تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




شناخت توانمندی ها راهی موثر برای انتخاب رشته صحیح

نقی زاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

رضا نقی زاده مشاور معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انتخاب رشته داوطلبان کنکوری اظهار کرد: دانش آموزان در زمان انتخاب رشته باید باور‌هایی داشته باشند، یعنی مهارت‌ها و تخصص‌های خود را نسبت به آن افزایش دهند تا بعد از ورود به رشته مورد نظرشان رضایت بالایی داشته باشند و بتوانند شغل مورد نظرشان را با درآمد بسیار بالا به دست آوردند.

او افزود: بخش اصلی بیکاری دانش آموختگان مربوط به این موضوع است که آن‌ها در زمان انتخاب رشته به علایق و توانمندی‌های خود برای کسب مهارت‌ها توجه نکرده اند و بعد از ورود به آن نتوانسته اند تخصص شان را بالا ببرند، به همین علت بعد از فارغ التحصیلی مهارت خوبی برای ورود به بازار کار کسب نکرده اند.

نقی زاده تصریح کرد: داوطلبان بعد از کسب رتبه، محدوده انتخاب رشته دارند که باید با در نظر گرفتن واقعیت‌های پیرامون و علاقه و توانمندی‌های خودشان متناسب با رشته‌ها به انتخاب دست بزنند که استفاده از دانش مشاوران و تجربه فارغ التحصیلان رشته‌های مورد علاقه داوطلبان راهکار خوبی است، اما گفتنی است که هیچ فردی نمی‌تواند بهتر از خود داوطلب و خانواده او رشته مورد نظر را متناسب با توانمندی هایش انتخاب کند؛ چرا که شناخت توانمندی ها راهی موثر برای انتخاب رشته صحیح و مناسب خواهد بود.

داوطلبان کنکوری در زمان انتخاب رشته فریب مافیای کنکور را نخورند

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: داوطلبان برای انتخاب رشته باید ضمن استفاده از تجربه دیگران به هیچ عنوان فریب مافیای کنکور که ادعا دارند با هر رشته‌ای می‌توان در هر دانشگاهی قبول شد را نخورند و نسبت به آگهی‌های تبلیغاتی آن‌ها بی اعتنا باشند؛ بنابراین نکته بسیار مهم این است که افراد رشته مورد نظر خود را انتخاب کنند و بعد از ورود به دانشگاه به کسب توانمندی‌های شان و ارتقای آن‌ها بپردازند.

گفتنی است؛ عوامل مؤثر در انتخاب رشته را به دو دسته عوامل فردی و درونی و عوامل اجتماعی و بیرونی می‌توان تفکیک کرد. با توجه به این تقسیم‌بندی، در این‌جا پیرامون هر یک از عوامل مشخص شده توضیح مختصری ارائه می‌شود:

الف- عوامل فردی و درونی

۱- انگیزه: انگیزه به عاملی تعبیر می‌شود که اساس رفتار آگاهانه افراد را تشکیل می‌دهد. معمولاً فراهم آمدن مجموعه‌های از شرایط و مقتضیات که موجب انگیزش فرد برای وصول به هدفی می‌شود، مبنای شکل‌گیری و ایجاد این عامل، یعنی انگیزه می‌گردد. بسته به نوع شرایط و مقتضیات انواع مختلفی از انگیزش و محرک‌ها را می‌توان برشمرد.

انگیزه واقعی مبین نیروی درونی است که مشوق و محرک فرد برای حرکت به سوی مطلوب است. البته عامل این شوق و حرکت تنها نیرو‌های نهایی و درونی نیست، بلکه محیط بیرونی فرد بر ایجاد آن اثر می‌گذارد. این تأثیرات محیط بیرونی (خانواده، مدرسه، دوستان، جامعه) است که می‌توان موجب ایجاد انگیزه کاذب شود. لذا، داوطلبان ورود به دانشگاه به یک بررسی درونی همه جانبه، تأمل در خواسته‌ها و عواملی که موجب می‌شود آن‌ها به زمینه خاص علمی بگرایند، نیازمندند. انتخاب رشته‌ای که در راستای انگیزه واقعی فرد صورت بگیرد به عنوان انتخاب رشته اصلح مطرح است.

۲- علاقه: علاقه را می‌توان به ترجیح میان اشیاء مختلف هنگام انتخاب تعبیر کرد. گرچه انگیزه و علاقه ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و شاید بتوان علاقه را نوعی انگیزه بالفعل قلمداد کرد، ولی بهتر است در مسائل حساسی مانند انتخاب رشته که به آینده داوطلب مربوط می‌شود، هر کدام را در جایگاه ویژه خود قرار دهیم، بدون آن‌که ربط مستقیم آن‌ها را نادیده بگیریم. داوطلب نمی‌تواند در کنکور سراسری و در هدف ورود به دانشگاه بدون انگیزه باشد و احتمالاً پذیرش دشواری این رقابت سنگین باید به معنای وجود انگیزه قوی برای ادامه تحصیلات دانشگاهی باشد، اما ممکن است که هنوز علائق وی شکل واضحی نیافته باشند و داوطلب از میان رشته‌های متنوع دانشگاهی به علاقه واقعی خود دست نیافته باشد.

به هر حال، احتمالاً هر داوطلبی باید به یک یا چند رشته تحصیلی علاقه داشته باشد. در این‌جا علاقه به معنای خواستن و دوست داشتن شفاف است بدون این‌که عوامل خارجی این خواستن را کدر نموده باشند. انگیزه کاذب می‌تواند ایجاد علاقه کاذب کند. بدین ترتیب که ممکن است داوطلب در فضایی قرار گیرد که دیگران همواره از رشته‌های خاص دانشگاهی برای وی بتی را ساخته باشند و با صد‌ها دلیل (فهمیده و نفهمیده) رشته‌های مطلوب خود را برای داوطلب بیارایند و به تدریج علاقه کاذبی را در وجود او بنشانند. در اینجاست که خانواده داوطلب و نیز دوستان واقعی او باید به وی کمک کنند تا او علائق واقعی و اصیل خود را از علائق کاذب باز شناسد.

علاقه واقعی در راستای انگیزه واقعی است. چنانچه علاقه براساس انگیزه واقعی شکل بگیرد، از آن باید به عنوان یکی از مهم ترین عوامل مؤثر در انتخاب رشته یاد کرد.

انتهای پیام/ 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «شناخت توانمندی ها راهی موثر برای انتخاب رشته صحیح»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..