تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ضرورت مراقبت از روابط دوستانه تهران - باکو

آقای الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان جزو نخستین سران کشورهای همسایه بود که انتخاب آقای رئیسی به مقام ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت و رئیس مجلس ملی آذربایجان را برای شرکت در مراسم تحلیف به ایران اعزام نمود. آقای الهام علی اف همچنین در پیام تبریک خود به آقای رئیسی ضمن اشاره به اشتراکات تاریخی، فرهنگی و دینی دو کشور، سطح روابط را استراتژیک خواند و گفت: فعالیت کمیسیون مشترک و سفرهای متقابل در افزایش سطح روابط دو کشور نقش بسیار مهمی دارد. در این پیام پس از اشاره به آزادسازی اراضی تاریخی و ابدی جمهوری آذربایجان و احیای مرزهای بین دو کشور، گفته شد: وضعیت پیش آمده جدید برای توسعه همکاری‌ها ی فیمابین و منطقه‌ای، ظرفیت‌های جدیدی را فراهم آورده است.

در پیام تشکر حجت الاسلام والمسلمین آقای رئیسی به علی اف نیز آمده است: «اینجانب بر این باورم، متناسب با بازگشت حاکمیت جمهوری آذربایجان بر اراضی اشغالی و احیای مرزهای مشترک دو کشور، شایسته است فرصت‌های جدید را مغتنم شمرده و با تشریک مساعی سطح همکاری‌ها را ارتقا بخشیده و ثبات و امنیت منطقه را تحکیم بخشیم.»
جیحون بایرام اف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان هم از اولین وزرائی بود که در تماس تلفنی با دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، اخذ رای اعتماد و آغاز به کار ایشان را تبریک گفت. وی در این تماس تلفنی بر گسترش همکاریهای فیمابین در همه ابعاد تاکید و خواستار مشارکت هرچه بیشتر ایران در بازسازی مناطق آزاد شده و همچنین همکاریها در حوزه ترانزیت گردید. آقای امیر عبداللهیان نیز آمادگی کشورمان برای مشارکت در بازسازی مناطق آزاد شده در این کشور را مورد تاکید قرار داد.
تغییر دولت در ایران در رسانه ها و افکار عمومی جمهوری آذربایجان نیز با واکنش های مثبت روبرو بوده و آن گونه که از فحوای مقالات رسانه ها و گفتار صاحبنظران آذری استنباط می شود، اولویت‎‎های سیاست خارجی دولت سیزدهم، یعنی بهره گیری از ظرفیت‎‎های تعامل با کشور‎های همسایه بخصوص در زمینه‎‎های اقتصادی و حضور مؤثر در عرصه منطقه‎ برای تقویت ثبات و امنیت، مورد استقبال آنان قرار گرفته است.

در مجموع سیاست های اعلام شده دولت جدید ایران، ایجاد تحول در رویکرد سیاست خارجی ایران نسبت به جمهوری آذربایجان را ممکن ساخته و می توان به اقداماتی از قبیل تکمیل ساخت خط ریلی رشت- آستارا، تقویت همکاری های بانکی، همکاری در دریای خزر بخصوص در حوزه انرژی و پیشرفت مناسبات بازرگانی امیدوار بود.
در عین حال برخی بازیگران فرامنطقه ای، قومگرایان  و رسانه های همسو با آنان، در هفته های اخیر، تلاش هایی برای ایجاد سوء تفاهم میان دو ملت با هدف تضعیف مناسبات دو کشور انجام داده اند. متاسفانه گاهی برخی از رسانه های جمهوری آذربایجان که تعداد آنها زیاد هم نیست، در مسیر این بازی قرار گرفته و با نشر اخبار غیرمستند، در زمین دشمنان روابط، بازی کرده اند.

موضوع حضور کامیون های ایرانی در منطقه قره باغ که مکررا از سوی مقامات ایرانی تکذیب شده، یکی از ترفندهای این رسانه ها برای تضعیف مناسبات فیمابین است. اکثر استنادات این اخبار تکراری، به مطالب منتشر شده در فضای مجازی است که فاقد اعتبار بوده و ارزش خبری ندارد. به عبارت دیگر، استناد به کانال های غیر رسمی و غیر دولتی و تبلیغات علیه روابط دو کشور، عمدتا از سوی بدخواهان روابط مطرح می شود و به نفع مناسبات رو به رشد دو کشور نیست.
مواضع جمهوری اسلامی ایران در موضوع قره باغ و بخصوص بیانات رهبر معظم انقلاب در این زمینه، کاملا اصولی و منطبق بر موازین بین المللی و در حمایت از تمامیت ارضی جمهور آذربایجان و غیرقابل تغییر بوده و نشانگر اراده ایران برای توسعه روابط دو کشور است.
انتظار است دولت دوست و برادر، یعنی جمهوری آذربایجان، نظارت خود را بر رسانه های کشور افزایش داده و طرفین با مراقبت از روابط دوستانه فیمابین، از ایجاد هرگونه خدشه و خلل در مناسبات راهبردی، ممانعت نمایند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ضرورت مراقبت از روابط دوستانه تهران - باکو»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..