تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




جشنی به مناسبت جهانی شدن هورامان در سنندج برگزار شد

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، مراسم جشن بزرگداشت ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان سه شنبه شب با حضور جمعی از مردم شهر سنندج و منطقه هورامان و همچنین هنرمندان استان با لباس‌های کُردی  و جمعی از مسئولان استانی  رسانده و در کاخ موزه خسرو آباد سنندج برگزار شد.

در بخش‌های مختلف جشن ثبت جهانی هورامان، موسیقی و فرهنگ مردم این منطقه به اجرا و نمایش درآمد و نورافشانی، پخش آهنگ‌های هورامی و تشویق‌های پیاپی حضار فضایی شاد و مفرح را ایجاد کرد.

بهمن مرادنیا استاندار کردستان در این آیین اظهار داشت: ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان در یونسکو تاثیر بسیار زیادی در رونق و توسعه گردشگری کردستان خواهد داشت.

مرادنیا گفت: امروز یکی از بخش‌های مهم درآمدی کشور‌ها از بخش توریسم و گردشگری حاصل می‌شود و بی گمان ثبت جهانی هورامان می‌تواند در افزایش درآمد مردم منطقە نقش زیادی ایفا کند.

او افزود: ثبت جهانی هورامان به عنوان میراث فرهنگی در یونسکو می‌تواند این منطقە و کردستان و پتانسیل‌های آن را بە دنیا معرفی کند.

مرادنیا با بیان اینکه هورامان میان ۲ استان کردستان و کرمانشاە واقع و بخشی از آن نیز در خاک اقلیم کردستان عراق است، ادامه داد: ما آمادگی داریم تا تجربیات خود را در زمینە ثبت جهانی هورامان در اختیار اقلیم کردستان عراق قرار دهیم تا این اتفاق نیز در آن منطقە روی دهد.

یعقوب گویلیان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان هم از ثبت جهانی هورامان به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی و تاریخی در استان یاد کرد که در فرهنگ و تاریخ این منطقه ماندگار شد.

گویلیان به اقدامات صورت گرفته در راستای ثبت جهانی هورامان اشاره و اضافه کرد: تهیه اطلس معماری، اطلس باستان شناسی، انجام مطالعات بافت ۲۵ روستا، ثبت ملی ۲۱ روستا و ۲۰ اثر طبیعی منطقه هورامان از جمله اقداماتی بوده که در این راستا صورت گرفته است.

او با اشاره به اینکه هورامان ذخیرگاه بزرگ فرهنگی است، افزود: فرهنگ و آیین، زبان و ادبیات و عرفان چندین هزار ساله منطقه هورامان را باید به دنیا بشناسانیم که با ثبت جهانی این کار امکانپذیر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان ادامه داد: تعامل بین مردم و طبیعت در بخش‌های مختلف، روش معیشت، کشاورزی و باغداری، صنایع دستی، معماری، فرهنگ و مراسم‌های چندین هزار ساله هورامان باید حفظ شود که در این راستا نقش مردم و مسوولان بسیار پررنگتر از گذشته باید باشد.

گویلیان گفت: سازمان جهانی گردشگری از این پس تبلیغات خود را از این منطقه به عمل خواهد آورد که باعث جذب گردشگران خارجی به این منطقه، ارز آوری، اشتغال و توسعه و رونق هورامان می‌شود.

گویلیان به ضرورت همکاری و تعامل هرچه بیشتر مابین ۲ استان کردستان و کرمانشاه تایید کرد و اظهار داشت: ثبت جهانی هورامان کل منطقه غرب کشور را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد که امیدواریم باعث رونق و توسعه منطقه شود.

او در پایان سخنان خود پیام «علی اصغر مونسان» وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را خطاب به این مراسم و ثبت جهانی هورامان قرائت کرد.

پرونده منظر فرهنگی منطقه هورامان روز سه شنبه (پنجم مردادماه ۱۴۰۰) در چهل و چهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو مورد تایید اعضا قرار گرفت و ثبت جهانی شد.

هورامان بیست و ششمین اثر جهانی ایران و سومین منظر فرهنگی ثبت شده پس از منظر فرهنگی بم و منظر فرهنگی میمند است که در یونسکو به ثبت رسید.

استان کردستان دارای یک هزار و ۵۲۴ اثر تاریخی شناسایی شده و ۹۱۵ اثر تاریخی ثبت شده شامل آثار تاریخی، غار‌های طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی بوده که ۹۱۵ اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل ۷۷۸ اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۵ مورد میراث طبیعی، ۹۳ مورد میراث معنوی و ۲۹ مورد میراث منقول است.

انتهای پیام/م




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «جشنی به مناسبت جهانی شدن هورامان در سنندج برگزار شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..