تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




وزیر ارتباطات: ایران در حوزه امنیت سایبری ۱۶ پله صعود کرده است

به‌گزارش ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی در آخرین جلسه شورای فناوری اطلاعات دولت دوازدهم اشاره کرد که ایران در حوزه امنیت سایبری ۱۶ پله ارتقا یافته است. او مشکلات موجود در حوزه امنیت را ناشی از افزایش خدمات الکترونیکی دانست و گفت:

اگر گه‌گاه اخباری درباره مشکلات موجود در حوزه امنیت منتشر می‌شود، بدین‌دلیل است که از ۷ خدمت الکترونیکی به ۱،۰۲۳ خدمت رسیدیم و طبیعی است وقتی این خدمات توسعه پیدا می‌کند، مسئله امنیت آن هم به مشکل جدیدی تبدیل می‌شود.

 اخباری هم گه‌گاه به‌گوش می‌رسد که ایران به‌لحاظ حملات سایبری هدف قرار گرفته و البته دشمنانی هم در این حوزه داریم. این‌ها نیز به این دلیل است که موفق شدیم زیرساخت‌های اساسی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را توسعه دهیم. البته برخی اعتقاد دارند شبکه هم خاموش است؛ ولی اینجا اعتقادمان بر این بود که شبکه باید شبکه‌ای روشن، پایدار، ارائه‌دهنده خدمت، آسان‌کننده کار مردم و تسهیل‌کننده زندگی مردم و حرکت رو به جلو باشد و تلاش کنیم امنیت آن را هم فراهم کنیم.

آذری جهرمی به مسئله هاست دستگاه‌های دولتی اشاره کرد و گفت بنا‌بر آمار دبیر شورای عالی فضای مجازی، در سال ۱۳۹۲، ۴۰ درصد اطلاعات دولت در خارج از کشور هاست می‌شد؛ اما درحال‌حاضر با‌توجه‌به زیرساخت‌های توسعه‌داده‌شده در دولت، اطلاعات هیچ‌کدام از دستگاه‌های دولتی در خارج از کشور هاست نمی‌شود.

مقاله‌های مرتبط:

وزیر ارتباطات به این موضوع نیز اشاره کرد که پس از تصویب قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ۲۲ جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات برگزار شد. آذری جهرمی خطاب به رئیس‌جمهور گفت:

پنج جلسه در دولت دکتر احمدی‌نژاد بود که صرفا جلسه اول با ۴۵ دقیقه رئیس‌جمهور وقت تشکیل و چهار جلسه بعدی در هشت سال دولت نهم و دهم با ریاست معاونت اول وقت برگزار شد. در دولت یازدهم، شش جلسه به ریاست معاون اول دولت یازدهم برگزار شد و در دولت دوازدهم، این یازدهمین جلسه‌ای است که تشکیل می‌شود و ۱۰ جلسه از این ۱۱ جلسه به مدیریت جناب‌عالی برگزار شده که این نشانه اهتمام حضرت‌عالی به مقوله مهم توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌ویژه موضوع مهم دولت الکترونیکی است.

جهرمی: پیش از دولت یازدهم و دوازدهم، مردم در مناطق روستایی اصلا به پدیده‌ای به نام زیرساخت شبکه دسترسی نداشتند

آذری جهرمی درادامه افزود در طول دولت یازدهم و دوازدهم، تلاش کردیم به وعده‌هایی که به مردم داده‌ایم، جامه عمل بپوشانیم که بخش عمده‌ای از این وعده‌ها امروز به‌ثمر نشسته است. او همچنین گفت امروز ۱۰۰ درصد شهروندان ایران از دسترسی به اینترنت برخوردار و ۹۸٫۵ درصد از مردم ساکن روستاهای کشور نیز به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند و به زیرساخت اینترنت دسترسی دارند. به‌گفته آذری جهرمی، پیش‌از‌این، چهارمیلیون پورت ADSL در شهرهای کشور وجود داشت و مردم در مناطق روستایی اصلا به پدیده‌ای به نام زیرساخت شبکه دسترسی نداشتند.

وزیر ارتباطات درباره آمار دولت الکترونیک گفت:

در سال ۱۳۹۲، چیزی به اسم گذرگاه خدمات دولت الکترونیکی یا همان GSP وجود خارجی نداشت؛ ولی در دولت یازدهم شکل گرفت و در پایان سال ۱۳۹۵، ۱۷ دستگاه به این پایانه متصل بودند و ارائه خدمت می‌کردند و ۲۶ دستگاه متصل بودند که خدمت دریافت می‌کردند و بین این مجموعه دستگاه‌های خدمات‌گیرنده و خدمات‌دهنده، ۷ خدمت برقرار بود. در پایان تیر ۱۴۰۰، مجموعا ۶۲ دستگاه اجرایی داریم که به جی‌اس‌پی متصل و در حال ارائه خدمات هستند و ۲۰۸ دستگاه اجرایی در حال دریافت خدمات هستند که ۱،۰۲۳ خدمت را ارائه می‌کنند؛ یعنی ۱۷ به ۶۲ و ۲۶ به ۲۰۸ و ۷ به ۱۰۲۳ خدمت الکترونیک در زیرساخت دولت الکترونیکی ارتقا پیدا کرده است.

