به گزارش ایکنا از چهارمحالوبختیاری، حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، استاد فلسفه و حکمت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شامگاه گذشته ۳۰ تیرماه در دومین مرحله از بیستوهفتمین طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبههزدایی دینی در شهرکرد با اشاره به اینکه نظام هر جامعهای را خانواده تشکیل میدهد، اظهار کرد: اگر جامعهای خانواده داشته باشد اصالت و هویت هم خواهد داشت، لذا تمامی ادیان و حتی مکاتب غیردینی بر مسئله خانواده تأکید داشتهاند.
وی با ارائه تعریفی از خانواده، ادامه داد: زن و مردی که تعهد بستهاند با یکدیگر زندگی مشترک داشته باشند و صاحب فرزند هم بشوند نهاد خانواده را شکل میدهند لذا زندگی تکنفره یا زندگی با حیوانات مصداق خانواده نیست. در خانواده زن و شوهر باید نسبت به یکدیگر و فرزندان اوج عاطفه را داشته باشند.
خسروپناه با تأکید بر اینکه اسلام توجه زیادی به حقوق خانواده دارد، گفت: امام سجاد(ع) حقوق حیوانات را یکی از حقوق عالم طبیعت میدانند، درختان و گیاهان نیز حقوقی بر ما دارند، همانطور که تشنه گذاشتن انسان حرام است اگر به حیوان یا درختان نیز آب ندهیم دچار فعل حرام شدهایم. مهربانی با حیوانات سبب عزت و برکت میشود اما این بدان معنا نیست که حیوان جای فرزند یا اعضای خانه را در خانواده بگیرد.
اصالت خانواده در اسلاماستاد فلسفه و حکمت با تصریح اینکه مهربانی یا بدرفتاری با حیوانات اثر وضعی دارد، گفت: اصلی بهنام خانواده در اسلام وجود دارد که متشکل از زن و مرد و فرزندان است و بسیار مهم هستند. لذا در اسلام اصالت نه با زن یا مرد بلکه با خانواده است، مردسالاری یا زنسالاری یا فرزندسالاری از دیدگاه اسلام رد شده و فرزند باید در دل خانواده تربیت شود.
خسروپناه تصریح کرد: اگر فرزند تربیت صحیح را در خانواده ببیند، در هر جای دنیا و در هر موقعیت و مقامی که قرار بگیرد، انسانی با شخصیت، انساندوست، باوقار و معتبر خواهد بود و دیگران همواره طلب رحمت الهی برای پدر و مادر چنین فرزندی دارند، اما اگر کسی تربیت نشد نباید در جامعه بهدنبال دلیلش گشت بلکه ضعف از جانب خانواده است. اگر فرزند در خانواده درست تربیت شود مسیر درست را طی کرده و آسیبهای اجتماعی او را متاثر نخواهد کرد.
استاد حوزه و دانشگاه با طرح این پرسش که تربیت از چه سنی آغاز میشود؟ تصریح کرد: در گذشته روانشناسان سن سه یا چهار سالگی را برای تربیت فرزندان مناسب میدانستند اما بعدها متوجه شدند که تربیت از بدو تولد باید آغاز شود و امروز قائل به ضرورت تربیت از دوره جنینی هستند؛ اسلام میگوید تربیت از قبل از انعقاد نطفه آغاز میشود یعنی حتی خوراک زن و شوهر پیش از انعقاد نطفه نیز در تربیت فرزند موثر است لذا توجه به مال حلال، رعایت حقالناس و ... در این امر تأثیر دارند.
خسروپناه در خصوص مسئله حقالناس، تصریح کرد: «... وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفِینَ» بهمعنی «وای بر حال گرانفروشان یا کمفروشان»، تنها در مورد کاسب و بازرگان صدق نمیکند بلکه هر فردی در هر کاری را اعم از معلم، روحانی، استاد دانشگاه و ... شامل میشود، کمکاری پدر و مادر در تربیت فرزندان نیز مصداق این فراز قرآن است.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با ذکر اینکه پدر و مادر برای مراقبت از سلامت جسمی فرزندان از هیچ تلاشی فروگذار نمیکنند، ادامه داد: توجه برخی والدین به مسئله تربیت بهاندازه توجهشان به سلامت جسمی و خوراک و پوشاک و تحصیل و ... نیست و آنان از عوامل آسیبزای تربیت فرزند غافل هستند.
خسروپناه بیان کرد: نوع رفتار و گفتار و ارتباط پدر و مادر در حضور فرزندان میتواند یکی از عوامل آسیبزا باشد و باید مراقبت صورت بگیرد، چرا که هرگونه پرخاش و تندی و نامهربانی پدر و مادر در قبال یکدیگر تأثیر نامطلوبی بر خلقیات فرزند خواهد داشت. همچنین دوستان فرزندان تأثیر مستقیم در شیوه تربیت فرزندان دارند که پدر و مادر در این خصوص نیز باید دقت و توجه لازم را داشته باشند.
تربیت صحیح فرزندان و تشکیل خانواده صالحوی نقش پدر و مادر را در تربیت صحیح فرزندان و تشکیل خانواده صالح و مومن مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: جمع خانوادههای صالح جامعه صالح را تشکیل میدهند و جامعه صالح همان جامعه مهدوی است. امام زمان(عج) برای برچیدن ظلم و جور و استقرار عدل و داد ظهور خواهند کرد و برای تحقق این مهم جامعه صالح و عادل که از خانوادههای صالح و عادل و انسانمدار و بامحبت تشکیل شده بهیاری ایشان میآیند.
خسروپناه با تصریح اینکه تربیتهای خشن و بیمنطق گروههایی نظیر داعش، وهابیون، طالبان و ... نباید به اسم اسلام نوشته شود، گفت: اسلام علوی و مهدوی خشن نیست، اسلامی که این گروهها در پیش گرفتهاند اسلام تحریف شده شمری و ثقفی و اموی است و اسلام پیامبر(ص) اینگونه نیست.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: تربیت فرزندان بر اساس محبت سبب بار آمدن افرادی مردمدار و با محبت میشود که در هر شغل و منصبی جز به خدمت به خلقالله فکر نکنند و چنین افرادی جامعه مهدوی را تشکیل میدهند و در زمان ظهور نیز جهان بهدست همین افراد پر از عدل و داد میشود.
انتهای پیام