تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سال 99 بیش از 18 هزار زندانی مشمول عفو شدند/بررسی 8 هزار پرونده در سال جاری

به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری تسنیم، مظفری رئیس جدید دیوان عدالت اداری با تبریک ایام دهه امامت و ولایت و تشکر از حسن اعتماد ریاست قوه قضائیه گفت: در این مسیر سخت و دشوار پیش‌رو با اعتماد به فضل الهی و حمایت‌های بزرگواران و همکاری‌هایی که دوستان در مجموعه دیوان عدالت اداری خواهند داشت، امیدواریم اهداف بلند نظام اسلامی و چشم‌انداز قوه قضائیه در سند تحول قضایی را محقق سازیم. بسترهای اولیه برای این امر فراهم شده و بر اساس برنامه‌های موجود و به‌روز کردن برخی برنامه‌های قبلی به دنبال آن خواهیم بود که بتوانیم دیوان عدالت اداری در خور شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی که در آن حقوق اشخاص مورد توجه قرار بگیرد فعالیت کند.

وی در ادامه در خصوص اقدامات معاونت قضائی که تصدی آن را از ابتدای سال 1399 به عهده داشت، گفت: معاونت قضائی یکی از بازوان مشورتی ریاست قوه قضائیه در حوزه کارشناسی در بخش‌های مختلف است. یکی از آنها مربوط به موضوعات قضائی صرف ماده 477 و در حوزه استیذان و نیز پرونده‌های عفوهای موردی است که اقدامات خوب قضائی در حال رخ دادن است. در این معاونت صرفاً کار علمی و قضائی صورت می‌گیرد.

وی افزود: پیش از مسئولیت من در سال 99 اتفاقات خوبی در معاونت قضائی قوه‌ قضائیه و در زمان مسئولیت مرحوم خلفی صورت گرفته بود که ناشی از نگاه روشن آیت‌الله رئیسی، رئیس وقت دستگاه قضائی بود. تا قبل از آن قریب به 15 هزار پرونده در معاونت قضائی متوقف شده بود.

مظفری با انتقاد از یک رویه غلط که ایجاد توقع کاذب برای طرفین دعوا برای استفاده از ماده 477 است، گفت: به محض اینکه حکم قطعی از مرجع قضائی صادر می‌شود، توقع کاذبی ایجاد شده تا متضرر از حکم به فکر استفاده از این طریق فوق‌العاده باشد که بخشی از آن متوجه خود دستگاه قضائی است که با پذیرش بی‌جهت خیلی از درخواست‌ها، این را القا کرده که باید درخواست ماده 477 کرد.

وی افزود: میانگین کشوری ما از آرایی که درخواست ماده 477 می‌شود، 5 درصد پرونده‌ها در دادگستری‌های استان‌هاست. برخی استان‌ها البته موضوعات را با فراغ بیشتری بررسی می‌کنند. به هر حال بحث پذیرش و اظهار نظر نهایی در این حوزه بسیار کند صورت می‌گرفت که با حضور مرحوم خلفی بعد از زعامت آیت‌الله رئیسی بر قوه قضائیه و در مقطع کوتاهی که مسئولیت داشت، قریب به 10 هزار پرونده تعیین تکلیف شد. از سال 99 هم مسئولیت با من بود، حدود 7 هزار پرونده مورد بررسی قرار گرفت که بخش اندکی مربوط به قصاص و استیذان بود و تعدادی هم عفو‌های موردی بود. بنا را بر این گذاشتیم که روش‌های بررسی و و نگرش‌ به ماده 477 را تغییر دهیم.

مظفری ادامه داد: ورودی ما با تغییر نگرش کاهش یافت و از بیش از 500 فقره در روز به بیش از 200 فقره رسیدیم. البته هنوز هم 40 درصد درخواست‌های وارده از استان‌ها باز رد می‌شود و باز هم جا دارد که آقایان دقت بیشتری کنند. به هر حال در سال گذشته جهادی عمل شد و از 7 هزار پرونده‌ای که در سال 99 موجودی ما بود در تیرماه به 347 پرونده رسیدیم.

معاون سابق قضائی قوه قضائیه ادامه داد: در حوزه عفو هم در سال گذشته قریب 21 هزار پرونده در اداره کل عفو  و بخشودگی بررسی شد و بیش از 18 هزار نفر شامل عفو شدند. امسال هم بیش از 8 هزار پرونده بررسی شده و بیش از 7 هزار نفر مورد عفو قرار می‌گیرند. در عید عدیر هم پیشنهاد عفو برخی محکومان به مقام معظم رهبری داده شده که إن‌شاءالله مورد موافقت قرار می‌گیرد.

رئیس دیوان عدالت اداری در پایان سخنان خود اظهار کرد: از ابتدای سال 1399 تا پایان تیرماه 1400 قریب به 100 چالش را در پرونده‌های ورودی به معاونت قضائی قوه قضائی استخراج و به استان‌ها منعکس کردیم تا رفع شوند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سال 99 بیش از 18 هزار زندانی مشمول عفو شدند/بررسی 8 هزار پرونده در سال جاری»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..