تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مریخ نورد پرسویرنس ناسا در آستانه نخستین نمونه برداری از سطح مریخ

سه دقیقه و ۳۵ ثانیه طول کشید تا آرمسترانگ آن نمونه اولیه را جمع آوری کند. پرسویرنس تقریبا به ۱۱ روز زمان نیاز دارد تا بتواند اولین نمونه برداری را کامل کند، زیرا دستورالعمل‌های خود را از صد‌ها میلیون کیلومتر دورتر با اتکا به پیچیده‌ترین و توانمندترین مکانیسم نمونه برداری و ذخیره سازی، دریافت می‌کند. مریخ نورد پرسویرنس ناسا در آستانه نخستین نمونه برداری از سطح مریخ فرادید| ناسا در حال آماده سازی نهایی مریخ نورد پرسوپرنس برای جمع آوری اولین نمونه از سنگ‌های مریخی است که طی ماموریت‌های آینده به زمین منتقل خواهد شد. این زمین شناسِ شش چرخ، در جستجوی هدف علمی جالبی در بخشی از دهانه جزرو است. انتظار می‌رود این مرحله مهم از ماموریت، تا دو هفته دیگر آغاز شود.

به گزارش فرادید؛ پرسویرنس در ۳۰ بهمن در دهانه جزرو مریخ فرود آمد و ناسا فاز علمی این ماموریت را در ۱۱ خرداد شروع کرد؛ کاوش یک قطعه ۴ کیلومتر مربعی از کف دهانه، که ممکن است شامل قدیمی‌ترین و عمیق‌ترین لایه‌های سنگ بستر جزرو باشد.

توماس زوربوکن، مدیر علمی ناسا در این مورد گفته است: "۵۲ سال پیش زمانی که نیل آرمسترانگ اولین نمونه از ماه را برداشت آغازگر تحول روند دانسته‌های انسان از ماه شد، من انتظار دارم اولین نمونه پرسویرنس و نتایج پیش روی آن، همین کار را برای مریخ انجام دهد؛ ما در آغاز دوره جدیدی از اکتشافات علوم سیاره‌ای هستیم. “

مریخ نورد پرسویرنس ناسا در آستانه نخستین نمونه برداری از سطح مریخ
سه دقیقه و ۳۵ ثانیه طول کشید تا آرمسترانگ آن نمونه اولیه را جمع آوری کند. پرسویرنس تقریبا به ۱۱ روز زمان نیاز دارد تا بتواند اولین نمونه برداری را کامل کند، زیرا دستورالعمل‌های خود را از صد‌ها میلیون کیلومتر دورتر با اتکا به پیچیده‌ترین و توانمندترین مکانیسم نمونه برداری و ذخیره سازی، دریافت می‌کند. ترتیب نمونه برداری بدین گونه است که مریخ نورد تمام ملزومات نمونه برداری را در دسترس بازوی رباتیکی دو متری خود قرار میدهد، سپس یک برآورد تصویری انجام خواهد داد که در نتیجه آن تیم علمی ناسا بتوانند محل دقیق نمونه برداری را مشخص کنند و یک مکان هدف جداگانه در همان منطقه برای بررسی از نزدیک در نظر بگیرند.

ویویان سان مدیر کمپین علمی ناسا میگوید: ایده این است که با یافتن همسان سنگی که قرار است از آن نمونه برداری شود و تحلیل دقیق آن در محل، اطلاعات ارزشمندی به دست آوریم.

در مرحله دوم ابتدا از یک مته سایشگر برای برداشتن لایه بیرونی سنگ و گرد و غبار استفاده می‌کنیم تا به سطح تازه و بدون هواخوردگی برسیم، سپس با ابزار غبارروب آن را تمیز کرده و با ابزار‌های مخصوص به سوژه نزدیک می‌شویم و آن را مورد بررسی قرار میدهیم.

مریخ نورد پرسویرنس ناسا در آستانه نخستین نمونه برداری از سطح مریخ
اسکنر مواد آلی و شیمیایی SHERLOC، ابزار لیتوشیمی پرتو ایکس PIXL و دوربین توپوگرافی WATSON آنالیز‌های شیمیایی و معدنی را از سوژه لایه برداری شده ارائه میدهد. ابزار‌های Supercam و mastcam-Z که بر دکل مریخ نورد نصب شده اند نیز در این کاوش‌ها نقش خواهند داشت. بدین صورت که سوپرکم لیزر خود را بر روی سطح لایه برداری شده می‌تاباند و با اندازه گیری اسپکتروسکوپی دود حاصل و جمع آوری اطلاعات دیگر، تصاویری با وضوح بالا ثبت می‌کند.

سان می‌گوید: پس از اینکه اطلاعات پیش از نمونه برداریمان کامل شد، وظایف مریخ نورد را به مدت یک روز خورشیدی یا مریخی محدود خواهیم کرد تا بتواند باتری خود را برای ماموریت‌های آینده مجددا شارژ کند. " روز نمونه برداری با بازوی بررسی نمونه، داخل یک سیستم نمونه برداری و ذخیره سازی به نام Adaptive Caching (ACA Assembly شروع میشود که لوله نمونه را دریافت می‌کند، به آن حرارت می‌دهد و سپس داخل یک تیغه نمونه گیر قرار میدهد.

مریخ نورد پرسویرنس ناسا در آستانه نخستین نمونه برداری از سطح مریخ
دستگاهی به نام قطعه چرخان، لوله و تیغه را به یک مته چرخشی-کوبه‌ای روی بازوی رباتیک پرسوپرنس منتقل می‌کند. سپس سنگ دست نخورده همسان سنگی که روز قبل مطالعه شده بود را سوراخ میکند و لوله را با نمونه‌ای از مرکز سنگ، که تقریبا به اندازه یک تکه گچ است، پر می‌کند. در ادامه بازوی مریخ نورد ترکیب تیغه و لوله را به قطعه چرخان برمی گرداند که دوباره آن را به ACA برگرداند، جایی که نمونه برای اندازه گیری حجم و عکس برداری، مهر و موم و ذخیره می‌شود. دفعه بعدی که محتویات داخل لوله مشاهده می‌شود در کره زمین و در داخل یک اتاق تمیز خواهد بود.

کن فارلی دانشمند پروژه پرسویرنس می‌گوید: "همه نمونه‌های جمع آوری شده در راستای جستجوی حیات کهن نیست و ما انتظار نداریم که هر طور شده اولین نمونه، منجر به اثبات قطعی این قضیه شود. "

درحالی که نمونه سنگ‌های واقع شده در این واحد زمین شناسی، پوشش زمانی مناسبی برای مواد آلی نیست، ما معتقدیم که آن‌ها از زمان شکل گیری دهانه جزرو وجود داشته اند و برای پر کردن خلا‌های زمین شناختی ما از این منطقه بسیار ارزشمندند، مواردی که، برای پاسخ دادن به این سوال که آیا ما در مریخ حیات را پیدا کرده ایم یا نه، به شدت به آن‌ها نیاز خواهیم داشت.

منبع: Nasa.gov




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مریخ نورد پرسویرنس ناسا در آستانه نخستین نمونه برداری از سطح مریخ»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..