تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سند فرهنگی؛ روشنگر مسیر فرهنگی ائمه جمعه هرمزگان

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عبادی‌زاده، نماینده ولی فقیه در هرمزگان به مناسبت فرا رسیدن سالروز اقامه اولین نماز جمعه کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: اصل تشریع نماز جمعه در مکه صورت گرفت اما به دلایل شرایط مکه و حضور مشرکین امکان برگزاری نماز جمعه در مکه میسر نشد. پیامبر گرامی اسلام(ص) در مدینه اولین امام جمعه شهر را منصوب کردند و مصعب بن عمیر به عنوان اولین امام جمعه مدینه تا زمانی که پیامبر(ص) به مدینه رفتند، نماز جمعه را اقامه می‌کرد.

وی افزود: بعد از ورود پیامبر(ص) به مدینه خود ایشان نماز جمعه را برپا می‌کردند و بعد از ایشان نیز خلفای راشدین نماز را به پا می‌داشتند و به نماز جمعه به عنوان یک مسئله حاکمیت سیاسی اسلام نگاه می‌شد. در شهرهای دیگر نیز خلفا امام جمعه را منصوب می‌کردند که معمولاً والیان، نماز جمعه را اقامه می‌کردند. در دوران بنی‌امیه و بنی‌عباس نیز به همین شکل ادامه پیدا کرد. وجود مقدس ائمه معصومین(ع) هم خود در نماز جمعه شرکت و پیروان خود را به شرکت در آن تشویق می‌کردند.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان تصریح کرد: در زمان بعد از بنی‌امیه و بنی‌عباس نیز جهان اسلام، نماز جمعه را اقامه می‌کردند. در جامعه شیعی نماز جمعه به صورت پراکنده توسط فقهای شیعه برگزار می‌شد اما آن شوکتی که امروز به برکت انقلاب اسلامی نصیب جامعه تشیع شده تا قبل از پیروز انقلاب به این گستردگی نبود. بعد از پیروزی انقلاب نماز جمعه در کشورمان، جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد.

عبادی‌زاده تصریح کرد: حضرت امام(ره) آیت‌الله طالقانی را به عنوان اولین امام جمعه منصوب کردند و در استان‌ها و شهرهای مختلف امامان جمعه منصوب شدند. در اوایل انقلاب امام جمعه‌ شهرستان‌ها نیز توسط امام منصوب می‌شدند و بعدها شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه راه‌اندازی شد که متولی امور ائمه جمعه بود. در بزرگی جایگاه نماز جمعه همین بس که بعد از انتصاب رهبر عزیز انقلاب به امامت جمعه تهران توسط حضرت امام(ره) این مسئله تا بعد از رهبری حضرت آقا، اقامه نماز جمعه تهران را ادامه دادند. امروز نیز امام جمعه تهران رهبر فرزانه انقلاب هستند و این نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه ویژه نماز جمعه در حاکمیت اسلامی است.

وی عنوان کرد: در نوع نگاه به مسئله نماز جمعه 2 نظریه غالب داریم. نظریه‌ای که فقهای شیعه آن را واجب تخییری می‌دانند، برخی علمای شیعه آن را واجب عینی می‌دانند و موارد نادری داریم که معتقد باشند در زمان غیبت کبرا نماز جمعه امری مستحبی است. در باب اهمیت نماز جمعه نیز یک سوره نازل شده و روایات فراوانی در این حوزه داریم.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان بیان کرد: نماز جمعه 2 رویه دارد، یک رویه آن حاکمیتی و شأنی از شئون ولایت و حاکمیت دینی است و رویه دیگر آن مردمی است. نماز جمعه در عین اینکه باید جایی برای تبیین حاکمیت سیاسی اسلام و منویات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) و توطئه‌های دشمنان باشد، سخنگوی مردم است. از این روست که می‌بینیم ائمه جمعه مشکلات مردم را مطرح می‌کنند و زبان مردم هستند.

