تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




حماسه‌ای عظیم ویژه جوانان از زبان استاد حکیمی

حماسه‌ای عظیم ویژه جوانان از زبان استاد حکیمیبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ کتاب «حماسه غدیر» به قلم استاد محمدرضا حکیمی به نگارش درآمده و انتشارات «دلیل ما» آن را منتشر کرده است.

استاد محمدرضا حکیمی در این کتاب به شناسایی و معرفی کتاب «الغدیر» اثر ارزشمند علامه امینی(ره) پرداخته و این اثر را در پنج بخش تنظیم کرده است. بخش اول مقدمه کوتاهی درباره کتاب و موضوع و مسائل آن بوده و بخش دوم درباره ارزش فرهنگ مذهبی شیعه، برای اجتماعات، در این روزگار است.

بخش سوم چند مقاله و نامه علمی درباره الغدیر و شناخت رسالت و محتوای کتاب است. این نامه‌ها و نوشته شماری از محققان عرب، اعم از سنی و شیعه و مسیحی است. لیکن در این کتاب تنها ترجمه فارسی آن‌ها را آمده است و تنی چند از استادان و مترجمان آن مقالات را برای کتاب ترجمه کرده‌اند.

بخش چهارم کتاب مقالاتی است پر بار که چند نفر از نویسندگان و استادن آن روزگار مثل شهید مطهری، مرحوم دکتر سیدجعفر شهیدی، علامه سیدمرتضی عسگری و دکتر سیدحسین نصر به افتخار این کتاب نوشته‌اند. بخش پنجم و آخر کتاب هم اشعار و قصایدی است که شاعرانی مثل مهدی اخوان ثالث، شهریار و حبیب چایچیان (حسان) برای این کتاب سروده‌اند.

استاد حکیمی در این اثر، عظیم‌ترین عرصه حماسه را عرصه دفاع و مرزبانی از حق و حدود آن می‌داند، عرصه‌ای که در آن بزرگانی حیات ظاهری خود را وقف کردند تا حقیقت و حقانیت غدیر را به انسان‌ها بشناساسند، زیرا غدیر نه متعلق به شیعه که متعلق به انسانیت است.

حکیمی در این کتاب از مجاهدت‌ها و حماسه‌های عقیدتی بزرگانی، چون میرحامد حسین هندی، سید شرف الدین عاملی و شیخ عبدالحسین امینی سخن گفته و نتیجه و حاصل تلاش‌های ایشان را در آثار اهل سنت نشان می‌دهد؛ وقتی عالم اهل سنت می‌گوید: «اگر حدیث غدیر مسلم نباشد، هیچ امر مسلمی در اسلام وجود ندارد» یا آن دیگری می‌گوید: «هر کس منکر غدیر شود، منکر اصل اسلام شده است»، همه نتیجه و حاصل حماسه‌های عقیدتی بزرگانی، چون علامه امینی است.

وی در کتاب «حماسه غدیر» بیش از همه از علامه امینی و الغدیر او سخن گفته است. در این کتاب از حدود ۱۵۰ کتاب از مهم‌ترین کتاب‌‎های مسلمانان در رشته‌های مختلف را که در طول تاریخ به فرزندان سرزمین‌های اسلام خوراک ذهنی داده و شخصیت افراد و اجتماعات را ساخته است، سخن به میان آورده و براساس مأخذ آن‌ها را مورد بررسی قرار داده است. در این زمینه می‌توان گفت صاحب الغدیر به نوعی بازسازی علمی دست یافته و به تصحیح کتابخانه عمومی اسلام توفیق یافته است.

حکیمی، علامه امینی را احیاگر سنت می‌نامد و تلاش می‌کند گوشه‌هایی از حماسه عظیم او را بیان کند. حماسه غدیر را می‌توانیم درآمدی بر «الغدیر» علامه امینی بدانیم. الغدیر اثری تحقیقی و تخصصی است و نیاز است با ترجمه یا تهیه خلاصه‌ای از آن، امکان آشنایی با محتوای آن برای عموم فراهم شود و استاد حکیمی در کتاب خود، ویژگی‌ها و اهمیت الغدیر و برخی مطالب آن را با نثری پخته و دلپذیر برای مخاطب عام و به ویژه جوانان عرضه کرده است.

در بخشی از این کتاب درباره «الغدیر» آمده است: هر کس در ایران یا هر جای دیگر جهان بخواهد آن را به زبان فارسی یا زبانی دیگر ترجمه کند، یا هر ناشری بخواهد ترجمه‌ای از آن منتشر کند، باید بداند که اصل این کتاب، به جز جنبه‌های دیگر، از نظر ادبی و سبک نویسندگی و نثری که در آن به کار رفته است، در سطح بالا جای دارد. مرحوم امینی سال‌ها زحمت کشید تا توانست چنین نثری بنویسد و آن را در الغدیر به کار برد و آن همه اطلاع و معلومات را در قالبی والا عرضه کند. پس دست‌کم باید مترجم از نظر مایه ادبی و قدرت تعبیر و توان نویسندگی و ملکه بلاغت و وسعت واژگانی و سطح نثر، در حد مؤلف باشد و در زبان خود، نثری، چون نثر «الغدیر» داشته باشد.

انتهای پیام



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «حماسه‌ای عظیم ویژه جوانان از زبان استاد حکیمی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..