تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




6 دلیل برای اینکه فراری موندیال لایق این همه نفرت نیست

طی این سال‌ها شاهد ابراز نفرت زیادی نسبت به فراری موندیال بوده‌ایم، تا جایی که این مدل تقریباً در همه لیست‌های بدترین فراری‌های دنیا قرار می‌گیرد. اما آیا موندیال لایق این همه تنفر است؟

موندیال در سال ۱۹۸۰ معرفی شد و به خاطر اینکه قدرت خیلی کمتری از سایر فراری‌های آن دوران داشت مورد انتقاد قرار گرفت. عده زیادی از ظاهر ساده و گران‌تر بودن آن نسبت به 308 GTB شاکی بودند. اگرچه فراری خیلی زود وارد عمل شد و برخی از مشکلات آن را رفع کرد، اما موندیال تاکنون به سیبل بدخواهان فراری تبدیل شده است.

موندیال برای دوران خودش خیلی بد نبود

فراری موندیال اغلب با نسل دوم فورد موستانگ مقایسه می‌شود. مشتاقان خودروهای پونی به دلیل کُند و زشت بودن موستانگ نسل دوم از آن متنفر هستند، اما اغلب فراموش می‌کنند که برای دوران خودش خیلی بد نبود. این قضیه برای موندیال هم صدق می‌کند، که در زمانی عرضه شد که فراری باید با استانداردهای آلودگی و ایمنی سخت‌گیرانه دست و پنجه نرم می‌کرد. این دو مورد تأثیر زیادی روی ظاهر و قدرت خودرو گذاشتند.

موندیال با یک موتور ۳ لیتری V8 عرضه شد که توان ۲۱۴ اسب بخار تولید می‌کرد. با توجه به اینکه فراری‌های پس از دهه ۱۹۶۰ بیش از ۳۰۰ اسب‌ بخار قدرت داشتند، این اصلاً قابل قبول نبود، حتی با وجود اینکه قدرت موندیال فقط کمی کمتر از 308 GTB با توان ۲۳۷ اسب بخار بود. نکته جالب توجه اینکه موندیال حتی ضعیف‌ترین فراری آن دوران هم نبود. 208 GTB نیز که در سال ۱۹۸۰ معرفی شد، یک موتور ۲ لیتری V8 با توان ۱۵۳ اسب ‌بخار داشت.

موندیال

موندیال تقریباً با رقبای ایتالیایی خود هم‌سطح بود. لامبورگینی اوراکو که تولیدش در سال ۱۹۷۹ متوقف شد، یک موتور ۳ لیتری V8 با توان ۲۴۷ اسب بخار داشت. مازراتی مراک SS با موتور V6 نیز توان ۲۱۷ اسب بخار تولید می‌کرد. پورشه ۹۱۱ غیرتوربو از اوایل دهه ۱۹۸۰ با توان ۲۰۱ اسب‌ بخار نیز از موندیال قوی‌تر نبود.

موندیال به عنوان یک ابرخودرو رکوردشکن طراحی نشده بود

بسیاری از این انتقاد می‌کنند که موندیال به اندازه سایر فراری‌ها با موتور تنفس طبیعی دهه ۱۹۸۰ قدرتمند و سریع نیست. اما اصلاً قرار نبود این طور باشد. این شرکت مستقر در مارانلو موندیال را به عنوان یک GT پایین‌رده با ابعاد بزرگتر طراحی کرد تا جا برای سرنشینان عقب هم داشته باشد.

موندیال

در نتیجه موندیال سنگین‌تر از خودروهای اسپورت دونفره این شرکت بود و قیمت کمترش به این معنا بود که نمی‌توانست از موتور V12 استفاده شده در 400i بهره ببرد. اما یک GT خوب و مناسب بود که راحتی بیشتری نسبت به خودروهای دونفره با موتور V8 ارائه می‌داد.

