تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




برگزاری رژه خودرویی به مناسبت ثبت جهانی هورامان در سنندج

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، یعقوب گویلیان  در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پس از ثبت جهانی منطقه هورامان با همکاری و هماهنگی ارگان‌ها و نهاد‌های دولتی رژه خودرویی در سطح شهر سنندج به این مناسبت برگزار شد.

او افزود: به منظور ایجاد نشاط اجتماعی و شادی آفرینی این مراسم برنامه‌ریزی شده بود که با شرکت بیش از ۱۰ خودرو همراه با نصب پلاکارد حامل پیام تبریک ثبت جهانی منطقه هورامان از محل خیابان پاسداران تا کمربندی آبیدر سنندج اجرا شد.

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان ضمن تشکر از همکاری تمامی ارگان‌ها و نهاد‌های دولتی و خصوصی استان در راستای ثبت جهانی منطقه هورامان، یادآور شد: یکی از اقدامات بسیار مهم و تاریخی در سطح استان ثبت جهانی هورامان بود که روز دوشنبه ۵ مرداد ماه سال جاری به ثمر نشست.

منطقه هورامان با دارا بودن معماری پلکانی، آب و هوای مطبوع، آداب و رسوم سنتی، پوشش خاص، صنایع دستی و غذا‌های محلی خود منحصربه فرد است. این منطقه استان‌های کردستان، کرمانشاه و بخشی از اقلیم کردستان عراق را در برمی‌گیرد که در کردستان، بخش‌هایی از شهرستان سنندج و کامیاران و بخش عمده‌ای از سروآباد و مریوان و در کرمانشاه، شهرستان جوانرود و پاوه به صورت کامل و بخش‌هایی از روانسر و ثلاث باباجانی را شامل می‌شود.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته هورامان بیش از ۷۰۰ روستا را در این ۲ استان غربی ایران شامل می‌شود، اما در حال حاضر حدود ۶۰ روستای آن به صورت بکر و دست نخورده باقی مانده است.

شواهد باستان شناسی به دست آمده نشان می‌دهد که قدمت هورامان به دوران پارینه سنگی میانی و به حدود ۴۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.

پرونده منظر فرهنگی منطقه هورامان روز سه شنبه (پنجم مردادماه ۱۴۰۰) در چهل و چهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو مورد تایید اعضا قرار گرفت و ثبت جهانی شد. هورامان بیست و ششمین اثر جهانی ایران و سومین منظر فرهنگی ثبت شده پس از منظر فرهنگی بم و منظر فرهنگی میمند است که در یونسکو به ثبت رسید.

استان کردستان دارای یک هزار و ۵۲۴ اثر تاریخی شناسایی شده و ۹۱۵ اثر تاریخی ثبت شده شامل آثار تاریخی، غار‌های طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی بوده که ۹۱۵ اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل ۷۷۸ اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۵ مورد میراث طبیعی، ۹۳ مورد میراث معنوی و ۲۹ مورد میراث منقول است.

انتهای پیام/ک




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «برگزاری رژه خودرویی به مناسبت ثبت جهانی هورامان در سنندج»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..