بازار خودرو چین از سال گذشته تاکنون در شرایط ضرر قرار دارد و میزان فروش خودرو در این کشور روندی نزولی را طی میکند. انجمن تولید کنندگان خودرو چین اعتقاد دارد کمبود ریزتراشه در صنعت خودروسازی و عدم عرضه کافی خودرو به بازار، یکی از دلایل این روند کاهشی ادامهدار بوده است.
شرکتهای خودروسازی در ماه ژوئن 2021 موفق شدند تا 2.015.000 واحد خودرو در چین بفروشند. این میزان نسبت به ماه ژوئن 2020 منفی 12.4 درصد نزول را نشان میدهد و در مقایسه با سال 2019، این افت به منفی 25.6 درصد میرسد.
بخش عمده کاهش فروش خودرو در چین، مربوط به خودروسازان چینی بوده است. برندهای خودرو چینی ماه ژوئن را با فروش منفی 16.5 درصد پشت سر گذاشتهاند. با این حال میزان فروش خودروهای تمام برقی و پلاگین هیبریدی به صورت مکرر رو به افزایش است. علاوه برآن صادرات خودروهای چینی با افزایشی چشمگیر نسبت به گذشته مواجه بوده است.
در لیست برندهای چینی که محصولاتی را به خارج از کشور صادر میکنند، چری همچنان در صدر قرار دارد و به لطف شاسیبلندهای اسپرت سری تیگو موقعیت قابل دفاعی را به خود اختصاص داده است. برندهای وولینگ و گک نیز در رتبههای بعدی صادرات خودرو قرار دارند. رتبههای بعدی نیز به ام جی، هونگکی و دانگ فنگ اختصاص دارد.
تویوتا و فولکس واگن که برندهای پرفروش بازار جهانی هستند، بازار چین را نیز در تسلط خود دارند. تویوتا رتبه اول فروش خودرو در بازار چین را به خود اختصاص داده و به لطف حجم ثابت فروش مدلها، با افت قابل توجهی روبرو نبوده است. در مقابل فولکس واگن که برای سالها رهبر سنتی بازار خودرو چین محسوب میشد، با بیش از 50 درصد کاهش فروش مواجه شده است.
آمار فروش برندهای مختلف در چین، ژوئن 2021: جایگاه برند میزان فروش ژوئن 2021 تغییر نسبت به ژوئن 2020 1 Toyota 147,818 -0.2% 2 Volkswagen 116,788 -50.2% 3 Honda 106,468 -32.4% 4 Nissan 85,339 -20.8% 5 Geely 81,502 -15.8% 6 ChangAn 71,686 -5.3% 7 Haval 59,946 27.6% 8 BMW 57,339 -3.1% 9 Audi 53,528 -5.4% 10 BYD 49,765 52.5% 11 Chery 49,575 75.7% 12 Buick 49,200 -35.0% 13 Wuling 44,439 118.9% 14 Mercedes 43,832 -24.8% 15 GAC 33,868 25.5%