تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




روز جهانی هپاتیت ۲۰۲۱، هپاتیت نمی‌تواند صبر کند!

روز جهانی هپاتیت ۲۰۲۱، هپاتیت نمی‌تواند صبر کند!

روز جهانی هپاتیت، هر ساله در تاریخ 28 ژوئن برای افزایش آگاهی درباره هپاتیت گرامی داشته می‌شود. روز جهانی هپاتیت 2021 هم به روال سال‌های قبل برگزار می‌شود.
روز جهانی هپاتیت، برای آگاهی درباره التهاب کبد که باعث بیماری شدید کبد و سرطان سلول‌های کبد است، برگزار می‌شود. موضوع روز جهانی هپاتیت 2021، این است: «هپاتیت نمی‌تواند صبر کند».
این شعار، در واقع تاکیدی است بر انجام تلاش‌های لازم برای از بین بردن هپاتیت که به عنوان یک تهدید بهداشت عمومی شناخته می‌شود. 
هر 30 ثانیه یک بار، یک نفر از بیماری مرتبط با هپاتیت می‌میرد. پس ضروری است تا درباره پیشگیری از این بیماری، اطلاعات لازم را کسب کنیم.

بهترین راه پیشگیری از هپاتیت A دریافت واکسن است. نوزادان باید در اولین سالگرد تولدشان واکسن هپاتیت A را دریافت کنند.


آیا می‌توانم از هپاتیت پیشگیری کنم؟
روش‌های زیادی برای جلوگیری از هپاتیت وجود دارد، از تزریق واکسن گرفته تا خوب شستن دست‌ها.
سه نوع عمده این بیماری کبدی وجود دارد که عبارتند از: هپاتیت A ، B و C.

چگونه می‌توان از هپاتیت A جلوگیری کرد؟
در صورت خوردن غذا یا نوشیدن آبی که ویروس هپاتیت A در آن وجود دارد، می‌توانید به هپاتیت A مبتلا شوید. اگر در تماس نزدیک جسمی با فردی که به این بیماری مبتلا است، باشید باز هم ممکن است به این ویروس آلوده شوید.
بهترین راه پیشگیری از هپاتیت A دریافت واکسن است. نوزادان باید در اولین سالگرد تولدشان واکسن هپاتیت A را دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: زمان‌بندی واکسن در کودکان و بزرگسالان

روز جهانی هپاتیت ۲۰۲۱، هپاتیت نمی‌تواند صبر کند!

واکسن هپاتیت A در چه مواردی کاملا ضروری است؟
به عنوان یک بزرگسال اگر شامل این موارد هستید، باید واکسن دریافت کنید:

در صورت سفر به آفریقا، آسیا (بجز ژاپن)، مدیترانه، اروپای شرقی، خاورمیانه، آمریکای مرکزی و جنوبی، مکزیک و مناطقی از کارائیب. اگر از مواد مخدر تفریحی استفاده می‌کنید. اگر در ارتش خدمت می‌کنید. اگر در یک مرکز مراقبت روزانه، یا خانه سالمندان کار می‌کنید، یا متخصص مراقبت‌های بهداشتی هستید. اگر بیماری کبدی طولانی‌مدت دارید. بیشتر بخوانید: شرایط باردار شدن در خانم‌های مبتلا به هپاتیت اگر برای درمان هموفیلی یا سایر بیماری‌ها، خون دریافت می‌کنید. اگر قصد سفر به مکانی را دارید که در آن هپاتیت A شیوع دارد. به خاطر داشته باشید که واکسن فقط 2 تا 4 هفته پس از تزریق شروع به عمل می‌کند. اگر می خواهید محافظت طولانی‌مدت داشته باشید، 6 تا 12 ماه بعد باید باز هم واکسن تزریق کنید. اگر به مکان‌هایی که ویروس در آن‌ها شایع است سفر می‌کنید، مراقب آنچه می‌خورید و آنچه می‌نوشید، باشید.


روز جهانی هپاتیت ۲۰۲۱، هپاتیت نمی‌تواند صبر کند!
درباره پیشگیری از ابتلا به هپاتیت A این موارد را رعایت کنید
آب، یخ، میوه‌ها، سبزیجات و غذاهای نیمه‌پخته از علل عمده عفونت‌های هپاتیت A هستند. شما باید این کارها را انجام دهید:

از مصرف غذای «خیابانی» خودداری کنید. فقط آب بطری بنوشید و از آن برای مسواک زدن هم استفاده کنید. همچنین می‌توانید آب شیر را حداقل به مدت 1 دقیقه بجوشانید، سپس آن را مصرف کنید. از محصولات لبنی و گوشت و ماهی نیمه پخته شده صرف نظر کنید. سالاد یا میوه تازه را از رستوران سفارش ندهید چون نمی‌دانید با آب تمیز شسته شده است، یا نه. با استفاده از آب بطری، سبزهای خود را بشویید. پس از رفتن به دستشویی، تعویض پوشک یا قبل از خوردن غذا یا سرو غذا، دست‌های خود را به خوبی بشویید. اگر در یک مرکز مراقبت روزانه یا خانه سالمندان کار می‌کنید، به‌خصوص اگر با مدفوع، خون، بزاق یا سایر مایعات بدن فرد آلوده در تماس هستید، بیشتر مراقب باشید.


