تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




احتمال ابتلای چاق‌&#1607

سلامت نیوز: عضو فدراسیون چاقی و متابولیک ایران گفت: احتمال ابتلای افراد چاق به نوع شدید بیماری کرونا بالا است؛ چراکه این افراد معمولا به بیماری‌های فشارخون بالا، دیابت و تنگی نفس دچار هستند. بنابراین در شرایط اپیدمی کرونا باید بیشتر مراقب باشند و در صورت امکان درصدد کاهش وزن خود برآیند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر پدرام طالبیان، فلوشیپ فوق تخصصی جراحی لاپاراسکوپی در گفت و گو با ایرنا توضیح داد: ۷۰ درصد ایرانی ها یا چاق اند یا اضافه وزن دارند. یعنی از هر سه نفر ایرانی دو نفر دچار اضافه وزن و حدود پنج درصد کل افراد جامعه دچار چاقی مرضی هستند.

وی تاکید کرد: به افرادی چاق اطلاق می شود که بی ام آی (BMI) یا شاخص توده بدنی آنها بالای ۳۰ است. یعنی وزن بیمار را بر اساس کیلوگرم دو بار تقسیم بر قد بر اساس متر می کنیم و به عددی که از این فرمول به دست می آید، بی ام آی گفته می شود.

طالبیان ادامه داد: این افراد ممکن است به بیماری های مرتبط با چاقی مثل فشار خون بالا، چربی خون بالا، مشکلات تنفسی و آسم و... دچار شوند و بر اساس مقالات علمی ثابت شده افرادی که بی ام ای بالای ۳۰ دارند، احتمال ابتلایشان به بیماری کرونا یا فرم شدیدتر این بیماری و در مواقعی مرگ بیشتر می شود.

وی اظهار داشت: برخی تصور می کنند افراد چاق تغذیه مناسب دارند و کمبود ریزمغذی ها و ویتامین ها در این افراد دیده نمی شود. در حالی که این تصور کاملا اشتباه است؛ چراکه این افراد اغلب فست فود و مواد غذایی پرکالری با ارزش غذایی پایین دریافت می کنند و همچنین از سبزیجات و میوه ها به میزان کمتر استفاده می کنند. در نتیجه خیلی از بیمارانی که چاق هستند، دچار کمبود ویتامین دی، آهن، زینک، روی و پروتئین هستند و تمام این موارد باعث ضعف سیستم ایمنی فرد می شود.

طالبیان اعلام کرد: واقعیت این است که افراد چاق با مجموعه ای از مشکلات دست و پنجه نرم می کنند. از بیماری های جسمی تا مشکلات روانشناختی. این درحالی است که عموم مردم فکر می کنند افراد چاق اراده نداشته یا دوست ندارند وزن خود را پایین بیاورند اما باید بدانیم چاقی یک بیماری است.

این پزشک متخصص اظهار داشت: چاقی به سه درجه تقسیم بندی می شود اگر بی ام آی فرد بین ۳۰ تا ۳۵ باشد، چاقی درجه یک، اگر بی ام آی بین ۳۵ تا ۴۰ باشد، فرد دچار چاقی درجه دو و بی ام آی بالای ۴۰ را چاقی درجه ۳ یا چاقی مرضی می گوییم.

فوق تخصص جراحی لاپاراسکوپی، متابولیک و چاقی تاکید کرد: در بسیاری از موارد افراد چاق نیاز به کمک متخصص تغذیه، روانشناس و... دارند. چراکه خیلی از این افراد دچار پرخوری عصبی و افسردگی هستند، خوابشان منظم نیست و از طرفی واکنش خوبی در جامعه به خاطر چاقی شان نمی گیرند.

عضو فدارسیون چاقی و متابولیک بیان کرد: در نتیجه یک متخصص تغذیه می تواند برنامه تغذیه و ورزشی مدونی را در اختیار این افراد بگذارد و متخصص روانشناسی کمک کند مشکلات مربوط به سلامت روان این افراد مثل وسواس، افسردگی، اضطراب که از عوامل پرخوری عصبی است، حل شود. حتی در مواقعی مساله چاقی باعث مشکلات زناشویی می شود چراکه چاقی عامل ناباروری نیز هست.

طالبیان کاهش وزن را مهم ترین عامل پیشگیری افراد چاق به انواع بیماری دانست و افزود: لازم است افراد چاق در اولین قدم سعی کنند وعده های غذایی شان را سر زمان خودش میل کنند. چراکه یکی از علت های چاقی تغذیه نامنظم است. بنابراین بهترین زمان صرف صبحانه بین ساعت ۷ تا ۸:۳۰ صبح است و افراد نباید پس از ساعت ۱۰ صبح صبحانه میل کنند. ضمن اینکه بهتر است بین صبحانه و ناهار چهار ساعت فاصله زمانی باشد.

وی اضافه کرد: بهترین زمان صرف ناهار ساعت ۱۲ تا ۱:۳۰ ظهر است و افراد نباید پس از ساعت ۴ ناهار میل کنند و بهترین زمان صرف شام ساعت ۷ تا ۸:۳۰ شب است. بهتر است دو سه ساعت قبل از خواب چیزی نخورند و در صورت نیاز مایعات مصرف شود و حتما ۲ ساعت فاصله باشه بین شام و خوابیدن در نظر بگیرند. این درحالی است که افراد می توانند برای خود میان وعده تعریف کنند. میان وعده باید مواد کم کالری و مفید باشد. مثل میوه و سالاد و سبزیجات. این باعث می شود حجم وعده های غذایی بیشتر اما افراد میل کمتری برای مصرف غذا داشته باشند.

این متخصص جراحی عمومی اظهار داشت: مورد بعدی کالری شماری است. افراد چاق در انجام رژیم خود سعی کنند کالری روزانه خود را بر اساس وزن ایده آل آنها محاسبه و شمارش کنند. ضمن اینکه از مصرف مواد غذایی پرکالری که ارزش غذایی ندارند مثل چیپس، پفک، فست فود، نوشابه و... پرهیز کرده یا مصرف آن را به حداقل میزان ممکن برسانند.

طالبیان با بیان اینکه رژیم غذایی باید همراه با ورزش باشد تصریح کرد: داشتن یک برنامه ورزشی منظم حتی اگر روزی ۲۰ دقیقه باشد بسیار مهم است. ضمن اینکه ورزش هوازی و بی هوازی باید در کنار هم انجام شود تا کاهش وزن همراه با تناسب اندام باشد. این دو در کنار هم باعث افزایش کالری سوزی و فرم دهی بهتر بدن می شود.
عضو فدارسیون چاقی و متابولیک تاکید کرد: خوشبختانه امروزه دسترسی به برنامه های ورزشی راحت و بدون هزینه است و افراد با جست و جوی این برنامه ها در فضای مجازی حتی می توانند در خانه تمرین انجام بدهند.

وی ادامه داد: اما گاهی در خصوص بعضی از بیماران مبتلا به چاقی این روش ها جواب نمی دهد و بیمار احتیاج به جراحی در کنار رژیم و تغذیه دارد.

طالبیان تصریح کرد: در افراد چاق آپنه خواب یا وقفه تنفسی در خواب وجود دارد. یعنی فرد چاق در حالت درازکش و خوابیده ممکن است به طور ناگهانی تنفسش قطع شود که این قطع تنفس می تواند در حد یک ثانیه یا در مواردی آنقدر به طول انجامد که فرد دچار خفگی در خواب شود. پس چاقی را نباید شوخی گرفت و برای کاهش وزن باید از همین امروز اقدام کنند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «احتمال ابتلای چاق‌&#1607»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..