تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تفاوت غربالگری با آنومالی، چیست؟

سوال : تفاوت آنومالی اسکن با غربالگری چیست و در هفته چندم بارداری انجام می شود؟

پاسخ : غربالگری در دوران بارداری شامل یکسری سونوگرافی ها و آزمایشات است که یکی از آن بررسی ها آنومالی اسکن است. غربالگری سه ماهه اول شامل NT (بررسی سندروم های جنین)، غربالگری سه ماهه دوم که در هفته 18 تا 22 بارداری انجام میشود همان آنومالی اسکن است که یکی از مهمترین سونوگرافی ها در طول بارداری است که باید خانم های باردار توجه دقیقی به آن داشته باشند که در زمان مناسب آن را انجام دهند. در این سونوگرافی یعنی غربالگری دوم، ساختارهای جنین شامل مغز، جمجمه، ریه ها، قلب و ... به وسیله دستگاه های سونوگرافی انجام میشود در این سونوگرافی اختلالات عمده جنین بررسی میشود و در صورتی که اختلالات جدی وجود داشته باشد نیاز به سقط است و در صورتی که یکسری مشکلات خفیف تری وجود داشته باشد نیاز است حین بارداری و بعد از آن تمهیدات خاصی انجام شود.

برای آگاهی بیشتر از تفاوت آنومالی اسکن با غربالگری به سراغ سونوگرافی و رادیولوژی دیجیتال اکباتان رفتیم. از شما دعوت میکنیم ویدئو زیر را تماشا کنید. برای مراجعه به سونوگرافی و رادیولوژی موج یا دریافت نوبت از مرکز سونوگرافی و رادیولوژی دیجیتال اکباتان کلیک کنید.

تفاوت غربالگری با آنومالی، چیست؟

سونوگرافی آنومالی اسکن یک سونوگرافی دقیق است که در سه ماهه دوم بارداری انجام می شود که به آن اسکن آنومالی هم می گویند. این سونوگرافی معمولا در هفته های 18 تا 22 بارداری انجام می شود. سونوگرافی آنومالی اسکن به همه مادران پیشنهاد می شود و مادر باردار در صورت تمایل، می تواند آن را انجام دهد.

در سونوگرافی آنومالی اسکن رشد جنین بررسی می شود، هر چند مادر نمی تواند تغییری در شرایط بارداری ایجاد کند و در صورت لزوم اقدامات درمانی انجام می شود. اسکن آنومالی همانند سونوگرافی غربالگری سه ماهه اول بارداری انجام می گیرد. دراین نوع سونوگرافی با استفاده از تصاویر سیاه و سفید، اندام های جنین مشخص شده و اعضای جنین مانند دور سر، دور شکم و استخوان ران اندازه گیری می شوند.

چرا سونوگرافی آنومالی اسکن انجام می شود؟

در اسکن آنومالی که در هفته های 18 تا 22 بارداری انجام می گیرد، استخوان ها، قلب، مغز، نخاع، صورت جنین، کلیه ها و شکم جنین بررسی می شوند. با کمک اسکن آنومالی می توان 11 اختلال نادر را در جنین شناسایی کرد ولی تمام اختلالات جنینی را نمی توان بررسی نمود. همچنین در سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری می توان بیماری های زیر را نیز ارزیابی کرد:

آنانسفالی؛ اسپینا بیفیدا (مهره شکاف دار)؛ شکاف لب؛ فتق دیافراگم؛ گاستروشزی (نوعی نقص مادرزادی در بسته شدن دیواره شکمی نوزاد که باعث می شود روده‌های جنین خارج از حفره شکمی باقی بمانند)؛ امفالوسل یا فتق ناف (نوع دیگری از نقص مادرزادی در دیواره شکمی)؛ ناهنجاری جدی قلبی؛ آژنزی دو طرفه کلیه (فقدان یا غیر مؤثر بودن هر دو کلیه)؛ دیسپلازی اسکلتی؛ تریزومی 13 یا سندرم پاتو؛ تریزومی 18 یا سندرم ادوارد.

در بیشتر موارد، رشد جنین در اسکن آنومالی مطابق انتظار است اما گاهی در سونوگرافی موارد مشکوک مشاهده می شود.

تفاوت غربالگری با آنومالی

بیماری های قابل تشخیص با کمک سونوگرافی آنومالی اسکن

در اسکن آنومالی بیماری های زیر با دقت بیشتری بررسی می شوند:

اسپینا بیفیدا: اسپینا بیفیدا یا مهره شکاف دار نوعی ناهنجاری مادرزادی است که در ستون مهره ایجاد شد و روی نخاع جنین تاثیر می گذارد. اسپینا بیفیدا معمولا به طور کامل در آنومالی اسکن مشخص می شود. بیماری های قلبی: شناسایی برخی از بیماری ها از جمله بیماری قلبی با کمک سونوگرافی آنومالی دشوار تر است و فقط 15 تا 20 درصد نوزادان دارای نقایص قلبی با کمک اسکن آنومالی شناسایی می شوند. در چنین مواردی برای بررسی دقیق تر ساختار و عملکرد قلب، اکوی قلب جنین انجام می شود. اکوی قلب جنین جهت تشخیص مشکلات قلبی استفاده می شود و بر روی سلامتی جنین تاثیری ندارد. شکاف لب: اختلال جنینی مانند شکاف لب در سونوگرافی آنومالی اسکن تشخیص داده می شود. کودک دارای شکاف لب بعد از تولد ممکن است به جراحی جهت درمان شکاف لب نیاز داشته باشد. در موارد اندکی برخی از بیماری های خطرناک مربوط به مغز، کلیه ها، اندام های داخلی و استخون کودک با کمک آنومالی اسکن مشخص می شوند.

اگر اختلال جنین بسیار جدی و نادر باشد و امکان درمان بیماری وجود نداشته باشد، ممکن است جنین در طول بارداری یا پس از تولد از دنیا برود.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تفاوت غربالگری با آنومالی، چیست؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..