روز جهانی هپاتیت ۲۰۲۱، هپاتیت نمی‌تواند صبر کند!
چگونه از هپاتیت B پیشگیری کنیم؟
در صورت تماس با خون، مایع منی یا مایعات دیگر بدن فرد آلوده، می‌توانید به هپاتیت B مبتلا شوید. یک روش رایج در انتشار آن از طریق رابطه جنسی یا استفاده از سوزن مشترک با کسی است که به این بیماری مبتلا است.
با واکسن می‌توانید از عفونت جلوگیری کنید.
نوزادان باید اولین دوز واکسن هپاتیت را اندکی پس از تولد دریافت کنند. آن‌ها در سن 6 ماهگی تا 18 ماهگی به تزریق مجدد واکسن نیاز دارند.

اگر فکر می‌کنید ممکن است به هپاتیت B آلوده باشید و هرگز واکسن نزده‌اید، پزشک را در جریان بگذارید.

اگر در بزرگسالی هپاتیت B تزریق نکرده‌اید، مهم است که در صورت موارد زیر واکسن بزنید: 

اگر به بیماری کلیه، بیماری طولانی‌مدت کبد یا HIV مبتلا هستید. اگر بیش از یک شریک جنسی دارید. اگر مردی هستید که با مردها رابطه جنسی دارید. اگر مواد مخدر تزریق می‌کنید. اگر در مرکز مراقبت‌های بهداشتی کار می‌کنید. اگر با کسی که هپاتیت B دارد، زندگی می‌کنید. اگر به کشوری سفر می‌کنید که هپاتیت B در آن شیوع دارد.


روز جهانی هپاتیت ۲۰۲۱، هپاتیت نمی‌تواند صبر کند!
رعایت این موارد در رابطه با هپاتیت B
علاوه بر تزریق واکسن، بهترین راه پیشگیری از هپاتیت B جلوگیری از تماس با خون و مایعات بدن دیگران است. این موارد را رعایت کنید:

مسواک یا تیغ مشترک نداشته باشید. در صورت تزریق مواد مخدر، از سوزن شخص دیگری استفاده نکنید. در مراکز معتبر، خالکوبی، یا گوشتان را سوراخ کنید. بیشتر بخوانید: علائم هپاتیت در کودکان چیست؟ هنگام رابطه جنسی از کاندوم لاتکس یا پلی‌اورتان استفاده کنید. بوسیدن، بغل کردن، سرفه، عطسه و استفاده از عینک مشترک، باعث انتقال هپاتیت B نمی‌شود. اگر فکر می‌کنید ممکن است به هپاتیت B آلوده باشید و هرگز واکسن نزده‌اید، پزشک را در جریان بگذارید. اگر به شما گلوبولین ایمنی تزریق شود، ممکن است بتوانید از عفونت جلوگیری کنید. اگر فکر می‌کنید هپاتیت B را از طریق رابطه جنسی دریافت کرده‌اید، باید طی 14 روز واکسن بزنید. اگر عفونت شما به دلایل دیگری است، باید در عرض 24 ساعت واکسن بزنید.


روز جهانی هپاتیت ۲۰۲۱، هپاتیت نمی‌تواند صبر کند!
چگونه از هپاتیت C پیشگیری کنیم؟
هیچ واکسنی برای هپاتیت C وجود ندارد و از آنجا که اکثر افراد سال‌ها علائمی از خود نشان نمی‌دهند، بسیاری از مردم نمی‌دانند که به این بیماری آلوده شده‌اند.
برای محافظت از ابتلا به هپاتیت C این کارها را انجام دهید:

اگر از مواد مخدر استفاده می‌کنید، از سوزن مشترک استفاده نکنید. از سابقه جنسی شریک زندگی خود مطلع شوید. اگر فکر می‌کنید ممکن است به هپاتیت آلوده باشد، حتما آزمایش انجام دهید. هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید.


اگر سئوالی دراین‌باره دارید، آن را متخصصان کلینیک نی نی بان مطرح کنید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «روز جهانی هپاتیت ۲۰۲۱، هپاتیت نمی‌تواند صبر کند!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..