نسخه کروکی کاملاً منحصر به فرد است

زمانی که تولید موندیال در سال ۱۹۹۳ متوقف شد، به عنوان آخرین خودروی موتور-وسط ۲+۲ فراری به تاریخ پیوست. در حالی که این چیدمان در دهه ۱۹۷۰ توسط 308 GT4 معرفی شده بود، فراری همچنین یک نسخه کروکی از موندیال ساخت.

موندیال ۳.۲ و t واقعاً خوب بودند

شاید موندیال ۸ اصلی ضعیف و کُند بود، اما فراری فوراً نسبت به نقدهای منفی واکنش نشان داد و پیشرانه را ارتقا بخشید. در سال ۱۹۸۲، نسخه Quattrovalvole با یک موتور V8 با توان ۲۴۰ اسب ‌بخار عرضه شد.

سپس نسخه ۳.۲ با یک موتور ۳.۲ لیتری V8 با توان ۲۶۶ اسب بخار در سال ۱۹۸۵ و نسخه t با یک موتور ۳.۴ لیتری با توان ۳۰۰ اسب بخار در سال ۱۹۸۸ عرضه شدند.

در نتیجه، شتاب ۰ تا ۹۷ کیلومتر در ساعت موندیال از ۸.۲ ثانیه در سال ۱۹۸۱ به ۶.۵ ثانیه در سال ۱۹۹۲ ارتقا پیدا کرد.

موندیال فروش موفقیت‌آمیزی داشت

موندیال هم مانند نسل دوم موستانگ مورد نفرت عده زیادی قرار گرفت، اما مشتریان جدیدی را برای برند به ارمغان آورد. در ۱۳ سال حضور موندیال در بازار، ۶،۱۴۹ نسخه از آن به فروش رسید که موندیال را به یکی از پرفروش‌ترین فراری‌ها در تاریخ تبدیل کرد. نسخه کروکی نقش زیادی در این موفقیت داشت و طی سال‌های ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۳ تقریباً ۲۵۰۰ نسخه از آن به فروش رسیدند.

این در حالی است که فقط ۲،۸۲۶ نسخه از مدل قبلی آن یعنی 308 GT4 طی سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۸۰ ساخته شده بود.

موندیال یک خودرو کلاسیک مقرون ‌به‌ صرفه بود

بیشتر خودروهای کلاسیک فراری بیش از حد گران‌قیمت هستند و امروزه مدل‌های دهه‌ ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ این شرکت با قیمت‌هایی بیش از ۵۰۰ هزار دلار به فروش می‌رسند. حتی بسیاری از آن‌ها میلیون‌ها دلار قیمت دارند. برخی دیگر از فراری‌های دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ ارزان‌تر هستند، اما هیچ کدام به اندازه موندیال مقرون ‌به ‌صرفه نیستند. دلیل این ارزان بودن همان انتقادات و دید منفی است که طی این سال‌ها نسبت به موندیال شکل گرفته است.

مثلاً می‌توان یک موندیال با وضعیت خوب را با قیمت ۲۳ هزار دلار خرید، در حالی که یک نسخه با وضعیت عالی ۳۵ هزار دلار قیمت دارد. نسخه Quattrovalvole فقط کمی گران‌تر از این است.

موندیال

موندیال t گران‌ترین آن‌هاست و یک نسخه از آن در وضعیت خوب به قیمت ۳۴ هزار دلار به فروش می‌رسد. یک نسخه از این مدل با وضعیت عالی ۵۰ هزار دلار قیمت دارد.

شاید عده زیادی شما را به خاطر رانندگی با کندترین فراری از دهه ۱۹۸۰ مسخره ‌کنند، اما به هر حال این خودرو هم دارای نشان اسب خرامان است و نقاط قوتی دارد تا با آن‌ها فخرفروشی کنید. اگر در خرید این مدل شک دارید، به یاد بیاورید که شتاب ۰ تا ۹۷ کیلومتر در ساعت موندیال t فقط ۱ ثانیه کُندتر از نسخه بیست و پنجمین سالگرد لامبورگینی کونتاش بود.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «6 دلیل برای اینکه فراری موندیال لایق این همه نفرت نیست»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..