عبادی‌زاده اضافه کرد: مهم‌ترین کارکرد نماز جمعه مقابله با جنگ نرم دشمن علیه جامعه اسلامی است. نماز جمعه می‌تواند در این جنگ اراده‌ها، مردم ما را به پیروزی برساند. نماز جمعه نشاط‌ آور، منشأ وحدت، زمینه نزدیکی دل‌ها و ایجاد تألیف قلوب در جامعه است. نماز جمعه می‌تواند در مقابل دسیسه‌های دشمنان از کیان اسلامی ما دفاع کند. رشد معنوی جامعه و افزایش آگاهی مردم و برکات فردی نیز از دیگر کارکردهای نماز جمعه است. علت کینه و عداوت دشمنان با نماز جمعه در این است که نماز جمعه سنگری است که جامعه اسلامی را مصونیت می‌بخشد.

وی در خصوص جایگاه نماز جمعه در هرمزگان، اظهار کرد: امروز به لطف الهی در تمام شهرستان‌های هرمزگان نماز جمعه اقامه می‌شود. برخی بخش‌ها نماز جمعه را اقامه می‌کنند و برخی بخش‌ها نیز متقاضی برگزاری نماز جمعه هستند و ان‌شاءالله در دستور کار ما قرار دارند. نماز جمعه در هرمزگان از ابوموسی تا شمال و از شرق تا غرب برگزار می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان ادامه داد: با عنایت و سیاست مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) و شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، امامان جمعه در هر منطقه از میان افراد همان منطقه انتخاب می‌شود. ما نیز در استان هرمزگان تلاش کردیم بخشی از ائمه جمعه شهرستان‌ها از نیروهای داخل استان باشند و تعدادی از امامان جمعه که از نیروهای خارج استان هستند نیز بعد از سال‌ها با مردم و فرهنگ و خصوصیات و زبان مردم ما آشنا شده‌اند.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان بیان کرد: مأموریت مهم امامان جمعه این است که سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) به ویژه مسئله بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را به عنوان اصلی‌ترین موضوع در دستور کار خود قرار داده‌اند. در استان هرمزگان قرارگاه ولایت شکل گرفته و برنامه‌ریزی برای تدوین سند فرهنگی استان در حال آماده شدن بوده و کلیات آن در شورای فرهنگ عمومی استان تصویب شده است. این سند فرهنگی می‌تواند مسیر آینده ائمه جمعه را نیز روشن کند.

عبادی‌زاده تصریح کرد: استان هرمزگان جزء 10 استانی است که به عنوان پایلوت، طرح برش استانی سند مهندسی فرهنگی کشور با هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در آن اجرا می‌شود که نقشه راهی برای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی ائمه جمعه استان در چند سال آینده خواهد بود. جوان‌گرایی در انتخاب ائمه جمعه نیز در دستور کار ما قرار گرفته تا بتوانیم رابطه نسل جوان را که محور اصلی بیانیه گام دوم انقلاب هستند با امامان جمعه نزدیک‌تر کنیم.

وی در پایان ضمن تبریک عید سعید غدیر خم، یادآور شد: عید غدیر خم 2 جنبه محتوایی و کالبدی دارد و جنبه‌های کالبدی آن تنها محدود به شکل دادن تجمعات نیست و با توجه به شیوع ویروس کرونا، مردم می‌توانند با چراغانی و آذین‌بندی، اطعام نیازمندان، استفاده از فرصت فضای مجازی، پوشیدن لباس نو، هدیه دادن به بچه‌ها، برنامه‌های حضوری با جمعیت محدود از این روز بهره‌مند شوند. مردم نباید از فرصت‌ها غفلت کنند و بگذارند که عید غدیر در غربت قرار بگیرد.

انتهای پیام



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سند فرهنگی؛ روشنگر مسیر فرهنگی ائمه جمعه هرمزگان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..