آمار تجمیعی تبادل اطلاعات این بوده که در پایان سال ۱۳۹۵، ۱ میلیون و ۶۶ هزار و ۴ تراکنش در دولت الکترونیکی تبادل‌ شده و تا پایان تیر ۱۴۰۰، ۲ میلیارد و ۸۰۶ میلیون و ۸۱۳ هزار و ۶۷۸ تراکنش به‌صورت تجمیع چند سال تبادل اطلاعات بین دستگاه‌های اجرایی انجام شده است. درواقع، از پایان سال ۱۳۹۵ تا پایان تیر سال جاری، مجموعا این ۲ میلیارد و ۸۰۶ میلیون مراجعه حضوری مردم به دستگاه‌های دولتی را حذف کردیم و معنای دیگرش این است که به همین میزان شفافیت اضافه شده است.

در‌ادامه، آذری جهرمی درباره تفکیک آمار تجمیعی تراکنش‌ها گفت تعداد تراکنش‌ها در سال ۱۳۹۸ درمقایسه‌با سال ۱۳۹۷ رشد ۱۰ برابری تجربه کرده و به ۱ میلیارد و ۲۶۷ تراکنش رسیده بود. این عدد تا پایان تیر امسال نیز به ۲ میلیارد و ۸۰۰ تراکنش رسیده است.

وزیر ارتباطات به خدمات ارائه‌شده دولت الکترونیک به بخش خصوصی اشاره و بیان کرد:

کابل جی‌اس‌پی را راه انداختیم که خدمات دولت الکترونیک را برای بخش خصوصی عرضه می‌کند. در سال ۱۳۹۸، زیرساخت آن راه‌اندازی شده و در همان سال، ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار استعلام بخش خصوصی را جواب داده است و تا پایان تیر ۱۴۰۰، ۲۳۰ میلیون استعلام بخش خصوصی از‌طریق زیرساخت دولت الکترونیک پاسخ داده شده که رشدی چشمگیر است.

آذری جهرمی درباره ارزیابی مجموع شاخص‌های دولت الکترونیک که بر‌‌اساس قانون برنامه و دبیرخانه و سازمان فناوری اطلاعات پایش و به‌صورت مشترک ارزیابی شدند، گفت:

ما به دستگاه‌های کشوری توسعه خدمات دولت الکترونیکی امتیازدهی می‌کنیم. این شاخص را مدنظر داشته باشید در سال ۱۳۹۵ که اولین دوره ارزیابی صورت گرفته، کلا ۷ خدمت الکترونیکی داشتیم و در سال ۱۴۰۰، ۱،۰۲۳ خدمت داریم و روی تک‌تک این خدمات پایش کیفیت انجام شده است. نمره این ۷ خدمت در سال ۱۳۹۵، ۱۵ بوده و در پایان دوره هفتم ارزیابی که گزارش آن ماه پیش منتشر شده، آن ۱،۰۲۳ خدمت نمره میانگین کل کشور ۴۵/۳ را دریافت کردند.

بانک مرکزی از امتیاز ۰ در دوره اول به امتیاز ۴۰ در پایان دوره هفتم رسیده و رشد درخورتوجهی کرده است. همچنین، سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی از امتیاز ۱۴ به ۳۸٫۹، قوه قضاییه از امتیاز ۸٫۸ به ۳۴٫۱، وزارت امور اقتصادی و دارایی از ۴۲ به ۶۷٫۷، وزارت امورخارجه از ۱۱٫۲ به ۲۷٫۸، وزارت آموزش‌و‌پرورش از ۹٫۸ به ۴۵٫۳، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از ۰ به ۷۸٫۹، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ۸٫۹ به ۴۴٫۲، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ۱۶٫۵ به ۷۵٫۱، وزارت جهاد کشاورزی از ۲۶٫۵ به ۳۷٫۸، وزارت دادگستری از ۰ به ۱۸٫۸، وزارت راه و شهرسازی از ۱۷٫۶ به ۴۳٫۸، وزارت صنعت، معدن، تجارت از ۱۹٫۴ به ۵۴٫۵، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری از ۴۷٫۵ به ۴۷٫۲، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ۲۲٫۵ به ۵۱٫۶، وزارت کشور از ۱۳٫۷ به ۳۱٫۱، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ۱۲٫۸ به ۵۳٫۵، وزارت نفت از ۰ به ۳۴٫۱، وزارت نیرو از ۶٫۶ به ۴۸٫۵ و وزارت ورزش و جوانان از ۱۳٫۷ به ۴۹ ارتقا پیدا کرده است.

انتظاری که از دستگاه‌ها داشتیم، بر‌مبنای توانستن و قوانین مصوب در برنامه بوده است؛ مثلا وزارت صنعت اگر همکاری بیشتری از سمت مثلا وزارت اقتصاد با او می‌شد، می‌توانست امتیاز بیشتری هم بگیرد. این‌ها به‌صورت زنجیره‌ای به همدیگر متصل هستند؛ ولی در کیفیت خدمات الکترونیکی با اینکه خدمات بیش از ۱۰۰ برابر شده، رشدی سه‌برابری را شاهد هستیم. بیشترین رشد را وزارت ارتباطات داشته است.

یک مورد افت داریم آن هم در حد ۰/۵ درصد که مربوط به وزارت علوم است و دلیلش هم این است خدماتی که زیاد شده، خودشان را متناسب با آن رشد ندادند؛ یعنی پایه خدمات آن‌ها حفظ شده؛ منتها آنچه برای آن‌ها ترسیم شده، نتوانستند به‌اندازه کافی رشد کنند. این جهشی مهم بوده که ۱۷ رتبه جایگاه ایران در توسعه دولت الکترونیک در دنیا ارتقا یافته و به شفافیت کمک کرده و زیرساختی مهم است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «وزیر ارتباطات: ایران در حوزه امنیت سایبری ۱۶ پله صعود کرده است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..