تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




استاندار کردستان ثبت جهانی هورامان را تبریک گفت

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، در متن این پیام آمده است: خبر مسرت بخش ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان در چهل و چهارمین نشست کمیتە میراث جهانی یونسکو و در واپسین روز‌های ماندە از عمر دولت تدبیر و امید، موجب خوشحالی اقشار مختلف و به ویژە اینجانب بە عنوان فرزند این آب وخاک و خدمتگزار مردم شد.

در ادامه پیام آمده است: بی گمان از امروز منطقە هورامان برای همە مردم دنیا، منطقه‌ای شناخته شده خواهد بود و در آینده نه چندان دور شاهد رونق گردشگری و توسعه این ناحیه بکر که همواره با همت مردان و زنان پاک نهاد و متدین در گذار تاریخ استوار و پای برجا مانده است خواهیم بود.

این پیام افزوده است: همه ما وظیفه داریم از هر راه ممکن در حفظ و پاسداری از این میراث ارزشمند تاریخی و فرهنگی کوشا باشیم تا همچنان نام هورامان و میراث ارزشمندش در جهان باقی بماند.

در پایان آمده است: اینجانب به سهم خود ثبت جهانی هورامان را به همه مردم کردستان و به خصوص مردم بی آلایش و با فرهنگ اورامانات و همه کسانی که برای ثبت جهانی آن در طی این سال‌ها تلاش کرده اند تبریک و تهنیت عرض کرده و زحمات دولت تدبیر و امید برای پیگیری و در نهایت ثبت این رویداد بسیار ارزنده فرهنگی در یونسکو را ارج می‌نهم.

منطقه هورامان با دارا بودن معماری پلکانی، آب و هوای مطبوع، آداب و رسوم سنتی، پوشش خاص، صنایع دستی و غذا‌های محلی خود منحصربفرد است. این منطقه استان‌های کردستان، کرمانشاه و بخشی از اقلیم کردستان عراق را در برمی‌گیرد که در کردستان، بخش‌هایی از شهرستان سنندج و کامیاران و بخش عمده‌ای از سروآباد و مریوان و در کرمانشاه، شهرستان جوانرود و پاوه به صورت کامل و بخش‌هایی از روانسر و ثلاث باباجانی را شامل می‌شود.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته هورامان بیش از ۷۰۰ روستا را در این ۲ استان غربی ایران شامل می‌شود، اما در حال حاضر حدود ۶۰ روستای آن به صورت بکر و دست نخورده باقی مانده است.

شواهد باستان شناسی بدست آمده نشان می‌دهد که قدمت هورامان به دوران پارینه سنگی میانی و به حدود ۴۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.

پرونده منظر فرهنگی منطقه هورامان روز سه شنبه (پنجم مردادماه ۱۴۰۰) در چهل و چهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو مورد تایید اعضا قرار گرفت و ثبت جهانی شد. هورامان بیست و ششمین اثر جهانی ایران و سومین منظر فرهنگی ثبت شده پس از منظر فرهنگی بم و منظر فرهنگی میمند است که در یونسکو به ثبت رسید.

استان کردستان دارای یک هزار و ۵۲۴ اثر تاریخی شناسایی شده و ۹۱۵ اثر تاریخی ثبت شده شامل آثار تاریخی، غار‌های طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی بوده که ۹۱۵ اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل ۷۷۸ اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۵ مورد میراث طبیعی، ۹۳ مورد میراث معنوی و ۲۹ مورد میراث منقول است.

انتهای پیام/ک




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «استاندار کردستان ثبت جهانی هورامان را تبریک گفت»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..