تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تاکید مکرون به لزوم داشتن قدرت هسته‌ای در فرانسه

آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از خبرگزاری فرانسه، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد تصمیمی که در زمان ژنرال دوگل برای مجهز شدن فرانسه به قدرت هسته‌ای و بازدارندگی گرفته شد، انتخابی قوی و مفید برای کشور بود

رئیس جمهور فرانسه سه شنبه (چهارشنبه صبح به وقت پاریس) در پاپیت مرکز مجمع الجزایر پلینزی (از سرزمین‌های ماورابحار فرانسه) اعلام کرد: فرانسه بابت آزمایش‌های هسته‌ای که به مدت ۳۰ سال در فاصله سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۹۶ در اقیانوس آرام انجام داد به پلینزی فرانسه «بدهکار» است. من می‌پذیرم که فرانسه یک قدرت مجهز (به سلاح هسته ای) است.

او گفت: من فکر می‌کنم که تصمیمی که در زمان ژنرال دوگل برای مجهز شدن فرانسه به قدرت هسته‌ای و بازدارندگی گرفته شد، انتخابی قوی و مفید برای کشور بود که امروز به درد ما می‌خورد. من این را به عنوان رئیس جمهور فرانسه به شما می‌گویم و فکر می‌کنم که برای پلینزی فرانسه نیز مفید بود. برای مجهز شدن به چنین قدرتی لازم بود آزمایش‌هایی انجام شود که ابتدا در الجزایر انجام شد و بعد در پلینزی فرانسه.

رئیس جمهور فرانسه در آخرین روز از سفرش به این مجمع الجزایر گفت: ملت به پلینزی فرانسه بدهکار است. این بدهی بابت این آزمایش هاست به ویژه آزمایش‌هایی که در فاصله سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۴ انجام شد و قطعا نمی‌توانیم بگوییم که این آزمایش‌ها پاک بودند.»

مکرون اما از کلمه «عذرخواهی» که انجمن‌های قربانیان این آزمایش‌ها خواستار آن بودند، استفاده نکرد.

او افزود: «من فکر می‌کنم واقعیت دارد که ما احتمالا همین آزمایش‌ها را در کرس یا در بروتاین انجام دادیم.»

رئیس جمهور فرانسه درباره غرامت ها تصریح کرد که از زمان انتخاب او در سال ۲۰۱۷، ۱۱ پرونده نهایی شده بودند و پس از آن تکلیف ۱۸۷ پرونده مشخص شده است.این پیشرفتی قابل توجه، اما ناکافی است.

فرانسه، پس از ۱۷ آزمایش هسته‌ای در صحرا سال ۱۹۶۶ میدان مشق خود را به پلینزی فرانسه، در جزایر مرجانی مورئورآ Mururoa و فانگاتوفا Fangataufa منتقل کرد. این کشور به مدت ۳۰ سال در این دو جزیره ۱۹۳ آزمایش جدید انجام داد که ابتدا هوایی بودند و بعد زیر زمینی شدند. آخرین آزمایش ۲۷ ژانویه ۱۹۹۶ پس از تصمیم ژاک شیراک به از سرگیری آزمایش‌ها با وجود تصمیم سه سال پیش به تعلیق آن‌ها از سوی فرانسوا میتران سلف او، انجام شد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تاکید مکرون به لزوم داشتن قدرت هسته‌ای در فرانسه»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..