خودشان می‌ساختند و در آن دلیل تمایلشان برای رفتن به فضا را شرح می‌دادند. پراکتر ۵۱ ساله زمین‌شناسی را در کالج منطقه‌ای در فینیکس آریزونا آموخت و چهارمین زن سیاه‌پوست و نخستین فرد اهل گوآم خواهد بود که به فضا سفر می‌کند. سال ۲۰۰۹، او به‌عنوان یکی از ۹ فینالیست در فرایند انتخاب طولانی‌مدت و دشوار فضانوردان ناسا نزدیک بود به یکی از فضانوردان این سازمان تبدیل شود.

خدمه از ماه مارس، تقریبا هفت ماه پیش از پرتاب در حال دیدن آموزش بوده‌اند. آموزش‌ها شامل تمرینات در دستگاه مرکزگریز به‌منظور عادت‌کردن به فشار چندین برابری جی هنگام برخاست موشک، تجربه ریزگرانش در هواپیمای Zero-G و هفته‌ها تمرین در مقر اسپیس ایکس در هاوثورن کالیفرنیا با هدف آشنایی با کرو دراگون بود. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، اینسپریشن ۴ نخستین مأموریت کاملا خصوصی را برای اسپیس ایکس رقم خواهد زد. پنجره پرتاب پنج‌ساعته از ساعت ۴:۳۲ گشوده خواهد شد و شما مخاطبان زومیت می‌توانید پوشش زنده رویداد پرتاب اینسپریشن ۴ را از یک ساعت قبل در همین صفحه تماشا کنید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «پوشش زنده پرتاب نخستین سفر فضایی کاملا خصوصی اسپیس ایکس [۰۴:۳۲ بامداد پنجشنبه]»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..